- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Telecomul creste, electrocasnicele scad. Ce produse au cautare pe piata

16 Nov, 11:51 • Redactia DailyBusiness
Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a inregistrat o usoara scadere in cel de-al treilea trimestru din 2012. Vanzarile au insumat 337 de milioane de euro, cu 1,3% sub valoarea de anul trecut, potrivit unui studiu GfK.
Telecomul creste, electrocasnicele scad. Ce produse au cautare pe piata


Inca o data,
rezultatele pietelor monitorizate au fost mixte. Comparativ cu
aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile au fost mai bune pentru
sectoarele Telecom, Imprimante si Multifunctionale si Electronice.

Piata de IT a fost
relativ stabila, in timp ce sectorul Foto a inregistrat o scadere
rapida fata de ratele de crestere din prima parte a anului.
Electrocasnicele mici nu au performat prea bine (-7,0%), iar
electrocasnicele mari au avut inca un trimestru dificil, scazand cu
9,9%.

[img=3445][/img]Smarphone-urile au crescut valoarea sectorului de telecomunicatii


Valoarea totala a
pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a inregistrat in al
treilea trimestru al anului 2012 o crestere semnificativa de 12,3%
comparativ cu aceeasi perioada a anului 2011, insumand 53 milioane de
euro.


Datorita
portofoliului variat de produse, segmentul de telefoane smartphone a
reusit sa determine o crestere a valorii pietei de telecom. Desi
piata este dominata de telefoanele ce incorporeaza sistemul de
operare Android, s-a constat o crestere si pentru cele cu Windows
Phone.

Telefoanele de tipul
mobilephones raman dominante in ceea ce priveste volumul pe piata
totala de telecom si in trimestrul al treilea al anului 2012.

Creste valoarea
vanzarilor de imprimante “single function”
Piata de imprimante
si multifunctionale ramane stabila in jurul valorii de 7 milioane de
euro si in cel de-al treilea trimestru al anului 2012, inregistrand o
crestere de 5,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.

Cresterea a fost
asigurata deopotriva de cresterea pietei de imprimante “single
function” (+9%), dar si de cea a pietei de multifunctionale (+4%).
Echipamentele ce incorporeaza tehnologia laser raman pe un trend
ascendent, in timp ce valoarea vanzarilor de produse cu tehnologie
inkjet continua sa scada.

Cresterea s-a manifestat cu precadere
in sectorul achizitiilor corporate, dar segmentul consumatorilor
casnici a inregistrat si el o valoare usor peste cea din T3 2011.

[img=3444][/img]Electronice: O piata
a televizoarelor


Vanzarile din T3
2012 au marcat inca un trimestru bun pentru sectorul electronicelor.
In cel de-al treilea trimestru vanzarile totale au crescut cu 3,5%,
valoarea totala a pietei de electronice fiind de 60 milioane de euro.

Se poate spune ca
inca o data cea care aduce valoare adaugata pe piata de electronice
este aceeasi categorie. Astfel, 50 milioane de euro au venit doar din
vanzarile de televizoare plate. Televizoarele plate de dimensiuni
medii (32 inch) inca reprezinta aproape jumatate din vanzarile de
LCD-uri, mentinand o dinamica pozitiva.


Totusi, ritmul de
crestere pentru acest segment este mai lent comparativ cu diagonalele
mai mari. O treime din vanzari, in valoare, reprezinta televizoarele
cu diagonala ecranului mai mare de 40 inch.


Performanta
segmentelor 3D si Smart TV impulsioneaza piata de LCD-uri cu
diagonala mai mare, in contrast cu Plasma, unde vanzarile modelelor
cu aceste inovatii sunt mai degraba scazute si stagnante.

In concluzie,
performanta stabila a intregului sector poate fi atribuita
evolutiilor pozitive de pe piata televizoarelor plate.


Acest lucru arata ca
pentru restul electronicelor, vanzarile sunt inca slabe si in
scadere. Daca piata de electronice va continua pe acelasi trend si in
T4 2012, atunci televizoarele vor fi inca o data cele care vor salva
situatia, poate cu o revenire timida a segmentului de audio,
estimeaza specialistii GfK.

[img=3447][/img]IT: Perifericele si
tabletele asigura stabilitatea sectorului


In al treilea
trimestru al lui 2012 piata de IT a ramas pe un trend descrescator
fata de aceeasi perioada a anului trecut. Inregistrand o valoare de
96 milioane de euro, valoarea vanzarilor din sectorul IT a fost cu
1,1% sub cea din T3 2011.


Categoria de produse
care a inregistrat cea mai mare scadere a fost cea a monitoarelor,
urmata de calculatoarele desk computing si camerele web.

Laptopurile au ramas
inca sub valoarea din acelasi trimestru al anului 2011. Cresteri
importante fata de T3 2011 au inregistrat tastaturile si mausii.
Vanzarile de tablete continua sa creasca si in acest trimestru.


Foto: Cadere rapida


Evolutia buna a
vanzarilor din categoria foto care a inceput inca din prima parte a
anului, pozitionand acest sector pe un drum ascendent, s-a terminat
brusc in T3 2012. Vanzarile de camere foto digitale si rame foto
digitale au scazut cu 2%. Valoarea totala din T3 2012 a fost 12
milioane de euro, la fel ca in T2 2012.

Camerele foto
compacte au fost cele care au scazut cu 9%, septembrie fiind in mod
special o luna foarte slaba prin prisma unei cereri mai scazute decat
in lunile anterioare si a unui numar mai redus de promotii. Segmentul
compactelor care costa mai putin de 100 euro a fost cel mai afectat
in acest trimestru.

In ceea ce priveste
D-SLR-urile, dinamica este inca una pozitiva, desi cresterea acestui
segment se afla la jumatate din performanta din T2 2012.

Aparatele
mirrorless, segment in crestere in tarile vestice, inregistreaza inca
vanzari nesemnificative in Romania.
Daca piata foto va
continua pe acelasi trend si in urmatoarele luni, va fi nevoie de o
luna decembrie foarte puternica, cu o multitudine de activitati
promotionale, pentru a mentine urmatorul trimestru intr-o dinamica
pozitiva.

[img=3446][/img]SDA: Vremuri
dificile

Categoria
electrocasnicelor mici a avut in 2012 un al treilea trimestru
dificil, cu vanzari totale in scadere cu 7% comparativ cu aceeasi
perioada a anului trecut, ajungand la un total de 25 milioane de
euro.

Vanzarile au fost
afectate negativ de performanta multor grupe de produse, dar mai ales
de cele cu scadere de doua cifre cum ar fi aparatele pentru
prepararea alimentelor, storcatoarele de fructe si legume si
uscatoarele de par.

In cazul aparatelor pentru prepararea
alimentelor, toate segmentele au contribuit la declinul sectorului.
In ciuda scaderii
vanzarilor de aspiratoare, din cauza performantei negative a celor cu
sac, a existat o crestere a celor fara sac.

Cresteri
semnificative se regasesc la categoria de aparate pentru prepararea
bauturilor calde. Cu exceptia filtrelor de cafea, vanzarile de masini
de cafea si espresso au inregistrat cresteri in perioada
iulie-septembrie 2012. Consumatorii romani prefera masinile de cafea
care folosesc capsule sau pad-uri si cele fullautomatic. Aceste
decizii au fost influentate si de scaderea preturilor.

Vanzarile de aparate
de ras si epilat au fost impulsionate de epilatoare, care dau dovada
de o usoara recuperare in T3 2012 fata de T3 2011.

Electrocasnice mari:
Inca pe un trend descrescator

Sectorul
electrocsnicelor mari a scazut cu 9,9% in valoare in T3 2012
comparativ cu acelasi trimestru a lui 2011 inregistrand 84 milioane
de euro.

Chiar daca septembrie 2012 a scazut doar usor fata de anul
trecut, vanzarile slabe din iulie 2012 si august 2012 de pe
majoritatea pietelor de electrocasnice mari au influentat foarte mult
performanta acestui trimestru.
Similar cu celelalte
evolutii trimestriale, si in T3 2012 pietele de aragazuri, frigidere
si masini de spalat rufe trec prin vremuri dificile, inregistrand
rate de scadere de doua cifre.

Declinul acestor piete mari, -12% in
medie, este cauzat in mare parte de scaderi importante in cererea
consumatorilor (unitati vandute), pretul mediu diminuandu-se cu nu
mai mult de 5% in acest trimestru fata de T3 2011.
Pietele mai mici,
cuptoare, plite si uscatoare de rufe, si-au continuat evolutia
pozitiva, in timp ce piata de masini de spalat vase stagneaza.

In
concluzie, piata electrocasnicelor mari de sine statatoare pierde
teren, in timp ce segmentul incorporabilelor creste cu aproximativ 6%
in valoare in T3 2012 fata de T3 2011, reprezentand 11% din valoarea
pietei de electrocasnice mari.

GfK Temax este un
indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza
pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate
pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul
de retail cuprinde date de la peste 390.000 de puncte de vanzare la
nivel mondial.


Incepand cu
februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK
Temax la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indice
care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari
diferite.

GfK este una dintre cele mai mari
companii de cercetare de piata din lume, cu 11.500 de experti care
lucreaza pentru a descoperi noi informatii despre cum oamenii
traiesc, gandesc si cumpara, in peste 100 de piete. In 2011,
vanzarile companiei au fost
de 1,37 miliarde euro.