Internet/New Media

Top operatori telecom cu cele mai multe reclamatii. Tot mai multi romani se plang de calitatea serviciilor

10 Feb, 22:28 • Redactia DailyBusiness
Pe parcursul anului 2014 Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a primit 1.684 de plangeri de la utilizatorii de comunicatii, cu 46% mai mult fata de anul 2013.
Top operatori telecom cu cele mai multe reclamatii. Tot mai multi romani se plang de calitatea serviciilor

Aproape jumatate dintre
reclamatii au vizat aspecte privind derularea contractelor incheiate in scris sau la
distanta cu operatorii, in timp ce nemultumirile legate de calitatea serviciilor de comunicatii
s-au dublat comparativ cu
 
anul 2013.

Si in anul 2014 principala nemultumire a utilizatorilor de
comunicatii din Romania a fost relatia contractuala cu furnizorii de servicii de comunicatii
electronice – 45% din totalul reclamatiilor primite de ANCOM au reprezentat sesizari privind derularea
relatiei contractuale.

Aspectele reclamate au vizat derularea, prelungirea si incetarea
contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii in contracte, dar si faptul ca
furnizorii nu au raspuns la reclamatiile sau cererile utilizatorilor de reziliere a contractelor.

Calitatea serviciilor de comunicatii electronice este un
subiect reclamat tot mai des la ANCOM, sesizarile primite de Autoritate in anul 2014 cu
privire la acest subiect fiind de peste doua ori mai numeroase decat cele primite in anul 2013.

Cele mai
multe astfel de reclamatii se refera la lipsa sau pierderea semnalului de telefonie mobila si
internet mobil, in special in interiorul cladirilor, precum si la faptul ca viteza reala de transfer al datelor
este semnificativ mai mica decat viteza
 
maxima promovata de furnizori in ofertele lor.

In ceea ce priveste semnalul de telefonie mobila,
Autoritatea realizeaza periodic controale pentru a verifica respectarea obligatiilor minime impuse operatorilor
prin licente, insa aceste obligatii se refera la acoperirea cu servicii mobile pentru anumite
procente din teritoriul national.

Totodata, calitatea acestor servicii este influentata de multipli
factori externi, precum conditiile meteorologice
 
sau de relief, structurile constructiilor, congestia retelelor.

In ceea ce priveste viteza de transfer in cazul serviciului
de acces la internet, este bine ca utilizatorii sa stie ca viteza maxima prevazuta in ofertele
furnizorilor de internet, cunoscuta si  ca viteza „best effort” sau „pana la”, este doar o viteza
maxima teoretica, in atingerea careia intervin factori precum echipamentele terminale ale
utilizatorului final si calitatea liniei de acces.

Prin Decizia nr.1201/2011, ANCOM le-a impus operatorilor ca in
contractul incheiat cu utilizatorii finali sa includa atat viteza maxima, cat si viteza minim
garantata de transfer al datelor, iar daca furnizorii nu asigura o viteza minim garantata, trebuie sa
mentioneze explicit in contract acest lucru.

In plus, ANCOM a pus la dispozitia utilizatorilor
aplicatia www.netograf.ro, unde pot testa
 
si monitoriza gratuit calitatea serviciului de internet de
care beneficiaza.

Alte probleme semnalate de utilizatori in anul 2014 se refera
la portarea numerelor (12%), neintelegeri privind modalitatea de facturare a serviciilor
(10%), probleme tehnice aparute la furnizarea serviciilor (7%), precum si calitatea serviciilor
postale (5%).

Dintre toate categoriile de servicii de comunicatii
electronice (telefonie, internet si retransmisie a programelor audiovizuale), cele mai numeroase plangeri
primite de Autoritate in anul 2014 se refera la serviciile de telefonie mobila (39% din totalul
problemelor semnalate), urmate de serviciile de acces la internet fix (11%) si telefonie fixa
(8%).

Datele ANCOM centralizate pentru anul 2014 arata ca cele mai multe reclamatii formulate de
utilizatori s-au referit la serviciile de comunicatii electronice furnizate de RCS&RDS (18%),
Cosmote RMT (15%), Vodafone Romania (13%), Orange Romania (12%) si Romtelecom (12%).

ANCOM poate interveni direct numai in situatiile in care
furnizorii (de servicii de telefonie, internet sau televiziune) incalca drepturile de informare ale
utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informatii in contract sau nu
respecta legislatia specifica din domeniul comunicatiilor electronice si serviciilor postale.

Reclamatiile privind nerespectarea conditiilor contractuale trebuie adresate de utilizatorii
persoane fizice ANPC – Autoritatea pentru Protectia Consumatorului, institutia care poate interveni in
astfel de situatii. Utilizatorii persoane juridice care considera ca nu sunt respectate prevederile
contractuale se pot adresa instantei de
 
judecata. Mai multe detalii sunt disponibile in sectiunea
InfoCentru a paginii de internet ANCOM.

Citeste si: Ai minute nelimitate? Vezi ce restrictii ar putea impune operatorii telecom