Lifestyle

Bani sau mai mult timp cu familia? Ce prefera romanii pe timp de criza

05 Nov, 15:29 • Redactia DailyBusiness
3 din 4 romani prefera sa petreaca mai mult timp in sanul familiei decat sa obtina venituri suprlimentare, potrivit unui studiu referitor la comportamentul de consum in conditii economice dificile.
Bani sau mai mult timp cu familia? Ce prefera romanii pe timp de criza

„Se observa asadar ca, in ciuda crizei, romanii manifesta o atitudine emotionala, motivatiile rationale de castig fiind inlocuite de dorinta de a conserva valorile familiei”, spun realizatorii studiului de la compania de cercetare de
piata Reveal Marketing Research.

La intrebarea „Preferati sa castigati
mai multi bani sau sa petreceti mai mult timp cu familia?”, analiza a aratat ca romanii prefera sa
petreaca mai mult timp de calitate cu familia. Doar unul din patru respondenti au optat pentru castigurile materiale.

De asemenea, intrebati la ce rasfat
personal nu ar renunta indiferent de efectele crizei economice, 48% dintre respondenti au mentionat vacantele impreuna
cu familia, fapt ce subliniaza iarasi un
comportament emotional, o dorinta de valorificare a momentelor petrecute cu cei dragi.

Secundar,
shopping-ul, brandurile de haine preferate sau iesirile in oras sunt rasfaturi cu importanta crescuta pentru
femei, in timp ce barbatii au mentionat intr-o mai mare masura iesirile cu prietenii.

Stabilitatea financiara pare a fi,
insa, un beneficiu pe care persoanele tinere, cu varsta
cuprinsa intre 25-34 ani l-ar sacrifica in
detrimentul unui loc de munca instabil, dar cu cresteri
salariale frecvente.

La nivel national, analiza
datelor arata faptul ca 61% dintre romani prefera
un loc de munca stabil, fara oportunitati de
cresteri salariale, fata de un procent de 39%
care a indicat o preferinta pentru cresterile
salariale frecvente, chiar si in conditiile in
care aceste locuri de munca ar fi mai putin stabile.

Procesul de
alegere a unei cariere incerte, dar mai
profitabile din punct de vedere financiar nu poate fi analizat ca
fiind unul rational, ci mai degraba impulsiv.
Persoanele tinere sunt influentate de dorinta emotionala de a experimenta, nefiind constransi de
responsabilitati imediate.

„Consumatorul manifesta in perioadele
economice dificile un comportament puternic emotional si, constient de constrangerile financiare, se
orienteaza catre valorile familiei”, a spus Ada Salavastru, research manager Reveal Marketing Research.

„Contrar asteptarilor, rationalul
nu domina atitudinile individuale in perioadele
de criza. Intr-un mediu instabil financiar, material, etc. familia a
ramas una dintre putinele constante controlabile
poate, pentru consumator, starea acestuia fiind permanent dominata de
puternice sentimente afective”, a adaugat Salavastru.

Studiul a fost realizat prin metoda
CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Colectarea datelor s-
a realizat in perioada 28-30
octombrie 2013, pe un esantion de 994 de persoane, femei si barbati,
cu varsta de peste 18 ani, rezidente ale
mediului urban. Marja de eroare calculata este de +/- 3,1%.