Lifestyle

Cum crești în 3 ani unul dintre cele mai mari lanțuri de restaurante din România

25 Nov, 16:33 • Redactia DailyBusiness
Vă puteți imagina cum ar fi ca următorul McDonald''s să pornească din România, creat de un antreprenor român? Și nu doar atât. Această rețea de tip fast-food ar vinde produse preparate pe loc, fără coloranți sau conservanți.
Cum crești în 3 ani unul dintre cele mai mari lanțuri de restaurante din România

Dan Isai a trecut de la visul de a crea un lanț de restaurante de tip
fast-food la construcția în doar trei ani a unuia dintre cele mai mari lanțuri
de restaurante de tip „healthy food” din România, cu 40 de locații în 20 de
orașe la sfârșitul anului 2015, si a inceput deja extinderea in afara tarii: in Ungaria cu patru locatii si in Germania cu un restaurant.

Mihaela Matei, Special Projects Supervising Associate, EY Romania, vorbeste despre povestea de succes Salad Box, compania cu cel mai mare ritm de crestere, pentru care Dan Isai a castigat titlul de Emerging Entrepreneur Of The Year, in cadrul competitiei EY Entrepreneur Of The Year – Romania 2015.   

La începutul anului 2012 mă gândeam
împreună cu soția că,
în
România,
salata nu e considerată fel principal în meniul zilnic și
ne-am gândit să încercăm să schimbăm puțin mentalitatea. Un prieten care avea
un restaurant ne-a spus ca suntem nebuni, că nu se pot face bani din salată.
Românii consumă carne inclusiv ca gustare, între mesele principale. Nu ne-am
lăsat și în aprilie 2012 am deschis prima locație, iar primul client a venit cu
o porție de aripioare, iar salata noastră a luat-o ca produs secundar. Ne-am
luptat puțin cu această mentalitate, iar acum vânzările dovedesc că salata este
un produs principal și în România
,” povestește Dan Isai, CEO Salad Box despre cum a început afacerea.

Business-ul s-a dezvoltat din dorința de a promova un stil de viață sănătos
și de a oferi o alternativă alimentației de tip fast-food. Meniul este divers,
compus dintr-o varietate de salate, supe cremă, deserturi și sucuri naturale.

Salad Box înseamnă prospețime și varietate,
de aceea oferă clientului posibilitatea de a alege din mai mult de 40 de
ingrediente aflate chiar în fața lui
„, adaugă Dan Isai.

Creată în 2012, Dan Isai a reușit să pună repede temeliile afacerii,
convingând oameni din jurul lui să creadă și să contribuie la materializarea
ideii de business. A fost nevoie de un an în care s-au testat produse, dar și
proceduri de funcționare.

În următorul an, împreună cu echipa, Dan Isai a pus
la punct un sistem de franciză, bazat pe proceduri clare și un model de
business scalabil.

În 2014 a început deja extinderea internațională, ajungând
la 400 de angajați în 2015.
S

alad Box a început cu o echipă pe care Dan o număra pe degetele de la
mâini, dar a ajuns să coordoneze în doar trei ani o echipă extinsă. Deși
dimensiunea companiei a evoluat, Dan a păstrat o relație apropiată cu oamenii
din firmă, indiferent de ierarhie, ceea ce a facilitat transmiterea viziunii
sale către angajați și încrederea în această idee.

Angajații noștri reprezintă o parte
importantă în strategia de creștere, motiv pentru care am promovat întotdeauna
oamenii din interiorul firmei. În prezent avem ca șefi de departament persoane
care au început în Salad Box ca lucrători comerciali. În momentul în care vedem
potențial în oameni, facem tot posibilul să-i ținem aproape, deoarece împreună
cu ei s-a dezvoltat Salad Box
,” completează Dan Isai.

În 2015, veniturile Salad Box se așteaptă să atingă 14 milioane euro,
formate din vânzări de produse cu un preț mediu de 3,5 EUR. În 2014, grupul
Salad Box a înregistrat vânzări de 8,6 milioane EUR, reprezentând peste 100%
creștere față de anul 2013.

În prezent, Salad Box este al treilea lanț de
fast-food ca mărime în România, iar potențialul estimat de Dan Isai se situează
la 60 de locații.

Dan a început deja și extinderea în afara țării: în Ungaria cu patru
locații și în Germania cu un restaurant. De asemenea, de curând a început un
proces de rebranding, sub sloganul „food is life, make it good”, care, spune
Dan, transmite mesajul către clienți „ai grijă ce ingrediente îți alegi și ce
mănânci, pentru că ele înseamnă viață”, iar către angajat: „dă-ți silința să
iasă bine această salată, pentru că înseamnă viață”.

Creșterea rapidă a Salad Box a fost susținută din fonduri proprii ale
asociaților și din profitul reinvestit: „Am
reinvestit tot profitul. Acum stau împreună cu soția și cele două fiice în
chirie, nu avem casă cu piscină, pentru că am reinvestit totul
„, spune Dan.

Deși este un tânăr căruia nu i-a lipsit nimic în copilărie, a învățat că
respectul celorlalți se câștigă prin muncă. De asemenea, Dan spune că „pentru a putea clădi ceva sustenabil și de
valoare pe termen lung, valorile și principiile care te ghidează fac diferența
dintre succes și eșec
„.


Încă din perioada studenției, Dan a început să lucreze în vacanțe în
America, Italia, Australia. Contactul cu alte civilizații, cu medii de lucru și
idei de business diferite, l-au ajutat pe Dan să-și extindă orizonturile ca
viitor om de business. De altfel, ideea Salad Box i-a venit când lucra în
Australia. Dar, înainte de Salad Box, în 2008, a deschis o firmă de
publicitate, într-o perioadă când firmele încercau să taie din costuri, cele cu
publicitatea fiind printre primele reduse.

Din experiența respectivă, omul de
afaceri a învățat cât de mult contează ca momentul de lansare a unui business
să fie cel oportun.
Cu lecțiile învățate din business-ul anterior și cu experiență relevantă de
business acumulată la doar 26 de ani, Dan Isai a pus bazele afacerii cu
ajutorul familiei și prietenilor, afacere care a crescut ca Făt-Frumos, pe
fondul preocupărilor tot mai mari ale consumatorilor pentru o alimentație
sănătoasă.

Fiecare face ce vrea în viață sau
își conduce business-ul cum vrea, dar o face doar o singura dată. E important
ce lași în spate. E important impactul pe care business-ul îl are în societate.
Pentru mine e important că oamenii au în sfârșit un loc unde să vină să mănânce
sănătos la un preț accesibil și faptul că numărul acestora crește în continuare
.”

Fiind un concept nou, acesta presupune și educarea oamenilor, motiv pentru
care compania susține periodic activități cu caracter sportiv sau acțiuni în
care alimentația ocupă un rol central. Dan Isai a inițiat numeroase campanii de
responsabilitate socială derulate sub emblema Salad Box, prin care s-au
organizat inițiative de încurajare a copiilor de grădiniță să consume fructe și
legume proaspete.

De altfel, Dan este Ambasador Jamie Oliver în România. Acest
statut presupune apartenența la un program internațional de conștientizare a
rolului unei alimentații sănătoase asupra calității vieții și implicarea activă
în campanii de educație alimentară.

Dan se gândește, în permanență, la următorul pas: „Ne dorim să ne păstrăm poziția de lider în alimentație sănătoasă, ceea
ce înseamnă introducerea de produse noi periodic. Avem un departament care
realizează și testează frecvent rețete noi, care sunt apoi livrate direct în
locații cheie, unde se urmăresc o serie de indicatori, de la procesare până la
vânzare. Sistemul de business ales (franciză) facilitează implementarea rapidă
a schimbărilor în fiecare restaurant Salad Box, indiferent de natura acestora”.

Dan Isai a concurat alături de alți 47 de antreprenori în
cadrul competiției EY Entrepreneur Of The Year – România 2015, fiind
castigatorul titlului Emerging Entrepreneur
Of The Year
, pentru compania cu cel mai mare ritm de creștere.

Ceilalți doi
câștigători ai programului au fost Levente Hugo Bara, Supremia Grup – care și-a
adjudecat titlul EY Entrepreneur Of The Year și care va reprezenta România în
finala World Entrepreneur Of The Year și Cristian Ispas, Motivation – căruia
i-a fost înmânat titlul Social Entrepreneur Of The Year.