Lifestyle

Destinul unei printese: Ioana Cantacuzino, prima femeie cu brevet de pilot din Romania

11 Nov, 12:42 • Redactia DailyBusiness
Romania ante si interbelica are povestile ei cu parfum aristocrat, pentru ca aceasta natiune a avut printi si printese, familii boieresti, care au lasat acestui pamant istorii si au indeplinit misiuni providentiale.
Destinul unei printese: Ioana Cantacuzino, prima femeie cu brevet de pilot din Romania

La hotarul dintre
Calimanesti si Caciulata, pe o terasa taiata in padurea de fag, se
inalta o vila impunatoare, un mic castel care in vederile de epoca
domina Valea Oltului si care astazi, lasat in paragina, abia se mai
intrezareste printre copacii cu care padurea a coplesit locul. Este
Vila Cantacuzino pe care comunistii au botezat-o Vila „23
August’, completand astfel istoria pe care acest edificiu o ascunde
sub tabla ruginita a acoperisului sau. 

Vila a fost ridicata
la sfarsitul secolului al XIX-lea de I.G. Cantacuzino, un reputat
inginer, descendent din milenara familie bizantina a Cantacuzinilor,
care incepand cu secolul al XVII-lea a dat Tarii Romanesti si
Moldovei mai multi domnitori.

Ion (Iancu — Jean) Cantacuzino s-a
nascut la Ploiesti in 1847. Acesta era descendent din ramura
domnitorului serban Cantacuzino, avand ca stramos pe Toma
Cantacuzino, nepotul domnitorului, casatorit cu Maria Brezoianu.
Tatal sau, Gheorghe Cantacuzino, apartinea ramurii Cornenilor.

Nu
stim cand a ajuns prima data la Calimanesti dar il regasim cu
siguranta implicat in construirea caii ferate de pe Valea Oltului in
1887, in calitate de antreprenor al santierului condus de Mihail
Ramniceanu, dupa ce participase si la construirea caii ferate
Ploiesti-Sinaia-Predeal sub supravegherea lui Anghel Saligny si la
cea de la Buzau la Marasesti. Tot el construieste prima fabrica de
ciment „Portland’ la Braila, in anii 1888-1890.

„Aici incepe povestea Ioanei
Cantacuzino a carei nastere este inregistrata in comuna Islaz,
Cotu-Lung (Braila), in 2 septembrie 1895, ca fiica a Mariei
Falcoianu, care devine a doua sotie a lui I.G. Cantacuzino”, spune
Fenia Driva, bibliotecara si scriitoare care s-a ocupat de cercetarea
fondului „Ioana Cantacuzino’ de la Directia Judeteana a
Arhivelor Statului Valcea, potrivit Agerpres.

Ioana Cantacuzino,
devenita Carp prin casatorie, a invins reticentele autoritatilor
romane, deschizand drumul aviatiei feminine in Romania. Dupa tragicul
accident al fratelui ei, Mircea Cantacuzino, a preluat conducerea
scolii de Pilotaj de la Baneasa pe care o denumeste „Mircea
Cantacuzino’.

La aceasta scoala isi obtin brevetele de pilot Irina
Cioc (Burnaia), printesa Marina Stirbey, verisoara lui Bazu
Cantacuzino, Mariana (Marie-Ana) Dragescu, Victoria Pokol, Nadia
Russo si isi echivaleaza brevetul obtinut in SUA celebra campioana
europeana si mondiala la parasutism, Smaranda Braescu.