Lifestyle

Industria concertelor risca sa isi piarda stralucirea. Cum obtii profit pe o piata saturata

15 Nov, 16:15 • Redactia DailyBusiness
Industria concertelor in special cea din Statele Unite a evoluat semnificativ in ultimii 10-15 ani, chiar daca povestile celor care au participat la astfel de evenimente, experientele lor, par de multe ori aceleasi. De unde vine insa evolutia? In prezent, concertele au devenit principala sursa de venit pentru artisti, depasind incasarile de pe urma albumelor sau a single-urilor, scrie Business Insider.
Industria concertelor risca sa isi piarda stralucirea. Cum obtii profit pe o piata saturata

In trecut, concertele erau vazute mai mult ca un instrument de promovare a unui album sau a unei melodii. Cand un artist venea in oras, spectacolul incredibil pe care acesta il punea in scena garanta practic epuizarea albumelor din magazine si crea invidie in randul celor care nu reuseau sa isi ia bilet.

Astfel, cei mai putin norocosi dadeau buzna in magazine si cumparau acele mici bucati de plastic sau vinil care le permitea sa isi asculte idolii ore in sir.

Din pacate, scrie Business Insider, lucrurile s-au schimbat, iar marketing-ul si costurile care tin de un concert au ajuns sa influenteze industria muzicala mai mult decat ar trebui.

La inceputul anilor 2000, oamenii au inceput sa renunte usor usor la a mai cumpara acele albume din vinil.Din 1999 si pana in 2009, vanzarile de albume din Statele Unite au scazut de la 14 miliarde de dolari la 6 miliarde de dolari.

Intre timp, industria concertelor a crescut de la 1,5 miliarde de dolari in 1999 la 5 miliarde de dolari in 2009.
Desi cifrele variaza de la o sursa la alta, tendinta este clara: vanzarile de albume au scazut, concertele au crescut.

Ce s-a intamplat? Melodiile sunt acum disponibile prin mai multe canale de comunicare, inclusiv prin site-uri si retele de unde pot fi descarcate gratuit, ceea ce face ca achizitionarea lor din magazine sa devina din ce in ce mai mai rara. La aceasta tendinta se adauga si costul tot mai scazut al albumelor. Nu mai trebuie sa depui un efort financiar prea mare pentru a asculta o melodia a artistului preferat.

De cealalta parte insa oamenii apreciaza tot mai mult experienta muzicala live.

Pe termen lung, concertele impreuna cu toate celelalte forme de divertisment live vor avea parte de succes, dar acesta nu va fi suficient pentru ca intreaga industrie sa functioneze.

In ultimii ani preturile biletelor au crescut, in special din cauza faptului ca lumea apreciaza experientele live, acestea devenind un produs premium.

Insa, balanta s-a inclinat prea mult spre exagerarea preturilor, iar in 2010 vanzarile au scazut cu 15%.
De unde sentimentul de instabilitate, daca totul pare ca merge in directia potrivita? Modelul de business, implementat la inceputul anilor 2000, a expirat. Bani multi, locatii grandioase, prestatii impresionante, dar invechite.

Industria concertelor trebuie sa se revitalizeze pentru a-si asigura viitorul stralucitor. Cum? Iata trei metode prezentate de Business Insider.

1. Dezvoltarea audientei. Sa presupunem ca esti managerul unei formatii. Ai pe de o parte fani si pe de alta parte oamenii carora nu le pasa de trupa ta. Ar trebui sa iti conduci business-ul astfel incat nu doar sa ii multumesti pe fani, ci sa iti si cresti numarul de fani.

Daca promovezi concertul in timpul Super Bowl-ului ai putea vinde cateva bilete in plus, insa cei care cumpara probabil ca nu vor cumpara si a doua oara.

De asemenea, daca iti concentrezi eforturile de marketing doar pe fani, nici asa asa nu vei creste vanzarile.

Trebuie sa ii bucuri si sa ii multumesti pe cei loiali in fiecare zi, dar trebui sa cauti si locuri in care poti gasi fani potentiali, pe care sa ii atragi usor.

Fani ai unei formatii asemanatoare? Persoane cu varste intre 18 si 30 de ani care isi petrec timpul in pietele in care se regasesc si fanii tai? Prieteni ai actualilor fani? Toate reprezinta un punct bun de start. Insa trebuie sa cauti mereu acel cerc de fani care nu te-a descoperit inca.

2. Maximizarea profitului. Trebuie sa iti valorifici locatiile. Companiile aeriene, hotelurile, companiile telecom, mijloacele de transport public toate se bazeaza pe maximizarea profitului pentru ca au resurse care inghit aceleasi costuri de operare indiferent de numarul de utilizatori.

Ideea este ca oamenii sa foloseasca acel obiect sau serviciu pe cat de mult posibil. In industria concertelor, asta inseamna sa scoti profit maxim din locatia ta.

Este simplu de calculat: iei totalul veniturilor generate de un concert si il imparti la numarul de locuri care ar fi putut fi vandute. Sa zicem ca avem un eveniment intr-o sala cu 1.000 de locuri si ca 600 dintre ele au fost vandute cu 50 de dolari fiecare. Asta inseamna 30.000 de dolari din biletele vandute. Impartind aceasta suma la 1.000 de locuri, ajungem la 30 de dolari per loc.

Poate ca o locatie poate genera mai multi bani per bilet, asa ca ce ar fi sa crestem pretul la 60 de dolari si sa vindem doar 425 de bilete? Dintr-un calcul simplu, ajungem la un total de 25.500 de dolari, adica un venit per loc de 25,5 dolari. Concluzia? Cresterea pretului nu a ajutat deloc.

Trebuie sa jonglezi cu peturile astfel incar sa ajungi la cel mai bun raport venit per loc vandut. Mai scump? Mai ieftin? Doar venitul per loc iti poate spune daca esti pe calea cea buna.

3. Revitalizare. Cum ti se pare faptul ca U2 este trupa numarul 1 in ceea ce priveste concertele in 2011? Intra-adevar este o trupa magnifica, dar oamenii din industrie trebuie sa inteleaga ca au nevoie de concerte noi, de trupe noi, tinere, care sa mentina business-ul sus.

Vezi articolul integral aici.