- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Piata chitarelor de marca, incetinita de produsele contrafacute si de taxele vamale

17 Aug, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Vanzarile de chitare cresc usor, de la aproximativ 7.600 de bucati comercializate in 2006 ajungandu-se la aproximativ 8.000 in acest an, pe o piata de aproximativ 640.000 euro, au spus pentru DailyBusiness oficiali ai producatorilor din domeniu.
Piata chitarelor de marca, incetinita de produsele contrafacute si de taxele vamale

Managerul uneia dintre firmele specializate in vanzarea chitarelor arata cauzele care incetinesc afacerile cu produse de marca pe aceasta piata.

„Despre ultimii ani nu prea putem spune lucruri foarte bune”, este de parere Jutas Bakk, director executiv al magazinului online de vanzari instrumente Media Crusher. „Vama pe intrumentele muzicale fabricate in afara UE a impiedicat largirea pietei. De asemenea, intrarea din ce in ce mai masiva a instrumentelor chinezesti pe piata din Romania va afecta comercializarea instrumentelor de marca „, a mai spus Bakk.

MediaCrusher a inregistrat o cifra de afaceri de circa 100.000 lei (35.000 euro) in primele 6 luni ale anului in curs.

Lungul drum al lemnului catre chitara

Lemnul, adus din Romania dar si din alte tari, parcurge un drum lung pana cand ajune in mainile cantaretilor, sub forma de chitara.

„Materia prima pentru crearea instrumentelor cu corzi, molidul si paltinul de rezonanta, o procuram din tara si o completam cu lemn de import, abanos, palisandru si mahon, din India si Africa”, a declarat Nicolae Bazgan, directorul general al Hora, una dintre cele mai mari firme producatoare de instrumente muzicale din lemn cu arcus din Europa.

Firma a fost privatizata in 1994 prin metoda MEBO (n.r.- prin preluare de catre fostii salariati).

Distribuitorul si producatorul de instrumente muzicale Hora detine o cota de piata de aproximativ 80% pe segmentul chitarelor, instrumentele vandute cel mai bine. Compania a inregistrat, in 2006, o cifra de afaceri pe acest segment de 1,51 mil. lei (481.000 euro) si estimeaza ca anul acesta va inregistra 1,6 mil. lei (510.000 euro). Valoarea accesoriilor pentru chitare (corzi, mecanisme, cordare, doze, cabluri, curele, huse, acordoare) reprezinta 6% din cifra de afaceri a Hora.

Cifra de afaceri totala a companiei a fost, in 2006, de aproximativ 5 mil. euro.

Hora distribuie instrumente muzicale in tara pentru aproximativ 35 de magazine. Cu toate acestea, vanzarile din Romania reprezinta doar 20% din vanzarile totale ale companiei. Firma exporta produse in peste 20 de tari din lume, cele mai mari piete de desfacere fiind Germania, Spania si Marea Britanie.

Infiintata in 1951 in orasul Reghin, Hora are peste 300 de angajati si o cifra de afaceri totala 3,85 mil euro. Compania produce si comercializeaza instrumente muzicale cu corzi ciupite (chitare clasice, acustice, electroacustice si electrice, mandoline, mandole, cobze, bouzouki, balalaika), instrumente muzicale cu arcus (viori, viole, violoncele, contrabasuri), si instrumente de suflat precum naiuri, fluiere.

Pe locul doi in topul producatorilor de instrumente cu corzi din Romania este Gliga Instrumente Muzicale, infiintata la Reghin in 1994, cu aproximativ 110 angajati si o cifra de afaceri pe 2006 de 1,54 mil. euro.

Pe locul trei se afla Vivarius Impex, infiintata in 1998. Pe piata activeaza si alti jucatori cunoscuti precum Belson, Genial Violins, Glirotex, Jonacoviolins SRL.

Incepatorii, mai interesati de culoare decat de rezonanta

Cele mai cautate chitari sunt cele cu griful (suportul pe care se intind corzile) mai ingust (43-45) mm si cat mai subtire. Clientii care doresc chitare cu preamplificare sunt in general buni chitaristi, a spus Marius Harpa, director de marketing al Hora.

Totodata, in cazul incepatorilor mai ales, culoarea reprezinta unul dintre factorii determinanti de alegere al unui instrument.

Clientii mai sunt interesati, la achizitionarea unei chitare, de materialul din care este realizata, de rezonanta sa, accesoriile sale precum si de finisaj, sunt de parere producatorii.

Marcile prezente in Romania, folosite de chitaristi renumiti

Unul dintre modelele de marca cele mai cautate de pe piata este Washburn, conform oficialilor producatorilor de pe piata, alte marci de renume preferate de chitaristi fiind Yamaha, Gibson, Fender si Ibanez.

In Romania, Nicu Covaci, liderul formatiei Phoenix, canta deseori pe o chitara neagra Fender Stratocaster, marca de chitara preferata uneori si de internationalul Carlos Santana. Joe Satriani prefera chitarile Ibanez, in timp ce legendarul Elvis Presley canta la chitari folk marca Gibson.

Aproximativ 90% din vanzari reprezinta comercializarile de chitare reci, in timp ce doar 10% sunt electrice.

Dotarea standard a chitarelor se face cu corzi din import de calitate medie. Corzile mai bune de pe piata romaneasca, provenite tot din import, sunt D’Addario, D’Aquisto, Savarez, Caprice, Dafeng.