Media & Advertising

ActiveWatch: Anul 2012 a insemnat politizarea cronica a pietei de media

08 May, 17:43 • Redactia DailyBusiness
Anul 2012 a insemnat politizarea cronica a pietei de media, in conditiile in care a fost marcat de razboiul politic dintre presedinte si USL si a consemnat doua alegeri si un referendum pentru demiterea sefului statului, potrivit raportului FreeEx privind libertatea presei in Romania in 2012 al ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei (AMP).
ActiveWatch: Anul 2012 a insemnat politizarea cronica a pietei de media


In 2012, Romania s-a situat pe locul
42
in clasamentul anual al libertatii presei realizat de
Reporteri fara Frontiere, dupa Spania (36), Franta (37), Letonia (39)
si inaintea altor membri ai Uniunii Europene, precum Ungaria (56),
Italia (57), Grecia (84) si Bulgaria (87). Totodata, potrivit
raportului global privind independenta presei realizat de Freedom
House, mass-media din Romania sunt „partial libere”.

Criza economica a
fragilizat si mai mult statutul jurnalistului in raport cu
patronatul, potrivit raportului, incalcarea drepturilor salariale si
abuzurile patronatului devenind un fenomen in piata media, pe fondul
crizei economice.

Numarul practicilor corupte de presa
care au fost expuse public a crescut, remarcandu-se si o abundenta a
derapajelor editoriale, o serie de jurnalisti au fost linsati public
de colegii lor de breasla, iar discursul nationalist si homofob a
„revenit in forta”, se adauga in raportul FreeEx, arata
Mediafax.

Conform raportului,
[url=http://www.activewatch.ro/ro/ultimele-noutati/lansare-raportul-freeex-2012]cele
mai importante evenimente din 2012[/url] cu impact negativ asupra
libertatii de exprimare au fost:


• Confirmarea existentei agentilor
sub acoperire in redactii.
• Intensificarea practicilor de
politie politica impotriva unor jurnalisti si activisti civici.

inalti demnitari au instigat la interventia serviciilor de informatii
si a parchetului impotriva vocilor critice.
• Reprimarea abuziva
si violenta a protestelor de strada si din arenele sportive.

Folosirea institutiilor media ca arme politice de catre patronii de
presa a fost mai vizibila ca oricand, in contextul unui an politic
marcat de alegeri locale si parlamentare si de referendumul pentru
demiterea Presedintelui.
• Partizanatul fatis practicat de o
insemnata parte a mass-media.
• Un numar mare de oameni de presa
au intrat in politica.
• Sacrificarea temelor de interes public
in favoarea unor dispute politice sterile, inclusiv pe durata
campaniilor electorale.
• Criza economica a fragilizat si mai
mult statutul jurnalistului in raport cu patronatul.

incalcarea drepturilor salariale si abuzurile patronatului au devenit
un fenomen in piata media, pe fondul crizei economice.

Cresterea numarului practicilor corupte de presa care au fost expuse
public.
• Abundenta a derapajelor editoriale.
• O serie de
jurnalisti au fost linsati public de catre colegii lor de breasla.

Revenirea in forta a discursului nationalist si homofob.

Presiunile politice exercitate asupra Consiliului National al
Audiovizualului de ambele tabere politice, reprezentate de USL si
PDL.
• Perpetuarea controlului politic asupra mediilor publice
de radio si televiziune.
• La conducerile radioului si
televiziunii publice au fost instalati un fost sef al Serviciului de
Informatii Externe (TVR) si un fost colaborator al Securitatii
(SRR).
• Oprirea productiei editoriale a televiziunii publice
pentru sapte luni.
• Blocarea accesului la informatii de interes
public de institutiile statului si accentuarea tendintei de decuplare
a zonelor de decizie de restul societatii.
• Interpretarea data
de unele instante noului Cod Civil aduce restrangeri grave libertatii
de exprimare.

ActiveWatch a organizat miercuri un
protest in fata sediului Serviciului Roman de Informatii (SRI),
pentru a transmite conducerii acestei institutii, mediului politic si
mass-media ca infiltrarea redactiilor de agenti acoperiti este
profund nedemocratica, ca in nicio democratie presa nu poate fi o
vulnerabilitate la adresa sigurantei nationale, iar agenda presei
trebuie sa fie stabilita de jurnalisti, nu de serviciile secrete.

Citeste si:

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-media-marketing/presa-scrisa-a-revenit-la-castigurile-de-acum-60-de-ani-google-unul-dintre-calai-88321/]Presa
scrisa a revenit la castigurile de acum 60 de ani. Google, unul
dintre „calai”?[/url]

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-media-marketing/cifrele-care-ingrozesc-sau-adevarul-despre-mogulizare-partea-a-ii-a-86964/]Cifrele
care INGROZESC sau adevarul despre MOGULIZARE[/url]