Media & Advertising

Consumatorii pentru care dormitorul nu mai este doar camera in care dorm

24 Nov, 17:10 • Redactia DailyBusiness
Pentru tinerii necăsătoriți, dormitorul nu mai este doar camera în care dorm, ci devine locația principală în care interacționează cu tehnologia modernă în timpul liber, arata cel mai nou studiu al Starcom privind comportamentul consumatorilor romani.
Consumatorii pentru care dormitorul nu mai este doar camera in care dorm

Starcom România lansează o nouă ediție a studiului Consumer Report, amplul raport anual care urmărește comportamentul consumatorilor români și interesele acestora în materie de tehnologie, shopping behavior, consum media și multe altele.

Pentru a facilita înțelegerea consumatorilor, studiul îi împarte în patru categorii, reprezentative pentru stadiul de viață în care aceștia se află:
Familiile cu copii („Families with kids”) – familii care au în grijă copii cu vârsta până în 14 ani, membrii familiei având vârsta cuprinsă între 18-45 ani;
Adolescenții („Teens”) – elevi, cu vârsta cuprinsă între 14 și 17 ani;
Tinerii necăsătoriți („Single Youth”) – generația Millennials, necăsătoriți și fără copii, cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani;
Familii fără copii în grijă („Families without kids”) – majoritatea membrilor familiei au depășit vârsta de 45 ani și nu au copii mai mici de 14 ani în grijă.

Familiile cu copii („Families with kids”) este segmentul care se află la granița dintre modern și tradițional, este targetul care îmbină consumul media focusat pe TV cu cel al tehnologiei moderne și mobile.

Deși rămân consumatori de TV, televizorul fiind aparatul în jurul căruia familia se strânge și petrece timp împreună, ei folosesc și internetul mai mult decât restul populației din mediul urban. În casele lor se găsește aparatură modernă, le place să fie în pas cu tehnologia și beneficiile care vin odată cu acest avans tehnologic – aparatură conectată, conexiune ușoară și rapidă cu cei dragi, share-uirea de evenimente importante rapid cu prietenii sau familia extinsă.

Bărbații din acest segment au o apetență mai ridicată pentru aparatura modernă, fiind în grad mai ridicat posesori de smartphones și utilizând mai multe funcții ale acestuia, cum ar fi funcția GPS și navigare, trimiterea de mesaje video sau filmare.

La nivel de influențatori online, acest segment îi urmărește pe Facebook pe cei care scriu sub diverse teme, însă îi consideră în mod special surse de informare pe cei din categoria food, lifestyle și casă/grădină. Informațiile lor îi inspiră și îi țin la curent. Pe Instagram, Twitter, YouTube și bloguri urmăresc mai degrabă influențatori din segmentul de lifestyle.

„Families with kids” reacționează bine și la influențatori din segmentul de fashion pe Instagram. Informațiile lor îi inspiră și îi țin la curent cu trendurile, foarte posibil bucurându-se de un moment de relaxare și timp pentru sine atunci când accesează conținutul postat de aceștia.

Pentru Tinerii necăsătoriți („Single Youth”) dormitorul nu mai este doar camera în care dorm, ci devine locația principală în care interacționează cu tehnologia modernă în timpul liber.

Creșterea interesului pentru tehnologia mobilă (telefoane mobile, laptop-uri, etc.) a adus cu ea schimbări comportamentale semnificative în ceea ce privește obiceiurile de relaxare ale tinerilor. A reieșit foarte clar faptul că tinerii din această categorie sunt orientați către orice este mobil, pentru că pot fi mereu conectați cu prietenii, familia sau interesele lor.

8 din 10 tineri din categoria „Single Youth”, în egală măsură femei și bărbați, dețin un smartphone. Este device-ul pe care îl folosesc cel mai mult în consumul de conținut video și totodată în generarea de conținut. Folosesc smartphone-ul în momentele libere din zi, pentru jocuri și social media.

„Single Youth” sunt atrași în mod special de conținutul online postat de influențatorii din categoria lifestyle. Îi urmăresc pe toate canalele, însă în mod special pe Facebook, pentru a se inspira și a fi la curent cu noile trenduri, și pe YouTube, pentru a se relaxa, distra și inspira.

Adolescenții („Teens”) sunt segmentul cel mai conectat, nu doar la device-uri mobile, ci și la noile trenduri în materie de tehnologie. Singura lor limitare vine din faptul că încă nu sunt independenți financiar și depind de bugetul părinților. Folosesc mai mult decât orice segment camera și browserul telefonului mobil.

Fetele folosesc mai mult smartphone-ul pentru poze, în timp ce băieții îl utilizează mai mult pentru jocuri, pentru a descărca aplicații sau folosesc GPS-ul.
Telefonul le permite să înregistreze toate lucrurile interesante, pe care ulterior le încarcă pe rețelele sociale, devenind astfel cei mai activi creatori de conținut online.

Platformele de interes pe care cei mai mulți dintre ei urcă conținut sunt Facebook și Instagram, însă nu resping nici platformele mai mici, cum ar fi: jeempo.com, vk.com sau ok.ru.

O altă activitate preferată este gaming-ul. Adolescenții rămân segmentul cel mai implicat în zona de gaming, indiferent de tipologia jocului: online, în aplicații sau local, pe calculator.

Pentru Familiile fără copii în grijă („Families without kids”) televizorul rămâne canalul cel mai important pentru informare și relaxare. Ei folosesc internetul la fel ca media urbană, mai mult de pe PC decât de pe orice alt device.
Sunt segmentul cu cea mai scăzută rată de folosire a smartphone-ului. Cei care au unul, îl folosesc în mod special în scop de entertainment și mai puțin ca generatori de conținut pe platforme sociale.

Deși se alinează mediei urbane când vine vorba de consumul de online, ei continuă să își păstreze și vechile obiceiuri, cum ar fi să acceseze conținut editorial mai degrabă offline, decât online sau să cumpere mai mult din magazinele fizice decât online, mai ales din afara țării.

Pentru cei care sunt online, rețelele sociale preferate sunt Facebook, YouTube și blogurile. Pe Facebook reacționează bine la orice tip de conținut promoțional, pe YouTube se așteaptă la conținut sub formă video, în timp ce pe bloguri ar vrea să primească conținut de la influențatori sub formă de articole, ghiduri de utilizare ale produselor sau videoclipuri de prezentare.

Studiul complet conține și o secțiune de „case studies”, care tratează exemple de campanii integrate de comunicare pentru fiecare segment de consumatori.
Studiul Consumer Report este la a patra ediție. Conține date din diverse studii coordonate extern (SNA Focus, Gemius, Masor, InfoSys), cât și date din studii coordonate de Starcom România, cum ar fi: „Influence ME 2017″, „Moms” media habits”, „Black Friday” sau „SMG Video Watching Habits 2017″.