Media & Advertising

Piata publicitatii la bilant: Cine si unde isi mai face reclama

18 Jun, 12:32 • Redactia DailyBusiness
Anul 2012 s-a incheiat intr-o nota pozitiva pentru industria de publicitate: la nivel global, cheltuielile in ceea ce priveste publicitatea au crescut cu 3,2%, in raport cu anul anterior, pana la 557 miliarde de dolari, conform raportului trimestrial Nielsen Global AdView Pulse.
Piata publicitatii la bilant: Cine si unde isi mai face reclama

In toate regiunile, cu exceptia
Europei, cheltuielile in ceea ce priveste publicitatea au crescut in
2012. Piata din regiunea Orientul Mijlociu/ Africa a manifestat o
crestere impresionanta de 14,6 procente pe durata anului, in timp ce
economia regiunii s-a stabilizat.

Egipt a fost parte din aceasta
intoarcere de situatie, inregistrand o crestere cu 20,4 procente
pentru cheltuielile cu publicitatea. Intre timp, taierile adanci din
bugetul pentru publicitate au continuat in Europa, alimentand o
descrestere de 5,3 procente pentru ultimul trimestru, ceea ce a dus
la o descrestere anuala de 4,2 procente.

Piata Asia-Pacific a inregistrat o
subperformanta de asemenea, avand o crestere anuala a cheltuielilor
pentru publicitate, coborand de la 11,5 procente in 2011 la 2,8
procente in 2012, propulsata intr-o anumita masura de un scor slab,
de 1,9 procente, a Chinei pe durata anului.

Cheltuielile cu publicitatea in America
de Nord au ramas inscrise pe o traiectorie ascendenta la finalul
anului, urcand 3,1 procente in trimestrul al patrulea. Acest fapt a
ajutat regiunea sa raporteze o crestere de 4,6 procente la nivelul
intregului an.

[img=4101]publicitate[/img]
Cheltuielile cu publicitatea in functie
de tipul de media

TV-ul a captat un venit mare din
publicitate in 2012. Agentiile de publicitate au gravitat catre TV in
2012 si s-au retras din ziare si reviste, conform raportului
trimestrial Global AdView Pulse al Nielsen. Cele 350 miliarde dolari
cheltuite cu publicitatea TV au reprezentat o crestere cu 4,3
procente fata de anul anterior.

Per ansamblu, cheltuielile pe
publicitatea TV reprezinta 62,8 procente din sumele investite la nivel
global
in publicitate in 2012.

Cheltuielile cu publicitatea in alte
canale print decat in reviste si ziare au crescut in 2012, dar
cresterile procentuale au urmat drumul celor din zona TV. In timp ce
cheltuielile pentru ziare si reviste au scazut la nivelul intregului
an (-1,6 si respectiv -0,2 procente), aceste canale raman metode
cheie pentru agentii de publicitate in comunicarea catre consumator,
mentinandu-se pe locurile doi si trei, pe baza ponderii acestora in
cheltuielile totale. Ziarele au justificat aproape 20 de procente,
iar revistele 8 procente, dovedind faptul ca raman canalele majore
pentru agentiile de publicitate in comunicarea catre consumatori.

Advertising-ul online a crescut cu 9,9 procente in 2012, acesta fiind masurat intr-un grup mai restrans de tari. America Latina a jucat un rol remarcabil, cheltuielile pentru
publicitatea online in aceasta regiune crescand cu 21,2 procente in
anul respectiv.

Cresterea anuala de 7,4 procente in publicitatea pe
Internet in Europa a fost, de asemenea, demna de notat, avand in
vedere situatia economica actuala din regiune.

Cheltuielile cu publicitatea in
cinematografe au continuat sa creasca
in fiecare trimestru din anul
2012, ceea ce a ajutat sectorul sa atinga un varf de aproape 6
procente pentru intregul an.

[img=4102][/img]
In timp ce cheltuielile pentru cinema
raman relativ scazute, justificand doar 0,3 procente din cheltuielile
in publicitate, regiuni precum Europa (crestere de 7,4 % peste an) si
Asia-Pacific (crestere de 10,3% peste an) continua sa contribuie la
cresterea importantei mediului printre agentiile de publicitate care
doresc sa ajunga la consumatorii ce merg la cinematograf.

„Cu 63 procente din cheltuielile
pentru publicitatea TV, este clar ca acest canal de comunicare este
in general considerat ca fiind cea mai eficienta si eficace metoda de
a ajunge la consumatori, continuand sa creasca in special pe pietele
emergente”, a declarat Randall Beard, Global Head, Advertiser
Solutions pentru Nielsen.

„Pe masura ce inaintam in 2013, vom
monitoriza care sunt regiunile, sectoarele si canalele media care
continua sa antreneze publicitatea globala si care apar si
propulseaza industria catre noi culmi”, a adaugat Beard.

Bunurile de larg consum si Telecom,
trend pozitiv

In timp ce cheltuielile pe publicitate la
nivel global au crescut per ansamblu in 2012, nu toate sectoarele au
cules beneficiile. 

Telecomunicatiile, bunurile de larg
consum si sectoarele media au cunoscut cele mai mari cresteri,
castigand salturi anuale de 7, respectiv 6,8 si 5,8 procente, conform
raportului trimestrial Global AdView Pulse al Nielsen.

Comparativ, categoriile care au fost
inainte in top, precum sanatate sau bunurile de folosinta indelungata
au avut parte de cheltuieli reduse pentru anul respectiv.

Telecomunicatii

Cu toate ca domeniul telecomunicatiilor
a continuat sa inregistreze cea mai mare crestere (7%) in
cheltuielile pentru publicitate in 2012, acest sector ramane relativ
scazut in topurile realizate pe baza cotei din totalul cheltuielilor
cu publicitatea, ocupand locul al saptelea din cele 11 categorii. Cu
piete precum America Latina sau Orientul Mijlociu si Africa insumand
o crestere de doua cifre (35,6 si 13,2 procente respectiv), acest
sector pare totusi suficient de echilibrat si pregatit sa urce in
clasamentul in 2013.

FMCG 

FMCG urmeaza indeaproape domeniul
telecomunicatiilor, inregistrand o crestere puternica, la nivelul
intregului an, de 6.8 procente, survenind si in urma cresterii cu 9,5
procente in cheltuielile din trimestrul al patrulea. Aceste cresteri
si pozitia de lunga durata de lider in functie de cota din totalul
cheltuielilor pentru publicitate (25%) ilustreaza rolul crucial pe
care FMCG il joaca in antrenarea cheltuielilor din publicitate la
nivel global.

Auto

Cheltuielile cu publicitatea din
sectorul auto au inregistrat un trend descendent in trimestrul al
patrulea (coboara cu 2,8 procente in comparatie cu T4 2011),
rezultand o crestere modesta de 3,4 procente pentru 2012. Sectorul se
pozitioneaza pe locul al cincilea, pe baza cotei de 7,8 procente din
cheltuielile globale cu publicitatea.

Divertisment

Divertismentul, al doilea sector in
functie de cota din cheltuielile globale pentru publicitate, se
plaseaza foarte aproape de sectorul auto, pe baza modificarilor
procentuale in cheltuielile cu publicitatea pe intregul an. In ciuda
unei cresteri nominale anuale de 3,1 procente, cota de aproape 12
procente dovedeste faptul ca aceasta categorie este un
jucator major in industria globala a publicitatii, iar companiile de
divertisment continua sa investeasca.

Nielsen Global AdView Pulse masoara
cheltuielile in ceea ce priveste publicitatea pentru TV, ziare,
reviste, radio, outdoor, cinema si Internet. Informatiile sunt bazate
in principal pe cardurile de rating publicate.

Citeste si: Valoarea pietei europene de publicitate online a depasit 24,3 mld. euro in 2012