Media & Advertising

Piata radio din Romania se mentine la 11 milioane de ascultatori

23 Jan, 12:41 • Redactia DailyBusiness
Piata de radio se mentine la acelasi nivel ca numar de ascultatori (peste 11 milioane), conform studiului de Audienta Radio, realizat de companiile IMAS si GfK Romania sub egida Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA) si facut public la 19 ianuarie 2015.
Piata radio din Romania se mentine la 11 milioane de ascultatori

Ca urmare a licitatiei desfasurate in
anul 2011, IMAS – Marketing si Sondaje SA si GfK Romania –
Institut de Cercetare de Piata SRL au desfasurat in perioada 01
septembrie – 21 Decembrie 2014, valul de toamna al Studiului de
Audienta Radio.

Masurarea audientei radio
se realizeaza folosind un mix de metode de culegere a datelor:
intervievarea prin telefon (atat fix, cat si mobil) si intervievarea
face-to-face (metodologie aplicata doar pentru o parte din
interviurile realizate in mediul rural). In urban, 65% dintre
intervievati sunt contactati pe telefonul mobil, diferenta de 35%
fiind intervievati prin intermediul retelelor fixe de telefonie.

O analiza a indicatorilor de audienta
inregistrati in 2014 releva ca piata de radio se mentine la acelasi
nivel ca numar de ascultatori (peste 11 milioane), acest numar
reprezentand 64% din intreaga populatie de peste 11 ani din Romania.
Asadar, nu exista fluctuatii pe tot parcursul anului 2014.

In tabelele de mai jos, prezentam
valorile pe valuri ale principalului indicator de audienta (calculat
la un volum de esantionare de peste 9400 de respondenti),
inregistrate pentru anii 2014 si 2013.

Tabelul 1. SAR 2014

Valul de primavara
(13 ianuarie – 27 aprilie 2014)
Valul de vara

(28 aprilie – 17 august 2014)

Valul de toamna

(01 septembrie – 21 decembrie 2014)

Ascultatori de radio (procent) 62,4% 64,2% 63,4%
Ascultatori de radio
(mii persoane)
11.104,5 11.438,6 11.291,1

Pe parcursul anului 2014 nu se
inregistreaza fluctuatii de audienta la nivel national.

Tabelul 2. SAR 2013

Valul de primavara
(14 ianuarie -28 aprilie 2013)
Valul de vara

(29 aprilie – 18 august 2013)

Valul de toamna

(02 septembrie – 22 decembrie 2013)

Ascultatori de radio (procent) 60,5% 62,1% 62,7%
Ascultatori de radio (mii persoane) 11.483,6 11.789,1 11.885,9

Pe parcursul anului 2013 nu se
inregistreaza fluctuatii de audienta la nivel national.

N.B. Procentele din tabele sunt
rezultatele masurarii directe prin ancheta sociologica pe baza de
chestionar.
Numarul de ascultatori in mii persoane
este rezultatul extrapolarii acestor procente la intreaga populatie
cu varsta de peste 11 ani, conform formulei de mai jos:

Singura scadere in numarul de
ascultatori radio s-a inregistrat in 2013, insa aceasta scadere a
avut loc natural, ca urmare a scaderii populatiei Romaniei, conform
datelor Recensamantului Populatiei si al Locuintelor 2011.

Insa indicatorul de audienta in
procente a inregistrat o usoara crestere in valurile de masurare din
anul 2014 fata de 2013.

Interpretarea acestor rezultate la nivelul
populatiei Romaniei cu varsta de peste 11 ani se face conform
formulei de mai sus. In aceasta formula, populatia de referinta luata
in calcul este de 18.969.564 persoane pentru anul 2013, respectiv
17.808.907 persoane pentru anul 2014, in conformitate cu datele
oficiale comunicate de INS. (cifra de populatie pentru anul 2014 este
rezultatul Recensamantului Populatiei si al Locuintelor 2011)

Datorita schimbarilor in comportamentul de ascultare radio, Comitetul
Tehnic ARA a introdus, incepand cu valul de toamna din anul 2014, o
noua varianta de raspuns „mai mult de un post de radio ascultat”,
pentru intrebarea „ce post de radio ati ascultat pentru cel putin 5
minute, indiferent daca ati ascultat la un aparat de radio, la
televizor, pe Internet, pe telefonul mobil, pe iPod, etc.?”.

Aceasta categorie a adunat aproape un milion de oameni (aproximativ
8% in market share), cifra ce reprezinta ascultatori ce declara ca au
ascultat mai multe posturi de radio, dar nu pot preciza nici ordinea
in care le-au ascultat si nici durata de ascultare a acestora.

Mentionam, de asemenea, ca introducerea
acestei categorii a influentat cota de piata aferenta radiourilor
masurate, insa nu a influentat variatia indicatorilor de audienta
generala. Comitetul Tehnic ARA va dezbate in intalnirile viitoare in
ce masura introducerea acestei variante ofera pietei de radio date
cat mai apropiate de comportamentul ascultatorului de radio.