Media & Advertising

Presa scrisa a revenit la castigurile de acum 60 de ani. Google, unul dintre „calai”?

12 Apr, 15:05 • Redactia DailyBusiness
Publicitatea din presa scrisa a explodat in a doua jumatate a secolului trecut, pentru ca apoi, in numai cativa ani, sa se intoarca la o realitate naucitoare: reclama din ziare a avut in 2012 o valoare totala similara cu nivelul anului 1950. Sa fie Google unul dintre "vinovati"?
Presa scrisa a revenit la castigurile de acum 60 de ani. Google, unul dintre calai?

In urma cu 60 de ani, evenimentele se
derulau intr-un ritm mult mai lent iar informatia circula mai greu,
deorece la acea vreme nu existau mijloacele moderne de comunicare de
astazi, precum telefonia mobila si Internetul. 

Despre ce relata presa in acele
vremuri? Un articol publicat in The New York Times in ianuarie 1951 se
referea la anul 1950 ca fiind cel mai bun din istoria auto americana,
cand au fost produse 7,85 milioane de masini.

Capul de afis al ziarelor mai
cuprindea, pe langa boom-ul din industria auto, si informatii despre
productia industriala in crestere din Uniunea Sovietica, scaderea
numarului de locuitori din mediul rural datorita industrializarii si
succesul investitiilor la bursa.

[img=3920]Articol NY Times din 1953[/img]

Tot in acea perioada, americanii il prezentau pe Ernest Hemingway ca pe unul dintre cei mai buni scriitori ai secolului, dupa ce acesta castigase un
premiu Pulitzer.

Spre comparatie, ziarele de astazi
publica mai mult informatii despre criza si efectele negative ale
acesteia precum cresterea somajului, falimentul unor companii si
banci, executari silite si scaderea cotatiilor bursiere.

Sa fie aceste stiri negative un motiv
al scaderii volumului de publicitate in presa scrisa?

Datele prezentate in graficele de mai
jos, publicate de Orlando Nicoara pe blogul sau, arata de ce
continutul ziarelor nu are legatura cu aceasta scadere.

Potrivit primului grafic, volumul de publicitate in ziarele din SUA a scazut de la maximul de 65 de miliarde de dolari atins in jurul anului 2000 la sub 20 de miliarde de dolari in 2012. Astfel,  piata de profil a pierdut in circa 10
ani un avans castigat cu greu in 50 de ani, de peste 40 de miliarde de dolari.
[img=3917]Volumul de publicitate in ziare, 1950-2012[/img]

Nici aparitia publicatiilor online nu a
ajutat prea mult piata de publicitate in ziare, care si-a continuat acelasi
trend descendent, dupa cum reiese din primul grafic.

Reducerea drastica a
volumului de publicitate din presa scrisa, inregistrata in ultima
decada, poate fi explicata prin al doilea grafic.

Acesta arata ca, in timp ce volumul de
publicitate in ziare a scazut in perioada 2000-2012 la sub 20 miliarde de dolari, Google a ajuns anul trecut la venituri din
publicitate de 46 de miliarde de dolari
.

Coincidenta sau nu, Google obtine acum exact diferenta de venituri
pierduta de ziare in toti acesti ani.

[img=3924]Google vs presa[/img]

Iar piata de publicitate in ziarele
online compenseaza foarte putin din aceasta pierdere. Anul trecut s-a
ridicat la 3,4 miliarde de dolari, fata de nivelul de 1,5 miliarde de dolari,
inregistrat acum aproape 10 ani.

Faptul ca volumul de publicitate din presa scrisa a scazut este vizibil si in Romania, unde multe publicatii au renuntat la variantele tiparite. 

Acelasi Orlando Nicoara aprecia recent, referindu-se strict la Romania, ca distributia de presa a distrus cea mai mare parte din print.