- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Solicitarea clientilor la pitch: eficienta maxima, costuri (aproape) zero

08 Dec, 11:08 • Redactia DailyBusiness
De vreun an incoace, sta pe buzele tuturor din ce in ce mai pregnant marea INTREBARE: Resimti criza? De la antreprenor la angajat (cu functie inalta sau poate chiar femeie de serviciu), criza este simtita de toata lumea. Si, cum efectul de domino este principiul ei de baza, industria de publicitate a fost lovita din plin. Efectele s-au simtit chiar inainte ca bulgarele sa porneasca la vale... pentru ca, nu-i asa, bugetul de marketing moare primul (in ciuda faptului ca, in vremuri de criza, investitiile in comunicare ar trebui intetite).
Solicitarea clientilor la pitch: eficienta maxima, costuri (aproape) zero

Teoretic, acest lucru ar fi trebuit sa genereze o competitie acerba, iar pitch-urile pentru new business sa fie din ce in ce mai stricte si mai orientate spre eficienta. Dar lucrurile nu stau chiar asa. Acest lucru poate fi observat chiar de la modul in care se fac invitatiile pentru pitch.

In general (cu sau fara criza), exista trei posibilitati pentru client. Prima ar fi sa trimita invitatia catre toata piata (in jur de 10 agentii). A doua, sa invite agentiile care „au intrari” (a se citi cunostinte / recomandari, nu pile) din partea diferitor persoane din companie. A treia varianta presupune o documentare amanuntita inainte de a trimite invitatiile. Destinatarii sunt selectati atent pe baza portofoliului (clienti, proiecte, echipa, performante s.a.m.d.), care ii recomanda pentru un anumit proiect. In mod normal, aceasta a treia optiune axata pe eficienta, ar fi trebuit sa fie preponderenta in aceste vremuri grele. Surprinzator, insa, ponderea intre cele trei posibilitati nu s-a prea schimbat.

Dar cum stau lucrurile in ceea ce priveste brief-ul? Inainte de criza existau doua posibilitati: clientul stie exact ceea ce isi doreste, isi cunoaste perfect business-ul, iar brief-ul trimis catre agentii este unul extrem de clar. Practic, in acest caz, castigau ideile de creatie, si mai putin considerentele strategice (partea de strategie derivand relativ usor din brief-ul clientului).

A doua posibilitate este reprezentata de categoria clientilor care se hotarasc sa investeasca ceva bani in publicitate. In consecinta, vor sa faca si o licitatie, insa nu stiu exact ce isi doresc – in afara de cresterea vanzarilor, desigur. In acest caz, decizia lor este mult mai pragmatica si se axeaza mai mult pe capacitatea agentiei de a vinde o strategie (decriptata de client ca o posibila idee de business), si mai putin pe idei iesite din tipare, extrem de creative.

Dupa inceperea crizei, am remarcat conturarea unei a treia categorii. Cea a clientilor care remarca o scadere dramatica a vanzarilor si, din dorinta de a nu fi irevocabila, organizeaza o licitatie. Acestia sunt cei mai tematori, iar relatiile personale pe care le au in agentie, relatii care le insufla incredere, conteaza extrem de mult in alegerea castigatorului.

Daca schimbarile se intrevad la nivel de brief si de client, cum ramane cu bugetul, un al treilea element esential in procesul de selectie? Cu siguranta ca, in toata aceasta ecuatie, bugetul a suferit cele mai dramatice schimbari.

Inainte de criza, agentiile primeau de cele mai multe ori bugete clare, in care trebuiau sa se incadreze, iar cerinta principala era de a face o alocare cat mai eficienta. Ei bine, acum situatia este cu totul alta. Agentiile primesc brief-uri cu bugete deschise, in care li se cere sa gandeasca o campanie cat mai eficienta (a se citi campanie cu bugete cat mai reduse).

Cred ca aceasta este cea mai periculoasa strategie de a alege o agentie, pentru ca, atunci cand costurile mici dicteaza, creativitatea are de suferit. Reclamele spectaculoase sunt inlocuite cu campanii de social media, mai putin permisive din punct de vedere creativ si unori, al eficientei, decat un spot TV. Daca TV-ul era cel mai bun mod de a atinge consumatorul, social media este canalul preferat si are acum costuri (aproape) zero.

Nu ma intelegeti gresit, cred in puterea social media, insa acest canal este potrivit numai anumitor produse/servicii si trebuie gandit ca o valoare adaugata unei campanii media. Insa, suntem acum in situatia in care din ce in ce mai multi clienti renunta complet la mediile conventionale si le inlocuiesc cu social media, strict din motive de costuri.

Va fi foarte interesant de urmarit intr-un viitor mai bun in ce fel clientii isi vor readapta strategia de selectie a agentiei. Temerea mea este ca, observand ca treaba „merge si asa” – o trasatura caracteristica noua ca popor, sa nu mai revenim niciodata la standardele existente in trecut. Pana la urma, „heirupismul” este mult mai comod. Sper ca acest lucru sa nu se intample. Mai mult decat atat, am incredere ca scoala de marketing din Romania este indeajuns de puternica incat sa putem depasi situatia actuala. Si, nu in ultimul rand, sa nu uitam ca tuturor – fie om de marketing sau om de agentie – ne creste inima cand vedem campaniile noastre on air.

Autor: Mara Stoenescu, Client Service Director, FRANK

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Termen limită pentru chiriași. Mii de români riscă amenzi ustătoare!
Termen limită pentru chiriași. Mii de români riscă amenzi ustătoare!
3 minute de mișcare pe zi. Secretul uimitor pentru o inimă sănătoasă fără cei 10.000 de pași
3 minute de mișcare pe zi. Secretul uimitor pentru o inimă sănătoasă fără cei 10.000 de pași
Lovitură pentru pensionari! Statul extinde lista cazurilor în care cere returnarea pensiilor
Lovitură pentru pensionari! Statul extinde lista cazurilor în care cere returnarea pensiilor
Concedieri în masă la Microsoft! Compania disponibilizează aproape 7.000 de angajați
Concedieri în masă la Microsoft! Compania disponibilizează aproape 7.000 de angajați
Jose Mujica, cel mai sărac președinte din lume, a murit la vârsta de 89 de ani. Cu un an în urmă, fusese diagnosticat cu cancer esofagian
Jose Mujica, cel mai sărac președinte din lume, a murit la vârsta de 89 de ani. Cu un an în urmă, ...
Elixirul roșu care calmează durerea. Măceșele, alternativa naturală la antiinflamatoarele clasice
Elixirul roșu care calmează durerea. Măceșele, alternativa naturală la antiinflamatoarele clasice
Cutremur puternic în Grecia produs în apropierea insulelor Creta și Santorini. A fost emisă alertă de tsunami
Cutremur puternic în Grecia produs în apropierea insulelor Creta și Santorini. A fost emisă alertă ...
Horoscop 15 mai. Luna schimbă tonul. De la visare la acțiune! O zi cu revelații, ordine și conexiuni profunde pentru toate zodiile
Horoscop 15 mai. Luna schimbă tonul. De la visare la acțiune! O zi cu revelații, ordine și conexiuni ...
Fermierii români se revoltă şi se adresează Avocatului Poporului: „Această decizie este abuzivă şi netransparentă. Haide să ne organizăm şi să o contestăm”
Fermierii români se revoltă şi se adresează Avocatului Poporului: „Această decizie este abuzivă ...
Cât a fost salariul minim în România în ianuarie 2025. Pe ce loc se situează ţara noastră în UE
Cât a fost salariul minim în România în ianuarie 2025. Pe ce loc se situează ţara noastră în UE
Ilie Bolojan: Sunt de acord să ne asumăm toată responsabilitatea pentru a face parte dintr-o formulă de guvernare care să dea un guvern stabil
Ilie Bolojan: Sunt de acord să ne asumăm toată responsabilitatea pentru a face parte dintr-o formulă ...
Ghid pentru a-ți proteja banii, după ce euro a crescut. Economistul Radu Georgescu: „De acum, este obligatoriu să faci asta”
Ghid pentru a-ți proteja banii, după ce euro a crescut. Economistul Radu Georgescu: „De acum, ...
Concedieri pe bandă rulantă într-un alt judeţ din România. Peste 700 de oameni concediați
Concedieri pe bandă rulantă într-un alt judeţ din România. Peste 700 de oameni concediați
SONDAJ de ultimă oră înaintea turului al doilea. Ce şanse au George Simion şi Nicuşor Dan şi câte voturi ia fiecare de la Crin Antonescu şi de la Victor Ponta
SONDAJ de ultimă oră înaintea turului al doilea. Ce şanse au George Simion şi Nicuşor Dan şi câte ...
Franța forțează schimbarea. Verificarea vârstei pe TikTok, Facebook și alte rețele devine obligatorie la nivel european!
Franța forțează schimbarea. Verificarea vârstei pe TikTok, Facebook și alte rețele devine obligatorie ...
Generația Z ține de bani. 2 din 5 tineri preferă rate săptămânale sau lunare
Generația Z ține de bani. 2 din 5 tineri preferă rate săptămânale sau lunare
Singura cale de a evita criza: România trebuie să rămână pe drumul european. „E drumul nostru, e păcat să renunțăm la tot ceea ce am realizat până acum”
Singura cale de a evita criza: România trebuie să rămână pe drumul european. „E drumul nostru, ...
Restricţii masive pe reţelele de socializare. Ţara care obligă TikTok şi celelalte platforme să verifice vârsta utilizatorilor
Restricţii masive pe reţelele de socializare. Ţara care obligă TikTok şi celelalte platforme să ...