New Media

Facebook se ia dupa mirosul banilor. Ce lanseaza si de ce?

19 Jun, 11:48 • Redactia DailyBusiness
Investitorii, jurnalistii si advertiserii din toata lumea sunt cu ochii pe "mareata idee" de la Facebook, pe care compania americana o va face publica maine dimineata (20 iunie). Oficialii Facebook au tacut malc. Dar au lasat niste urme in comunicare. La propriu.
Facebook se ia dupa mirosul banilor. Ce lanseaza si de ce?

Lansarea Facebook,
programata pentru 20 iunie, a facut valuri printre jurnalisti si
bloggeri. Unii au scris ca ar fi vorba de o aplicatie pentru citit
stirile (News Feed-ul), de tip RSS, mergand pe ideea ca Google Reader
isi traieste acum ultimele zile. Si ca un astfel de produs ar face
mai degraba sens in portofoliul unei companii de social media.

Altii, mai recent,
au avansat ideea Instagram Video, dat fiind succesul aplicatiei
Instagram pentru fotografii, printre utilizatori; numarul lor
depaseste cifra de 100 de milioane.

[b]Pata de cafea.
Mecca hackerilor[/b]

Desi au tacut malc
pe subiectul lansarii de maine, oficialii Facebook au lasat niste
urme in comunicare, la propriu, care duc mai degraba catre Instagram.
Despre ce e vorba?

In invitatia pe care
Facebook a trimis-o catre jurnalisti, la evenimentul de maine, apare
o pata de cafea intr-un colt.

Cunoscatorii stiu ca povestea Instagram
a inceput intr-o cafenea din San Francisco, un fel de „mecca al
hackerilor”, unde raportul dintre laptopuri si oameni este de 2 la
1, cum detaliaza publicatia Fast Company. Deci pata de cafea ar face
sens, din aceasta perspectiva.
In al doilea rand,
mesajul Facebook a fost urmatorul: „O echipa mica a lucrat la o
idee mare”. Instagram are 34 de angajati acum.


[b]Furia
investitorilor[/b]

Nu in ultimul rand –
si, poate cel mai important – actionarii Facebook si-au aratat
recent nemultumirea fata de evolutia business-ului.

Actiunile
companiei erau, la jumatatea lunii iunie, undeva la circa 40% sub
pretul de listare de anul trecut. Investitorii l-au incoltit pe Mark
Zuckerberg, seful Facebook – la o intalnire de luna aceasta – si i-au
adresat o serie de intrebari legate de modelul de business, printre
altele.

Asadar, Zuck (cum il
alinta unii jurnalisti americani) trebuie sa monetizeze cumva uriasa
retea de socializare, care are 1,11 miliarde de utilizatori lunari.
Si trebuie sa produca bani cu Instagram, pe care Facebook a platit
700 mil. de dolari in primavara lui 2012.

[b]Presiunea
clientilor de publicitate[/b]

Nici clientii de
publicitate – Facebook spune ca are un milion de advertiseri activi
– nu au fost mai prejos. Ei au facut presiune pentru simplificarea
formatelor de publicitate ale retelei, asa ca Facebook le reduce la
jumatate.

Cum banii de
publicitate curg ametitor spre zona de video online, nu trebuie sa
fii genial ca sa creezi mediul pe care il cauta companiile si
agentiile.

Si, cum Instagram a explodat de cand a fost cumparata de
Facebook – si-a triplat baza de utilizatori in ultimul an – un
produs de tip Instagram Video nu ar mai fi o optiune. Ar fi un
instrument numai bun pentru potolit furia actionarilor si nevoile
publicitarilor.

***

[b]Larisa
Ghitulescu[/b], autorul analizei, este scriitor independent si
consultant in comunicare