New Media

Piata romaneasca de publicitate digitala, crestere de 19% in primul semestru

09 Dec, 14:04 • Redactia DailyBusiness
Piata de publicitate digitala din Romania a crescut in termeni reali (like-for-like) cu 19% in primul semestru al anului 2014, in comparatie cu aceeasi perioada din 2013.
Piata romaneasca de publicitate digitala, crestere de 19% in primul semestru

Valoarea pietei,
raportata de catre toate cele 21 de companii participante, cumuleaza
58,5 milioane de lei in H1 2014, conform datelor din cea mai recenta
editie a studiului ROADS, realizat de catre IAB Romania si PwC
Romania.

Totusi, desi se afla pe un trend ascendent fata de aceeasi
perioada a anului 2013, piata de advertising digital din Romania a
inregistrat in H1 2014 o scadere in termeni reali (like-for-like)
daca luam ca termen de comparatie cel de-al doilea semestru al anului
2013, cel in care s-au consemnat cele mai mari venituri din toata
perioada analizata de studiul ROADS (2007-2014).

Astfel, valoarea
raportata in H1 2014 de catre grupul de referinta, din care fac parte
companiile care au participat atat la ambele editii din 2013 cat si
la aceasta prima editie din 2014, a scazut cu 17% fata de valoarea
inregistrata in semestrul doi din 2013.

In prima jumatate a
anului 2014, telecomul a ramas sectorul de activitate care a
inregistrat cea mai mare valoare in termeni de investitie in
publicitatea digitala, urmat de segmentul de bauturi si industria
auto.

„Cresterea pietei
de publicitate in prima parte a anului 2014 este o veste buna care ne
da sperante si pentru cea de-a doua jumatate a anului in curs. Suntem
optimisti in privinta cresterii pe tot intregul an 2014, se vad din
nou efectele investitiilor consistente si tot mai numeroase in
publicitate pe Google, YouTube si Facebook. Avem motive de optimism –
campaniile digitale se planifica tot mai eficient si mai atent de la
an la an, iar publicitatea digitala ramane astfel industria cu cel
mai mare potential de crestere”, a explicat Ioana Anescu, Director
Executiv IAB Romania.

„Cresterea
inregistrata in primul semestru din 2014 fata de perioada similara a
anului trecut confirma tendinta pozitiva pe care se afla publicitatea
online in Romania. Avand in vedere datele de crestere economica
generala din acest an, precum si influenta unor factori
conjuncturali, asa cum a fost campania prezidentiala din aceasta
toamna, care a impulsionat investitiile in publicitatea online pe mai
multe platforme media, este posibil ca semestrul doi al acestui an sa
marcheze un nou record din punct de vedere al veniturilor. Chiar si
asa, publisherii online din Romania mai au inca un drum indelungat
pana sa reuseasca sa monetizeze in mod adecvat traficul in crestere
constanta din ultimii ani”, a declarat Bogdan Belciu, Partener,
Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Formatele digitale cu cea mai mare
frecventa de utilizare au ramas si in prima parte a anului 2014 cele
„embedded”, urmate de cele „interruptive” si de continutul
sponsorizat.

Studiul ROADS (Romanian Online
Advertising Study) analizeaza piata
in functie de trei criterii principale: formatele de publicitate
folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe
Internet si lunile din fiecare semestru pentru determinarea
sezonalitatii.

Realizat incepand cu anul 2008, ROADS ofera date
relevante despre incasarile nete provenite din publicitate online si
contorizeaza atat datele furnizate de catre publisheri care vand
direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe si cele furnizate
de catre regii.

IAB Romania a fost creata in anul 2006
si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe
internet: regii de media, agentii de publicitate, furnizori de
servicii in domeniul publicitatii online, publisheri autohtoni si
filiale internationale. Asociatia IAB Romania este o asociatie
profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si
autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele
profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate
online din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa
creeze cadrul pentru autoreglementare.