New Media

Presa cu reclame sau cu plata? Cum lupta un fost angajat Google impotriva blocarii publicitatii online

19 Jun, 00:07 • Redactia DailyBusiness
Cititorii au la dispozitie tot mai multe moduri de a bloca anunturile publicitare de pe site-uri. Apple, de exemplu, va permite blocarea reclamelor pe dispozitivele iPhone iar un operator telecom intentioneaza sa le permita tuturor clientilor din retea sa blocheze astfel de anunturi. Care este efectul nedorit al acestui fenomen si cum intentioneaza un fost angajat Google sa il combata?
Presa cu reclame sau cu plata? Cum lupta un fost angajat Google impotriva blocarii publicitatii online

Blocarea anunturilor publicitare ar putea duce la disparitia unor creatori de continut si agentii ce vand publicitate
online. De aemenea, reprezinta un pericol si pentru gigantii precum Google –
care numai anul trecut a raportat pierderi de 6,6 miliarde de dolari din cauza programelor ce blocheaza reclame.

Acum, Ben Barokas, fost angajat Google, le-a declarat razboi.
El a lansat compania Sourcepoint, dupa ce a obtinut o finantare de 10
milioane de dolari.

Barokas a explicat pentru Business Insider ca
pentru a rezolva criza existentiala a publisherilor, generata de blocarea
reclamelor, compania sa poate oferi
tehnologia necesara „combaterii” tuturor programelor de ad block.

El povesteste care a fost „momentul-cheie”,
care a dus la crearea Sourcepoint: „Cand lucram pentru Google, mai multi
editori, in special din Germania si Franta, m-au intrebat daca nu pot rezolva
problema cu ad block”. Insa Google a decis sa nu acorde prioritate acestei probleme,
fiind o companie care promoveaza libertatea de alegere a utilizatorilor,
mentioneaza fondatorul companiei noi.
 

Si intr-adevar, la inceputul acestei luni, CEO-ul Google
Larry Page a minimalizat problema blocarii anunturilor publicitare, spunand ca
este mai degraba o problema a industriei de publicitate, care ar trebui sa
creeze reclame mai bune, astfel incat oamenii sa nu le mai blocheze.
 

Astfel ca, dupa ce a petrecut trei ani la Google, Barokas s-a
dedicat misiunii de a infiinta o companie specializata in solutii impotriva
blocarii reclamelor.
 

Fostul angajat Google considera ca este necesar ca
publisherii sa le explice cat mai bine cititorilor ca reclama de pe site-uri le
permite sa citeasca continut fara sa plateasca pentru el.
 

„Cu cat ma gandesc mai mult la problema, realizez ca nu
este vorba doar de blocarea reclamelor. Acest fenomen a luat amploare pe fondul
crizei cu care se confrunta publisherii -incapacitatea de a monetiza continutul
online si migrarea cititorilor catre mobil. Cea mai mare problema este faptul ca
cititorii si creatorii de continut nu au o tranzactie transparenta din care sa
rezulte ce rol joaca fiecare in acest sistem”, a adaugat Barokas.
 

Iata cum functioneaza Sourcepoint: lasa la alegerea
publisherului sa decida cum sa prezinte un mesaj catre un vizitator web care
are instalat un program de tip ad block. Editorul ar putea sa „eludeze” programul de blocare a
reclamei si sa o prezinte oricum cititorului sau i-ar putea transmite mesaje precum  „Acest site contine publicitate. Esti de
acord cu aceasta pentru a-l putea citi gratis mai departe?” sau ar putea permite
utilizatorului sa aleaga intre mai multe experiente de publicitate ( trei reclame
pentru trei articole , de exemplu) sau sa plateasca abonament.
 

The Guardian afiseaza deja un astfel de pop-up atunci cand
un vizitator cu ad-block instalat ajunge pe site-ul sau, indicandu-i sa
plateasca abonament.

Pe de alta parte, cei care sunt in favoarea blocarii
reclamelor argumenteaza ca daca publicitatea de pe site-uri nu ar fi atat de
enervanta, atunci oamenii nu ar mai instala programe de ad block.
 

Barokas mentioneaza insa ca astfel s-a ajuns ca unii
creatori de programe tip ad block sa perceapa sute de mii de dolari pe an de la
mari companii media, astfel incat anunturile de pe site-urile lor sa fie intr-o „lista alba”. „Este un fel de santaj. Nu e corect. Cu toate acestea, blocarea
de reclame este legala, dar la fel e si transmiterea de mesaje de catre
publisherii online catre vizitatori despre cum opteaza sa le citeasca
site-urile: cu reclama sau cu abonament. Astfel se ajunge la transparenta si
corectitudine”, conchide fostul angajat Google.