New Media

Teama romanilor care impiedica dezvoltarea pietei de cumparaturi online

19 Mar, 12:33 • Redactia DailyBusiness
Desi magazinele traditionale raman principala alegere a consumatorilor, 20% dintre acestia prefera sa faca cumparaturi online utilizand computerele personale, 10% fac cumparaturi prin intermediul tabletelor, iar 11% via telefoane mobile, arata sondajul PwC Total Retail Survey 2015, realizat pe baza raspunsurilor a 19.000 de consumatori din intreaga lume.
Teama romanilor care impiedica dezvoltarea pietei de cumparaturi online

„In mediul online,
telefonul mobil tinde sa devina principalul agent de vanzari, pe
masura ce consumatorii pretind o personalizare mai mare a produselor.
In acest sens, clientii acceseaza prin intermediul telefoanelor
mobile informatii legate de pret, de specificatii ale produselor,
precum si pareri ale prietenilor privind experienta acestora cu
produsele in cauza. Retelele sociale sunt de asemenea un instrument
de marketing al carui impact asupra comertului online este vizibil si
in Romania”, a declarat Mircea Bozga, Partener, Servicii de Audit,
PwC Romania. 

Consumatorii prefera
in continuare cumparaturile efectuate in magazinul fizic,
motivandu-si alegerea prin faptul ca in acest mod le este mai usor sa
vada, sa atinga si sa incerce produsele (60% dintre consumatori). Un
alt avantaj il reprezinta primirea produselor pe loc, nefiind necesar
un timp de asteptare pentru livrarea acestora, ulterior plasarii
comenzii (53%).

Consumatorii utilizeaza telefonul
mobil, tableta sau PC-ul in principal pentru cautarea produselor
(arata 50% dintre consumatorii chestionati), dar si pentru compararea
produselor in raport cu competitia (49%), localizarea magazinelor
(31%) sau utilizarea voucherelor de discount (25%).

Desi tot mai multi consumatori se
indreapta spre tehnologia mobila pentru cumparaturi, mai mult de
jumatate dintre acestia (66%) se tem sa nu le fie furate informatiile
privind datele de identificare ale cardurilor de credit.

„Ceea ce afecteaza
cresterea cumparaturilor online este teama consumatorilor privind
securitatea informatiilor personale
, in conditiile in care atacurile
cibernetice vizeaza de cele mai multe ori sistemele ce sustin
tranzactiile efectuate cu cardul. Prin accesarea acestor sisteme de
catre hackeri, informatiile privind contul utilizatorului, inclusiv
PIN-ul (Numarul Personal de Identificare), sunt folosite pentru
clonarea cardurilor si, ulterior, a retragerii de numerar”, a
precizat Armin Dinar, Senior Manager in
cadrul echipei de servicii de securitate informatica, PwC Romania.

„Intrucat
utilizarea telefoanelor mobile si a tabletelor a devenit din ce in ce
mai prezenta in activitatile cotidiene, organizatiile au inceput sa
implementeze masuri de siguranta pentru a combate amenintarile
cibernetice. De altfel, reglementarile UE privind protectia datelor,
ce urmeaza a fi finalizate in 2015, prevad ca printre masurile de
securitate luate de companii sa fie incluse asigurarea impotriva
incidentelor de securitate cibernetica, implementarea unui proces de
evaluare a riscurilor si adoptarea unui program de management al
riscului care sa permita organizatiilor sa gestioneze mai bine
amenintarile ce vizeaza securitatea datelor”, a adaugat Mircea
Bozga.

In ceea ce priveste
platile, conform studiului PwC, metodele traditionale de plata inca
predomina, in detrimentul platilor prin intermediul telefoanelor
mobile. Astfel metoda de plata principala – folosind cardurile de
credit – este preferata de catre 40% dintre cumparatori, urmatoarele
in lista de preferinte fiind platile prin cardurile de debit (28%),
platile cash (20%), plata in baza facturii (6%), in timp ce plata
prin telefonul mobil este preferata de doar 3% dintre cumparatori.

Aproximativ jumatate
dintre consumatori nu sunt de acord ca, prin intermediul telefonului
mobil, magazinele sa le detecteze amplasamentul si nici nu doresc sa
isi inregistreze datele personale asociate platii si livrarii intr-o
aplicatie a telefonului. In schimb, mai mult de jumatate din
consumatori sunt incantati cand primesc oferte sau vouchere pe
telefonul mobil, dar sunt ingrijorati de faptul ca datele personale
folosite in tranzactiile efectuate pe aceste dispozitive pot fi
furate.

Retelele sociale
devin din ce in ce mai prezente in interactiunile intre persoane
diverse domenii de activitate, dar in special in relatia dintre
consumator si comerciant. Conform sondajului PwC, prin intermediul
social media, 34% dintre consumatori isi urmaresc marcile sau
comerciantii preferati, 28% au descoperit brand-uri de care nu stiau,
27% au cautat un anume brand tinand cont si de feedback-ul altor
consumatori, iar 23% au oferit comentariile lor in raport cu
experienta avuta in utilizarea anumitor produse sau marci.

Studiul releva ca ceea ce atrage in mod
deosebit un segment semnificativ de consumatori (45%) spre
consultarea paginii de social media a unui brand este promovarea
ofertelor, promotiilor sau discount-urilor. Alti consumatori (33%)
sunt interesati de oferte pentru produsele noi, fapt pentru care
consulta paginile de social media. Alte motivatii indicate sunt
cercetarea produselor prin intermediul retelelor sociale inaintea
cumpararii acestora (24%), recomandari ale prietenilor sau
persoanelor influente din mediul online (24%), dar si pentru ca
primesc diverse promotii via email/text/SMS (21%).

Conform sondajului PwC, Facebook ocupa
prima pozitie in preferintele a 52% dintre consumatori privind
retelele sociale utilizate in procesul de cumparare online. Alte
canalele utilizate frecvent de catre consumatori sunt Google/Google
Plus (31%), Youtube (25%) si Twitter (14%).