- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Constructorii: „Vom ajunge la fundul sacului, numai proiectele publice ne mai scapa”

07 Mar, 00:03 • Redactia DailyBusiness
Sectorul constructiilor va atinge in 2011 maximul recesiunii, dupa o scadere de 37% in ultimii doi ani, estimeaza reprezentantii patronatului. Constructorii vad proiectele publice drept singurul "colac de salvare".
Constructorii: Vom ajunge la fundul sacului, numai proiectele publice ne mai scapa

2010 a fost, pentru sectorul constructiilor, cel mai prost an de dupa Revolutie

. Nici 2011 nu se anunta mai bun, iesirea din recesiune fiind doar pe hartie.

Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Antreprenorilor in Constructii, estimeaza ca afacerile din constructii vor atinge minimul in acest an.
[img=1246][/img]

„Vom ajunge la fundul sacului, pentru ca nu se intrevad lucrari noi. Abia de anul viitor am putea asista la un reviriment, insa cresterile nu vor fi mai mari de 2-3%”, considera omul de afaceri.

In opinia lui Plosceanu, ultimele statistici comunicate vineri de INS, care arata o scadere de 20% a numarului locuintelor livrate in 2010, vin sa confirme dezastrul din sectorul constructiilor.

„In ultimii doi ani am avut o contractie severa, de 37% in sectorul constructiilor. Efectele au fost foarte puternice, falimente, blocaj financiar, proiecte abandonate, disponibilizari masive”, afirma presedintele AAC.

Laurentiu Plosceanu spune ca revenirea sectorului constructiilor depinde, in mare masura, de investitiile statului.

„Investitiile sectorului privat vor fi reduse in urmatorii ani, in conditiile in care relansarea economica este incerta. In aceste conditii, rolul statului devine esential”, afirma omul de afaceri.

Presedintele Asociatiei Antreprenorilor in Constructii cere Guvernului sa prezinte, de urgenta, lista investitiilor publice din 2011 si sursa de finantare.

Plosceanu insista pe sursa de finantare pentru ca, spune el, in ultimii ani s-au anuntat multe proiecte care insa au esuat din lipsa de bani.

„Vrem sa vedem o lista clara cu investitiile asumate, sursa de finantare si calendarul de derulare. Altfel, toate declaratiile privind accentul pe investitii pe care Guvernul il va pune in acest an raman vorbe goale „, a mai spus Plosceanu.

Omul de afaceri cere, pe de alta parte, statului sa isi plateasca creantele restante catre constructori si sa treaca de la vorbe la fapte si in ceea ce priveste parteneriatele public-private.

„E inadmisibil sa fie lansate noi licitatii de catre ordonatori de credit care au inca datorii catre constructori”, spune Plosceanu. Compania Bechtel, care construieste autostrada Transilvania, a fost nevoita sa suspende lucrarile si sa renunte la o parte din angajati, pentru ca statul nu i-a achitat facturile pentru lucrarile realizate anul trecut.

Despre Programul Prima Casa, Plosceanu crede ca „si-a dovedit ineficienta” si totodata „incurajeaza specula imobiliara”.

Constructorii romani sunt discriminati?

Seful Asociatiei acuza, pe de alta parte, discriminarile la care sunt supusi constructorii romani fata de cei straini.

„Sunt firme straine care vin si castiga licitatii in Romania, cu toate ca din punct de vedere al calitatii lucrarilor, ridica mari semne de intrebare. Li se acorda favoruri, in timp ce constructorii romani sunt supusi unui tratament restrictiv”, afirma omul de afaceri. El a anuntat ca, saptamana viitoare, va organiza o conferinta de presa in care va prezenta detalii concrete.

Un exemplu de discriminare a fost prezentat, recent, pentru DailyBusiness.ro, de Cristian Erbasu, presedintele Patronatului Societatilor in Constructii. Acesta a afirmat ca daca Guvernul va adopta varianta constructiei prin credit furnizor, adica pe banii firmelor, este destul de sceptic ca firmele romanesti vor reusi sa sustina financiar derularea contractelor.

„Sper ca se vor gasi si alte variante de finantare, pentru ca este putin probabil ca bancile sa ofere finantarile necesare firmelor de constructii pentru a derula acest program”, a spus acesta.

Constructia drumurilor, in ritm de melc

Potrivit bilantului Ministerului Dezvoltarii, la capitolul realizari in domeniul constructiilor, stam foarte prost.
[img=1245][/img]

In sectorul infastructurii, de exemplu, anul trecut au fost dati in folosinta numai 10 kilometri de autostrada si 314 kilometri de drumuri de interes local. In ritmul acesta, in urmatorii 5 ani ar urma sa se construiasca 1.500 de kilometri.

La capitolul planuri, stam insa foarte bine. Andreea Paul Vass, consilierului premierului Boc, a declarat, recent, ca in acest an vor fi dati in folosinta 240 de kilometri de drumuri in regim de autostrada.

„Ministerul Transporturilor si Ministerul Dezvoltarii au finisat aceste proiecte majore pentru 2011. Bucuresti-Moara Vlasiei, Arad-Timisoara, varianta de ocolire a Aradului, Suplacu de Barcau-Bors, Moara Vlasiei-Ploiesti, Cernavoda-Medgidia, varianta de ocolire Constanta-Medgidia-Constanta. Acestea sunt proiecte in derulare si care se inchid in 2011. In total sunt 243 de kilometri”, a declarat consilierul premierului.

Andreea Paul Vass a mai spus ca prioritatea Executivului o reprezinta autostrazile realizate in parteneriat public-privat.

„Comarnic-Brasov e unul din proiectele pentru care se pregatesc incheierea parteneriatelor public-privat. Sibiu-Pitesti, Sighisoara-Tg Mures, Constanta-Vama Veche, Ploiesti-Buzau-Focsani, Ploiesti-Comarnic, Brasov-Fagaras, Focsani-Albita, Fagaras-Sighisoara, Tg-Mures-Iasi-Ungheni, Campia Turzii-Tg Mures, Mihailesti-Suplacu de Barcau. Vorbim de autostrazi in pregatire in regim public-privat. Aici sunt aproape 1.000 de kilometri”, a mai adaugat Andreea Vass.

Tot la capitolul proiecte, Ministerul Dezvoltarii a anuntat un program de constructie a 10.000 de kilometri de drumuri judetene si de interes local ce ar urma sa fie realizati in urmatorii 5 ani.

Detalii puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro.