Real Estate

DTZ Echinox: Ne asteptam ca in 2015 cererea de spatii comerciale sa creasca

08 Jan, 15:01 • Redactia DailyBusiness
Anul 2014 a marcat un trend pozitiv in zona de retail. Datele Eurostat care plaseaza Romania intre fruntasele Europei, atat pentru partea de consum in zona food, cat si non-food, sunt confirmate si de dinamica din centrele comerciale, potrivit analistilor DTZ Echinox, care se asteapta la un an si mai bun in continuare.
DTZ Echinox: Ne asteptam ca in 2015 cererea de spatii comerciale sa creasca

Dupa 4 ani marcati de o lupta in repozitionarea si
consolidarea retelelor, perioada in care multe branduri si-au revizuit
strategia de expansiune si in general au devenit foarte conservatoare, 2014 a
adus o imbunatatire a consumului, aspect care a relaxat situatia multor
retaileri.
 

„In acest context, ne asteptam ca in 2015 cererea de spatii
comerciale sa creasca la toate nivelurile, inclusiv in galerii comerciale, parcuri
de retail si malluri de mari dimensiuni. Chiar in acest moment, grupuri precum
LPP (Reserved), Debenhams, Marks & Spencer, Pepco, CCC au planuri
importante pentru Romania”, se arata in raportul DTZ Echinox.
 
 

„Observam o atentie sporita din partea unor retaileri din
regiune, mai ales din Polonia si Turcia, care atingand un plafon maxim in tarile
de origine, decid sa se extinda in Romania datorita similaritatilor
consumatorilor, dar si datorita unei stabilitati economice validate in ultimii
ani”, a mentionat Sebastian Mahu (foto), head of Property Management Department.
 
 

Principalele arii care au cunoscut cresteri in 2014 sunt
zonele de decoratiuni, fashion si servicii, insa performerul anului este zona
de electronice, care la opt ani de la boom-ul pietei, simte o revigorare
puternica. Chiar si pe fondul cresterii zonei de online, retailul brick &
mortar pentru electronice si-a consolidat vanzarile marjand pe nevoia oamenilor
de a inlocui aparatura depasita tehnologic.
 

Aceasta crestere a cifrelor de afaceri inregistrate de
retaileri este confirmata de toate proprietatile unde DTZ Echinox are colaborari
active.
 

Astfel, Shopping City Suceava are pentru anul 2014 o crestere
de 11,76% in comparatie cu 2013, ultimele 3 luni fiind motorul principal al cresterii.
Aceleasi rezultate pozitive au fost afisate si la Felicia Iasi, unde pentru
luna noiembrie cresterea comparativa cu 2013 a fost de 14,85%, iar media pe
ultimele 3 luni a fost de 7%.
­

„In acest context putem mentiona ca luna septembrie, datorita
vremii, a fost singura luna care a avut o traictorie asemanatoare cu 2013. La
fel s-a intamplat si la Shopping City Sibiu unde rezultatele anuale sunt la +6,48%,
iar luna noiembrie la aproximativ +9%. Cresteri importante s-au inregistrat si
la Jupiter City Pitesti unde cresterea medie pentru perioada iulie – octombrie
a fost de 33%, centrul simtind din plin imbunatatirea mixului de chiriasi din
ultima perioada”, subliniaza oficialii DTZ Echinox.
 

La Promenada Targu Mures, cresterile au fost de 12,68%
pentru 2014, luna noiembrie fiind ca in majoritatea cazurilor unul din polii de
crestere, in timp ce Uvertura Botosani a avut cresteri de 12,94%. La prima
vedere, ipoteza cresterilor sustinute de un Black Friday mai bine organizat
pare un element definitoriu pentru piata, insa analizand cresterile de trafic,
cei de la DTZ au observat ca acestea au fost mai temperate in luna noiembrie
comparativ cu cifra de afaceri.
 

Exista toate premisele ca acest trend sa continue si in 2015
in baza unei cresteri a consumului, mai ales in centrele comerciale cu traditie,
concluzioneaza reprezentantii DTZ.
 

DTZ Echinox administreaza in prezent un portofoliu de 150.000
mp de proiecte real estate, dintre care trei de retail: Shopping City Sibiu si
Shopping City Suceava, in proprietatea Argo Real Estate si Felicia Shopping
Center din Iasi, in proprietatea CBRE Global Investors, unul rezidential:
complexul Parcul Privighetorilor si unul de office: spatiul de birouri Kellogg”s
din Floreasca Park (2.500 mp).