Real Estate

Sectorul din București cu cel mai mare stoc de retail modern

02 Feb, 17:09 • Redactia DailyBusiness
Sectorul 6 din București, care cuprinde cartiere precum Militari, Crângași și Drumul Taberei, continuă să dispună de cea mai mare suprafață de spații comerciale moderne din București, ajungând la un stoc cumulat de 301.000 de metri pătrați la finalul anului 2016, potrivit studiului Bucharest Retail Market realizat de DTZ Echinox.
Sectorul din București cu cel mai mare stoc de retail modern

Pe a doua poziție
la nivelul Bucureștiului se află sectorul 3 (cartierele Titan, Vitan, Dristor),
cu un stoc de 270.000 mp, astfel că în cele două zone sunt concentrate 47% din
spațiile de retail modern din București.
 

Spre comparație, stocul
de retail modern din Timișoara, cel mai dezvoltat oraș din țară pe acest segment,
este de 220.000 mp, sub nivelul înregistrat în sectoarele 3 și 6 ale Capitalei.
 

În timp ce în
sectorul 3 a fost finalizat anul trecut proiectul Parklake Plaza, în sectorul 6
a fost extins proiectul Militari Shopping. Per total, la nivelul Capitalei au fost
finalizate anul trecut spații comerciale noi cu o suprafață închiriabilă de
aproape 100.000 de metri pătrați.
 

Creșterea
semnificativă a consumului înregistrată anul trecut, de circa 14%, se reflectă
și în gradul de ocupare al proiectelor comerciale din București, care se
situează la 96%. Centrele comerciale dominante au un grad de ocupare egal sau
apropiat de nivelul de 100%, în timp ce spații disponibile mai mari pot fi
gasite în anumite proiecte din sectoarele 3, 4 si 5.
 

Densitatea medie de
spații comerciale moderne a ajuns la un nivel de 650 mp / 1.000 de locuitori, cel
mai ridicat nivel fiind înregistrat în sectorul 1 (967 mp / 1.000 de
locuitori), care găzduiește proiectul Băneasa, cea mai mare dezvoltare
comercială din Romania, cu o suprafață cumulată de 140.000 mp (Băneasa Shopping
City, Galeria Feeria și Baneasa Retail Park). De altfel, în Băneasa se
înregistrează și cele mai ridicate chirii prime la nivelul Bucureștiului,
spațiile cu o suprafață de aproximativ 100 de metri pătrați fiind tranzacționate
la un nivel cuprins între 70 – 80 de euro/mp/lună.
 

Zona cel mai slab
reprezentată pe harta de retail a Capitalei este sectorul 5, pe raza căruia
sunt situate doar trei proiecte cu o suprafață închiriabilă cumulată de 65.000
mp și o densitate de doar 239 mp / 1.000 de locuitori. Totuși, cei peste
270.000 de locuitori ai sectorului sunt deserviți și de o serie de proiecte
precum AFI Palace Cotroceni, Auchan Dr. Taberei, Carrefour Orhideea sau Unirea
Shopping, situate la granița sectorului.
 
În 2017, urmează a
fi inaugurată o nouă extensie a proiectului AFI Palace Cotroceni, în timp ce în
nordul Capitalei dezvoltatorii au în diverse faze de pre-dezvoltare o serie de
proiecte noi sau extensii ale unor scheme de retail funcționale.
 

Cristi Moga, Research Consultant DTZ Echinox: „În ultimii 18 ani,
de la deschiderea București Mall, piața de retail din Capitala s-a transformat
radical, adaptându-se constant la noile cerințe ale retailerilor și ale
consumatorilor, iar această tendință va continua și în următorii ani. Această
evoluție va implica și apariția unor noi proiecte dominante, cu opțiuni tot mai
variate pentru petrecerea timpului liber, dar și scheme de proximitate, care să
asigure un coș de cumpărături minim necesar cu un efort cat mai redus”.
 

În prezent, stocul din București este format din 15 centre comerciale, 11
parcuri de retail și șase galerii comerciale care găzduiesc aproximativ 2.700 de
magazine și dispun de peste 50.000 de locuri de parcare.