AUTO

Dacia, butoiul cu pulbere care poate arunca Romania in recesiune

11 aprilie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Dacia.jpg
Uzinele Dacia sunt ca un butoi cu pulbere care ar putea sa arunce in aer intreaga economie. Cel mai mare exportator din tara risca sa isi inchida portile si sa isi mute productia in Africa. Decizia, ce suna pentru moment ca o amenintare, ar urma sa fie pusa in aplicare daca angajatii vor declansa greva generala.

Confruntati cu probleme financiare uriase, francezii de la Renault ar putea decide inchiderea uzinei din Romania si mutarea productiei Loganului, Duster-ului si modelului Sandero la uzinele din Maroc.

DailyBusiness.ro scria, intr-o analiza recenta, ca situatia de la Dacia este mai grava decat ne-am fi asteptat. 

Gravitatea situatie, anticipata de DailyBusiness.ro, si-a gasit o noua confirmare in declaratiile extrem de dure si categorice ale managerilor Dacia. 



“Prelungirea actualei stari conflictuale intre o parte dintre angajatii Dacia si conducere pe tema nouluicontract colectiv de munca poate lua o „turnura periculoasa pentru uzina de la Mioveni, competitivitatea acesteia fiind puternic afectata in fata noii uzine din Maroc“, este de parere Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.

„Daca acest protest nu se va incheia rezonabil, iar angajatii vor continua cu aceste cereri nerealiste (majorarea salariilor cu aproape 40% - n.r.), exista probabilitatea tot mai mare ca Renault sa transfere in Maroc o parte importanta a productiei Dacia, deoarece costurile din Romania vor deveni prea mari“, a declarat Constantin Stroe.

El a subliniat ca „In Maroc deja uzina are o capacitate de 350.000 de masini anual, iar daca se doreste, capacitatea sa de productie poate fi foarte usor dublata. Avantajul uzinei din Maroc este faptul ca un angajat castiga doar 54% din salariul unui angajat din Romania“.

Declaratia a venit in contextul esecului negocierilor dintre sindicalisti si conducerea Dacia privind noul contract colectiv de munca pe 2013. In timp ce conducerea le-a propus o crestere salariala de 9%, angajatii vor 40% si ameninta, din nou, cu proteste.  Astazi urmeaza ca liderii sindicali sa decida calendarul grevelor.

La nivelul anului 2011, cheltuielile salariale ale Dacia au reprezentat peste 200 mil. euro, in conditiile in care profitul a fost de 65 mil. euro. O crestere a cheltuielilor salariale cu 30%, sau 60 mil. euro, ar putea insemna chiar intrarea pe pierdere a companiei.

"Deocamdata, exista aceasta probabilitate de a fi suspendata activitatea in uzina, dar este o masura extrema la care speram sa nu se ajunga. Vom purta negocieri cu administratia in acest sens", a declarat, anterior, Ion Iordache, vice-lider al Sindicatului Automobile Dacia, citat de Adevarul.  

Detalii despre solicitarile angajatilor si raspunsul conducerii societatii aflati de aici.

Potrivit analistilor economici, situatia de la Dacia este una de interes national. Cum societatea este cel mai important exportator al Romaniei, daca acestia si-ar muta productia din Romania, balanta comerciala a tarii ar putea suferi un recul puternic, iar efectele s-ar simti imediat in situatia economica.

“Dacia nu inseamna numai productia de masini. In jurul Dacia graviteaza sute de firme, producator de subansamble, piese, servicii etc. care la randul lor au legatura cu alte mii de firme. Daca Dacia inchide productia, toate aceste firme se vor prabusi ca un castel de nisip. Pentru economia romaneasca, a carei crestere economica este in marja de eroare, acest lucru va insemna, cu siguranta, intoarcerea in recesiune”, a explicat analistul economic Cristian Dinulescu.

Potrivit analistilor, iesirea Renault din Romania ar insemna un semnal negativ puternic in ochii investitorilor straini. 

“Cine ar mai investi intr-o tara in care sindicatele ar putea alunga un asemenea investitor? Impactul de imagine pentru Romania ar fi devastator, cu consecinte economice pe termen lung”, considera analistul.  Vanzarile Dacia in Romania au scazut cu aproape 30% anul trecut, declin mai ridicat decat al pietei.  Si asta in conditiile in care 2011 era vazut drept cel mai prost an din ultimii 10.   

In 2013, odata cu lansarea noilor automobile Logan si Sandero, Dacia pare sa isi fi revenit, insa rezultatele sunt discutabile. Chiar daca productia de autoturisme Dacia a crescut cu trei procente in primele doua luni din acest an, exporturile companiei au scazut cu 9%.Potrivit analistilor, chiar daca este putin probabil ca Dacia sa isi mute investitia in Maroc, aceasta posibilitate nu trebuie exclusa. 

“Sa nu uitam ca proiectul Dacia a fost gandit ca unul low-cost, in care pretul masinilor este factorul esential. Daca vor avea probleme de competitivitate, asa cum invoca in comunicat, nu este exclus sa ia deciziile care sa le permita sa mentina preturile imbatabile ale modelelor sale, iar asta poate insemna orice”, a explicat analistul Cristian Dinulescu.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Dan a spus:
11/04/2013 12:31
Decat un salariu decent pana la pensionare, mai bine un ajutor de somaj simbolic si timp de 1 an, logica romaneasca. Angajatii Dacia e posibil sa-si ia o mare teapa, daca blufeaza ca la poker.
 
Adrian a spus:
11/04/2013 14:45
Daca acest informatii sint 100 % corecte,atunci nu sint decit 2 solutii :
- ori liderii de sindicat sint inconstienti si muncitorii ar trebui sa-i scoata in suturi din fabrica.
- ori liderii de sindicat sint minjiti de cineva care are interesul ca fabrica sa piarda din credibilitate si in aceasta situatie trebuie sa intervina SRI.
Nu poti sa nu observi ca in ultimele 2 luni se tot incearca discreditarea producatorilor romani,indiferent ca sint din ind alimentara sau mai nou auto.De urmarit daca dupa dacia,mai apre ceva nou.
 
masini a spus:
15/04/2013 12:41
Cred ca ar fi cazul ca angajatii sa fie constienti de situatia in care se afla si sa analizeze cu atentie cat de departe isi pot permite sa mearga cu cerintele lor, nu cred ca este cazul sa exagereze cu astfel de atitudini radicale
 
misu a spus:
16/04/2013 22:13
sa plece din romania,ca ne-au mincat zilele cu masinile lor,aproape fiecare accident se soldeaza cu morti,iar cei ce vor alta marca sint sabotati de stat in favoarea uzinei dacia.jos taxa ,jos ponta,jos rovana plumb,si afara cu dacia si renault din romania,mai sint si alte marci in lumea asta,pot investi aici,si mai ales ,nu numai la pitesti se pot fabrica masini.
 
mihai l a spus:
04/11/2013 00:07
Ar fi pacat sa plece , toate companiile mari pleaca.
Cu greu o sa mai gasim o dacie :) poate pe net, cine stie ...
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 09 Decembrie 2021, 06:34
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter