AUTO

Prima autostrada privata din Romania. Cat vom plati pentru a circula mai repede

09 mai 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 6 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
autostrada.jpg
Autoritatile romane sunt pe cale sa marcheze o premiera in sectorul infrastructurii. 5 consortii straine au depus oferte pentru a construi, pe banii lor, prima autostrada privata din Romania, ce va lega Pitestiul de Craiova. Premierul Victor Ponta a declarat miercuri ca, dupa depunerea ofertelor, va incepe "un dialog competitiv" cu constructorii, urmand sa fie aleasa cea mai buna oferta.

Altfel spus, va fi aleasa oferta cea mai buna din punct de vedere al pretului constructiei, durata de executie, perioada de concesiune si, foarte important – nivelul taxei ce va fi perceputa soferilor.

Pe lista neoficiala a investitorilor s-ar afla austriecii de la Strabag, francezii de la Vinci, grecii de la Aktor si chinezii de la China Communications Construction Company (CCCC).

Autoritatile estimeaza ca autostrada Craiova-Pitesti, de 121 de kilometri, va fi gata pana in 2016 si va costa 1,7 miliarde de euro.



Cat va costa taxa de autostrada

“Autostrada Ford” va conecta fabrica de automobile din Craiova de Bucuresti si mai ales de Portul Constanta, permitand astfel exportul automobilelor produse in Banie.

Constructia autostrazii a reprezentat una dintre promisiunile facute de autoritati americanilor in momentul privatizarii. Ford chiar a amenintat cu retragerea investitiei daca statul nu va construi infrastructura promisa. Dincolo de  tranzitul auto-trenurilor cu masini Ford catre Portul Constanta, autostrada va fluidiza traficul in zona Olteniei.

Cat va costa taxa pe noua autostrada? Potrivit expertilor, constructorul va fi cel care va anunta nivelul acesteia, calculat in functie de valoarea investitiei si perioada necesara amortizarii cheltuielilor.

Cel mai probabil, taxa ar urma sa fie intre 4 si 4,5 euro pe suta de kilometri, nivel considerat de autoritati drept suportabil pentru soferii din Romania. Cum autostrada Pitesti-Craiova va avea 121 de kilometri, rezulta o taxa intre 18 si 20 lei.

Compania Nationala de Drumuri (CNADNR) a demarat, de altfel, impreuna cu expertii Jaspers, un studiu privind nivelul si modul de taxare aplicabil pentru accesul pe autostrazi in Romania. 

"Pana acum s-au facut doar calcule de impact, respectiv de suportabilitate. Concluzia a fost ca in Romania nu poate fi impusa o taxa mai mare de 4 euro pe suta de kilometri, deci la jumatate din media practicata la nivel european", declarau, anterior, surse din Ministerul Transporturilor.

DailyBusiness.ro relata, acum doi ani, despre declaratia fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, care estima taxa la 3-4 euro/100 de kilometri.

Nu este exclus ca primele taxe de autostrada sa fie platite inca din 2014, pe cele doua autostrazi deja construite  A 1 (Bucuresti-Pitesti – 110 km) si A 2 (Bucuresti-Constanta), afirma surse din minister.

Strategia bugetar-fiscala pentru 2012-2014 mentioneaza, negru pe alb, la capitolul „Politica in domeniul transporturilor si infrastructurii”  ca unul dintre obiectivele propuse este „introducerea taxei de autostrada”.

Statul ar aduna echivalentul a 68,5 milioane de euro din noua taxa, si asta luand in calcul un volum de trafic de 25.000 de masini/zi.  

Autostrada spre Brasov, tot cu taxa

Daca “Experimentul Craiova” va reusi, autoritatile spera sa construiasca si autostrada Comarnic-Brasov (58 kilometri) tot in concesiune.

China Communications Construction si asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor si Impregilo – Salini  si-ar fi arata deja intentia de a investi 1,2 miliarde de euro in constructia acesteia.

Victor Ponta a precizat, de altfel, miercuri, ca de realizarea autostrazii Brasov-Comarnic sunt interesate patru consortii care s-au inscris, aici trecandu-se deja la faza dialogului competitiv.

Potrivit datelor de pe site-ul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, italienii de la  Astaldi au depus deja oferta si pentru pentru construirea in concesiune a autostrazii de centura sud a Capitalei, in consortiu cu firma romaneasca Euro Construct Trading 98.

Ei vor concura pentru preluarea lucrarilor cu firma italiana Impregilo si asocierile Strabag-Vinci-Aktor si Spedition UMB-Tehnostrade. 

Centura de sud a Capitalei va avea 48 km si ar urma sa coste 2 miliarde de euro. In contul lucrarilor, autoritatile vor concesiona castigatorului si operarea si intretinerea autostrazilor A1 Bucuresti - Pitesti si A2 Bucuresti - Constanta. Cu alte cuvinte, odata cu inceperea lucrarilor la centura capitalei, ne vom trezi, cel mai probabil, si cu taxa de autostrada pe A1 si A2.

Autostrada Comarnic-Brasov si Centura de sud a Capitalei ar urma sa fie gata in urmatorii 3 ani. Asta, bineinteles, daca “dialogul competitiv” dintre investitori si autoritati se va finaliza cu un contract de concesiune, iar lucrarile se vor derula asa cum trebuie, nu ca in cazul Bechtel.

Avand in vedere ca vor construi pe banii lor, investitorii vor fi interesati, cel mai probabil, sa termine lucrarile cat mai repede si sa le realizeze cat mai bine, pentru ca in anii urmatori, intretinerea sa coste cat mai putin.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
09/05/2013 10:05
Cit vom ( mai ) plati pentru prostia noastra ???
 
danny a spus:
09/05/2013 16:59
Ca de obicei..suntem prostit pe fata...
A1 - construita de Ceausescu pe banii nostri... de ce trebuie sa platim taxa? Doar ca sa se imbogateasca unii?
A2 - o mare parte din bani sunt de la UE, alta parte sunt din partea statului...
De ce sa platim taxa?
Mai ales ca aceste taxe nu se vor duce la stat ci la....firmele concesionatoare?
DE PROSTI...
Astia suntem si daca noi acceptam..asta patim...
 
bobbyireland a spus:
09/05/2013 19:15
Popescule de ce vb la plural?!
 
Adrian Popescu a spus:
10/05/2013 11:23
@ bobbyireland
Iertare stimate domn , la solicitarea dumneavoastra ma vad nevoit sa va exclud . ( Dar sinteti totusi roman , nu-i asa ?!)
Nu imi imaginam sa fiti atit de ,,sensibil,,.....
 
alina a spus:
11/05/2013 17:29
indiferent de sistemul privat sau public, avem nevoie de autostrazi, sa ne vizitam si noi tara, iar tara pe noi
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 14 August 2020, 07:22
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter