AUTO

Taxa auto, poveste fara sfarsit: 13.000 de romani vor sa schimbe timbrul de mediu

16 aprilie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 7 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
taxaauto.jpg
Peste 13.000 de romani au semnat o petitie online pentru anularea controversatului timbru de mediu, taxa auto pe care toti cei care vor sa isi inmatriculeze o masina sunt obligati sa o plateasca. Intre timp, numarul proceselor cu statul creste spectaculos, iar avocatilor au o paine buna de mancat din cauza aberatiilor de reglementare.

Initatorii petitiei afirma ceea ce DailyBusiness.ro scrie inca din 2010. Ca introducerea unei taxe auto, indiferent sub ce forma este impusa aceasta, incalca legislatia europeana privind libera circulatie a marfurilor. Cu alte cuvinte, este ilegala.  

Despre noul timbru de mediu, abia lansat de Guvernul Ponta, scriam ca "s-a nascut mort din fasa" si ca nu va face altceva decat sa ajute statul, in plina criza, sa se imprumute de niste bani de la populatie, fara dobanda, si sa dea o paine buna de mancat avocatilor specializati deja in procese pe aceasta speta.  

“In esenta, timbrul de mediu incalca dreptul de proprietate, caracterul neretroactivitatii legilor, libera circulatie a marfurilor, sunt anumite restrictii si pentru persoanele cu handicap. Este o taxa ilegala din toate punctele de vedere”, a declarat avocatul Marius Coltuc.



Timbrul de mediu este, in fapt, un impozit mascat platit discriminatoriuMarius Coltuc, avocat

Avocatul Laurentiu Seffer afirma ca timbrul de mediu incalca inclusiv prevederile Constitutiei care afirma negru pe alb ca “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.” respectiv art. 6 alin. (1) Cod civil „Legea civila este aplicabil pentru viitor si nu are putere retroactiva”. Detalii aflati aici.  

Cum stau lucrurile in Occident?

“Timbrul de mediu exista la nivelul intregii Uniunii Europene, dar valoarea lui este simbolica, nu depaseste cateva sute de euro, spre diferenta de legea timbrului de mediu din Romania care prevede niste sume astronomice pentr anumite categorii de masini creand astfel un blocaj in piata auto”, afirma avocatul Cristiana Florea, pe blogul sau de pe DailyBusiness.ro.

Pornind de la aceasta situatie, avocatii spun ca romanii care cer banii inapoi in instanta pe timbrul de mediu au toate sansele sa-i primeasca. Numai la Tribunalul Bucuresti au fost inregistrate deja peste o suta de cereri de restituire a banilor platiti pe timbrul de mediu.  

In prezent, pe rolul instantelor exista peste 120.000 de procese, iar statul are deja de platit sume importante in urma a 300.000 de decizii definitive ale instantei pronuntate in favoarea celor care au solicitat restituirea vechii taxe de poluare.  

Dincolo de demersul in justitie, a fost lansata o petitie online prin care initiatorii vor sa stranga 50.000 de semnaturi pentru a putea cere in Parlament modificarea legii. Petitia poate fi semnata aici.

De ce insista Guvernul cu taxa de mediu?  

Prima taxa auto a fost instituita in 2007 pornind de la ideea ca trebuie sa ne protejam piata autohtona de invazia rablelor din Occident. De atunci, taxa a tot fost modificata dintr-un motiv foarte simplu – incalca legislatia europeana care stabileste libertatea de circulatie a marfurilor.  

Daca ar fi vrut, cu adevarat, sa sanctioneze poluatorii, Guvernul ar fi avut doua variante. Prima, promovata de multa vreme de DailyBusiness.ro, propune instituirea unui impozit anual, platit in functie de gradul de poluare si vechimea masinii, singura formula legala prin care poate fi taxat cel care polueaza. La fel ca in mai toate tarile civilizate.

Numai ca autoritatile ezista sa instituie o asemenea taxa pentru ca ar insemna o bomba sociala in conditiile in care parcul auto este destul de vechi.   

O alta solutie ar fi introducerea taxei in contravaloarea ITP-ului. In functie de nivelul de poluare, proprietarii sa plateasca o anumita valoare la fiecare 2 ani.   O alta solutie a fost vehiculata de avocatul Gabriel Biris. 

"Daca poluatorul plateste in functie de cat polueaza, atunci trebuie sa legam timbrul de mediu si de numarul de kilometri parcursi intr-un an, pentru ca altfel transformam timbrul de mediu intr-un impozit (ultra-progresiv) pe venit", afirma Biris, intr-o analiza DailyBusiness.ro

"O masina care mai mult sta decat merge va polua mult mai putin decat o masina folosita, de exemplu, pentru curierat. Aceasta realitate ne duce la concluzia ca un timbru de mediu nu poate fi in mod rezonabil stabilit decat daca este inclus in costul combustibilului", mai spune avocatul.

El crede ca "includerea timbrului de mediu in costul combustibilului ar rezolva si problema cilindrului (masinile cu motoare mari consuma mai mult) si a normei de poluare (motoarele moderne sunt mai eficiente, de aici si norma de poluare mai buna) si nici nu ar mai crea probleme de discriminare".  

Ar mai fi o solutie. Sa va inmatriculati masinile in Bulgaria. Autoritatile vor sa blocheze insa acest fenomen prin modificarile aduse Codului Rutier. Detalii cititi pe Realitatea.net.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ion Popescu a spus:
16/04/2013 09:36
Observatii:
1. asa zisa petitie semnata de 13000 de persoane...la o scurta verificare, nu are nici o valoare!!! apar nume ca "gica", "usfde"....fara date de identificare (buletin, cnp...semnatura)...nu are nici o valoare!!!!
2. mare minciuna! Nimeni nu va primi nici un ban inapoi, deoarece legea este in concordanta cu toate normele si principiile europene...valoarea timbrului/taxei nu poate fi impusa de nimeni ! sunt state in care taxa este de 110% din pretuul masini...si este perfect legal! Important este sa nu se discrimineze (= tratat in mod diferit) un produs fata de altul echivalent lui...ceea ce aceasta lege CHIAR NU FACE!
3. daca aveti curiozitatea sa vedeti o poza a av. Coltuc (pe siteul firmei lui), o sa constatati de ex., ca e foarte bine imbracat...haine de firma, de mii de euro...oare pe banii cui? Ca indiferent daca pierde sau catsiga un proces, trebuie sa ii platesti onorariul, nu? Asa ca , e doar un nou mod - ieftin! - de a-ti atrage clienti.....ce conteza daca ei nu au nici o sansa sa castige? Important este ca marele avocat le spune ca au, iar ei , mai....nestiutori, il cred....Mai ganditi-va! verificati si la directiile taxe, concurenta de la CE....nu au nimic impotriva acesti legi, doearece - repet- este in perfecta concordanta cu cerintele europene.
 
FLORIN BOIANGIU a spus:
16/04/2013 10:42
AVEM POSIBILITATEA SEMNARII UNEI PETITII ONLINE SI DE O LUNA DOAR 13.000 AU SEMNAT , OARE CE DOVEDESTE ASTA ? NORMAL ERA SA SEMNEZE 50.000 IN DOUA ZILE ! ROMANUL NU ARE SIMTUL RAZVRATIRII DEZVOLTAT, IAR CARE SE RAZVRATESTE INDIVIDUAL O FACE CU UN SCOP PERSONAL , VEZI CRISTIANA ANGHEL . LEGEA ESTE PROST GANDITA , DE FAPT ESTE O COPIE COAFATA A CELOR VECHI, MINISTRUL MEDIULUI NE MINTE CA PE PROSTI , PRIMUL MINISTRU NE MINTE CA PE PROSTI, DAR EXISTA O VORBA "SA TE FEREASCA DUMNEZEU DE FURIA PROSTILOR"! SUNTEM CONDUSI SI REPREZENTATI DE INCOMPETENTI PE CARE II HRANIM ZILNIC CU 100 DE LEI LA MICUL DEJUN , POSIBIL CA IN CURAND SA-SI CEARA SI DREPTURI PENTRU MASA DE PRANZ SI CINA . DE ASTA AU NEVOIE DE TAXE MARI. ROMANILOR CE SUNTETI , HAIDETI SA DORMIM MAI PUTIN , ADICA SA NE SCULAM LA TIMP !
 
bobbyireland a spus:
16/04/2013 11:02
Ion popescu -ca deobicei cand intervii spui doar prostii ! Te inteleg ca esti frustrat ca nu-ti permiti nici o bicicleta si esti suparat pe lumea civilizata! De ce altii sa aiba si tu nu ,nu-i asa? Exista state UE fara taxe si state UE cu taxe dar acolo nu sunt discriminatorii de nici un fel ! Sa nu mai vb de salariile de 5-10 ori mai mari decat in Ro.Pe langa acest fapt acolo unde exista taxe mari(ex Danemarca) taxa este f mare-poate dubla pretul masinii la cele noi si scade odata cu vechimea lor la intrarea in parcul auto...Normal ca cele noi vor polua mai mult timp fata de cele vechi ! Dar la noi aceasta a devenit o taxa de revanzare pt a acoperi furtul din versiunile anterioare ale taxei...E greu si nu e timp(cred ca nici nu intelegi) a-ti explica ilegalitatea tuturor versiunilor acestei taxe inclusiv a versiunii actuale...
 
MIREL a spus:
16/04/2013 16:13
Taxa de mediu este in continuare discriminatorie!
Discriminarea apare in continuare in cazul masinilor second hand aduse din UE si cele deja inmatriculate in Romania.
Astfel, din cauza criteriilor subiective dupa care este perceputa taxa (criteriul primei inmatriculari, criteriul retranscrierii dreptului de proprietate) se ajunge la situatia practica in care foarte multe masini sunt scutite de la plata taxei.
Ma refer aici la masinile second hand deja inmatriculate in Romania pentru care nu a fost platita o taxa de mediu, masini pentru care, conform oug 9/2013, ar trebui platit timbrul, la momentul revanzarii, de noul proprietar.
Or, legiuitorul nu are nicio garantie ca aceste masini vor fi vandute, sens in care pentru multe dintre aceste masini nu se va plati taxa.
Asta in conditiile in care pentru masini second hand din UE (identice cu cele din Romania) este obligatorie taxa la introducerea in tara.
In concluzie, principiul "poluatorul plateste" de care se prevaleaza legiuitorul este incalcat, taxa de mediu nefiind datorata pentru masinile deja inmatricute in Romania decat la revanzare.
 
Ion Popescu a spus:
16/04/2013 22:21
S-a gasit si asta sa vorbeasca,dumneata cu cine tii,sau esti unul de al lor
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 30 Septembrie 2020, 21:05
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter