CARIERE

Programele de coaching, tot mai folosite de managerii romani

07 decembrie 2012, ora 00:05, autor(i): Andreea Radu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Coaching.jpg
Managerii din Romania au inceput sa participe la tot mai multe programe de coaching in ultimii ani, in conditiile in care mediul economic ii determina sa obtina performante deosebite la locul de munca pentru a face fata unei piete concurentiale.

Coaching-ul a aparut in Romania in urma cu aproximativ 10 ani, fiind o activitate destul de tanara. Totusi, in piata exista o tendinta de maturizare si profesionalizare, spun specialistii din domeniu.

In general, la coaching apeleaza persoanele cu functie de conducere din top management si middle management, care doresc sa obtina satisfactie la locul de munca, performante mai bune si echilibru interior.

„Antrenorul de minti”



Coach-ul este mai mult decat un <antrenor de minti>, este un antrenor de persoane, un antrenor pentru performanta, pentru leadership, pentru schimbare, pentru eficienta. Se intampla foarte des sa ne batem capul cu o problema, iar atunci cand intra cineva brusc in camera si ne spune <nu te-ai gandit asa?>, tu spui: <nu mi-am dat seama niciodata, nu am vazut lucrurile asa>”, a explicat pentru DailyBusiness.ro Lilia Dicu (foto), daring executive coach.

Despre acest lucru este vorba: sa vina cineva si sa te ajute sa vezi lucrurile altfel decat le-ai vazut tu si sa te ajute sa-ti faci un plan ca sa ajungi acolo unde doresti intr-un termen determinat, cu o strategie clara, mult mai repede si eficient decat ai fi ajuns acolo pe drumul tau, fara nici un fel de ajutor. Asta inseamna sa fii antrenor de persoane: un antrenor care lucreaza cu resursele persoanei respective”, a adaugat aceasta.

In ceea ce priveste domeniile din care fac parte cei mai multi clienti de coaching, Lilia Dicu a aratat ca executivii cu care a lucrat ea au fost, in majoritatea cazurilor, din companiile multinationale.

Ca domenii, cel mai des am lucrat cu oameni din FMCG sau din domeniul serviciilor. Pe langa multinationale, am lucrat si cu antreprenori care, avand business-ul de o anumita anvergura, si-au dorit sa creasca sau sa-si reorganizeze afacerile”, a mai spus Lilia Dicu.

Provocarile pe care le lanseaza managerii

Una dintre provocarile pe care managerii le lanseaza cel mai frecvent este situatia <target-urilor ridicate>. Compania are un plan foarte mare, bugetele sunt foarte stranse, persoanele sunt foarte putine”, a aratat Dicu.

O alta tema este legata de „change management” care apare atunci cand este necesar sa se schimbe leadership-ul si managementul companiei pentru a avea succes in continuare, mai ales din cauza unei situatii exterioare.

Un alt subiect ar fi legat de imbunatatirea relatiilor sau de construirea de aliante strategice.

Nu in ultimul rand, o alta tema este legata de cresterea persoanei. Daca inainte observam un coaching legat numai de performanta, acum intalnesc situatii in care managerul a fost promovat pe o noua pozitie si are nevoie sa creasca. In ultimul timp, coachingul in organizatii se axeaza pe crestere si dezvoltare”, a mai aratat Lilia Dicu.

Cum isi dau seama managerii ca au nevoie de un executive coach?

Datorita acestei profesii noi, nu toti managerii stiu ca au nevoie de un coach, din cauza faptului ca pur si simplu nu stiu ca exista acest tip de serviciu. Aceasta piata este in continua crestere si dezvoltare”, a subliniat Dicu.

Managerii constientizeaza nevoia de un coach atunci cand realizeza ca exista provocari carora ei nu le pot face fata singuriLilia Dicu

Totodata, managerii apeleaza la coach cand se confrunta cu o criza sau cu presiunea responsabilitatilor crescute in mediul complex in care activeaza, sunt in tranzitie de cariera si abia au imbratisat responsabilitati de anvergura sporita sau insasi organizatia este in tranzitie de la un model de business la altul, iar managerii au nevoie sa gestioneze aceasta schimbare cu success, au provocarea politica a pozitiei pe care o detin sau cauta balanta perfecta intre viata profesionala si cea personala.

De asemenea, nevoia de un coach mai apare si atunci cand nu mai este vorba de abilitati, ci de o abordare creativa, atunci cand oamenii isi dau seama ca sunt intr-un blocaj, atunci cand nu mai e vorba de necesitatea de a invata ceva nou, ci de a adopta o alta perspectiva.

Pe de alta parte, managerii isi dau seama ca au nevoie de un executive coach atunci cand organizatia are o discutie deschisa despre instrumentul de coaching pentru diverse niveluri de dezvoltare. Unele organizatii au un plan de dezvoltare in care este inclus si un proces de executive coaching. Acesta este un lucru programat.

Provocarile pe care un coach le intampina in Romania

In Romania, multe organizatii nu stiu inca ce este coaching-ul, iar aceste lucruri este necesare de explicat: ce este?, cum ajuta? si cum se face?.

O alta provocare sau realitate a pietei este existenta multor persoane care nu au o formare in acest domeniu, dar care practica meseria. Din aceasta cauza, dupa procesele de coaching care nu aduc rezultate, deschiderea managerilor sau a companiilor de a lucra cu un coach scade.

Nu in ultimul rand, o alta provocare este ca antreprenoriatul in coaching este in faza incipienta. Una este sa ai abilitati in a fi un coach bun, alta este sa construiesti, bazandu-te pe aceste abilitati, un business, astfel incat sa fii cea mai buna alegere pentru companiile care au nevoie de serviciile tale, precizeaza Lilia Dicu.

Tendinta in industria de coaching este de consolidare si de unificare a mai multor structuri. Zilele trecute, s-a anuntat alianta intre Asociatia pentru Coaching, Consiliul European de Mentorat si Coaching si Federatia Internationala de Coaching. Acestea au format un nou parteneriat cu spirit de cooperare pentru a face diferenta in aceasta noua profesie, ridicand-o la noi standarde etice, pentru a-i servi cu excelenta pe cei care opteaza pentru serviciile de coaching. Acest lucru inseamna ca profesionalizarea serviciilor va creste, iar piata de coaching va fi din ce in ce mai reglementata”, a declarat Lilia Dicu.

Potrivit acesteia, urmeaza reconfigurarea metodologiei de lucru si certificare, pentru ca, in acest moment, fiecare organizatie are criteriile ei de certificare, de denumiri. „Vad o unitate in ceea ce priveste promovarea, dezvoltarea si setarea asteptarilor a ceea ce se numeste best practices in coaching pentru beneficiul societatii, in general”.

La nivel global, sunt 47.500 de coachi profesionisti, adica doar 6-7 coachi la 1 milion de oameni. Dintre acestia, 3.500 sunt din Europa de Est. Federatia Internationala de Coaching, cea mai importanta organizatie globala de couching, a reunit in 2011 un numar de aproximativ 19.000 de coachi, spre deosebire de 2006, cand erau doar 11.000 de coachi.

In Romania exista aproape 30 de coachi acreditati International Coach Federation (ICF).
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 08 Mai 2021, 00:46
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter