COMPANII

Accidentul aviatic din Apuseni: Pilotul si studenta, victimele unui sistem viciat (Update 3)

21 ianuarie 2014, ora 16:32, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
A.jpg
Tehnologia limitata, conditiile meteo nefavorabile precum si terenul dificil au facut ca echipele de salvare sa ajunga la locul accidentului aviatic din Muntii Apuseni abia dupa circa 6 ore dupa ce s-a produs. Vezi sirul de evenimente negative care au dus la moartea a doi pacienti, pilotul Adrian Iovan si medicul rezident Aurelia Ion, desi acestia erau in viata la momentul prabusirii.

Prabusirea avionului in Muntii Apuseni a fost anuntata in jurul orei 16:16. In urma apelului la 112, seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU) a declarat ca toate victimele sunt in viata. Abia in jurul orei 22:30 s-a anuntat ca o echipa a Salvamont Bihor a ajuns la locul accidentului, urmata de un echipaj SMURD.á

"Cea mai mare problema in operatiunea de salvare a fost ca nu s-a cunoscut locatia accidentuluiö, a declarat pentru DailyBusiness.ro Adrian Marin, vicepresedinte al Serviciului Salvamont Bihor.

Potrivit acestuia, victimele nu au putut fi localizate din cauza ca in zona nu se afla decat un stalp GSM, iar Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) avea nevoie de 3 relee.

In schimb, pentru a gasi victimele, echipele de interventie au cercetat zona de langa singurul releu apropiat de accident pe o raza de cativa kilometri.

In ceea ce priveste declaratiile directorului Romatsa, potrivit caruia se stiau exact coordonatele aeronovei, Adrian Marin a spus ca aceasta "precizie" poate insemna o raza de zeci de kilometri.

Reprezentantul Serviciului de Salvamont Bihor a mai spus ca accesul la victime a fost dificil si din cauza conditiilor meteo, a orei la care s-a produs accidentului precum si din cauza terenului si a lipsei drumurilor. ôNoi am mers cu Duster 4X4 si nu am putut ajunge. Ne-au ajutat unele persoane care au venit cu masini tunate pentru off-roadö, a mai spus Marin.

In opinia sa, victimele accidentelor din zone izolate din munti pot fi localizate mai usor daca dispun de anumite dispozitive conectate la sateliti, produse in afara tarii, pentru care se plateste un abonament lunar de 30-40 de euro.

Sanctiuni de la UE

Specialistul in telecomunicatii Nicolae Oaca a spus pentru DailyBusiness.ro ca Romania chiar a fost sanctionata de UE din cauza ca nu puteau fi localizate persoanele care sunau la 112.

Acesta a mentionat ca exista o colaborare intre operatorii de telefonie mobila si Serviciul de Telecomunicatii Speciale prin care acestia transmit coordonatele persoanelor care apeleaza la numarul de urgenta. Potrivit unor informatii aparute in presa, primul apel la 112 a fost efectuat de catre un utilizator Vodafone Romania in jurul ore 16:16.



Reactia STS

"Localizarea locului evenimentului in Sistemul 112 s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta si a fost pusa la dispozitia institutiilor care au participat la operatiunea de cautare si salvare", a declarat purtatorul de cuvant al STS.

Acesta nu a putut fi contactat pentru detalii legate de aria prea larga de acoperire furnizata echipelor de salvare. In schimb, ministrul Internelor Radu Stroe a declarat ca raspunsul poate fi gasit la STS Cluj.

Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii STS Cluj nu au dorit sa furnizeze nicio informatie, o secretara din cadrul institutiei acuzand insa linsajul mediatic, spunand ca nu este doar vina lor.

PotrivitáHotnews.ro, softurile pentru localizarea apelurilor 112 de la STS si pentru coordonarea sistemului de salvare de la Romatsa sunt furnizate de Teamnet, care a facut parte din grupul Asesoft al lui Sebastian Ghita. Seful Teamnet declara recent ca in 5 secunde se localizeaza fiecare apel, diferenta intre viata si moarte se masoara in secunde.

Primele concluzii ale legistilor: Care este cauza mortii celor 2 victime in accidentul aviatic (Update 2)

21 ianuarie 2014, ora 15:47 
Adrian Iovan.jpg
Pilotul Adrian Iovan (foto) a decedat in urma unui soc traumatic combinat cu soc hipotermic, iar studenta moarta in accidentul aviatic produs luni in Muntii Apuseni si-a pierdut viata in urma unui soc hipotermic combinat cu tulburari de dinamica respiratorie ca urmare a unui traumatism, releva rezultatele necropsiei efectuate marti la Serviciul de Medicina Legala Alba.

Medicul primar legist Gheorghe Vieru a declarat ca Adrian Iovan a suferit un soc traumatic cauzat de fracturi de membre inferioare si costale multiple inclusiv cu ruptura de ficat.

Gheorghe Vieru a afirmat ca nici pilotul si nici studenta nu au avut hemoragii interne.

"Foarte putin a fost la pilot unde era un hemotorace in jur de 200 de ml", a afirmat medicul legist.



Intrebat daca cei doi ar fi avut vreo sansa daca ar fi fost gasiti mai repede, Gheorghe Vieru a declarat ca este greu de spus.

"Este greu de spus pentru ca nu avem toate datele, si de laborator, ca sa ne confirme diagnosticul macroscopic. Este vorba si de utilitatile dintr-o ambulanta, daca ambulanta e acolo. Foarte greu de stabilit. Noi o sa extindem investigatiile si o sa avem date mai precise", a spus seful Serviciului de Medicina Legala Alba, citat de Agerpres.

Gheorghe Vieru a afirmat ca in ceea ce il priveste pe pilot "a fost combinat socul hipotermic cu traumele suferite - fracturi costale, fracturi de membre inferioare. In ceea ce o priveste pe fata, a fost compresiune toracica prelungita, probabil pana a fost scoasa din avion", a spus medicul legist.

El a mentionat ca trupul neinsufletit al fetei, studenta la Institutul Medico-Militar, va fi transportat la Bucuresti cu un camion al Unitatii Militare din Alba Iulia.

In ceea ce priveste cadavrul pilotului, medicul legist a spus ca o ruda a acestuia, se pare singura din Romania, a telefonat la Institutul de Medicina Alba, dar nu a comunicat cand anume va sosi pentru preluarea lui.

Pilotul Adrian Iovan si o tanara, Aurelia Ion, medic rezident, si-au pierdut viata luni seara in urma accidentului aviatic care a avut loc in Pasul Ursoaia din judetul Cluj. Alte cinci persoane ranite in accident au fost transportate la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Cluj. Unul dintre raniti, medicul Radu Zamfir, de la Spitalul Fundeni din Capitala, cel care a anuntat accidentul aviatic la 112 si care a acordat primul ajutor colegilor sai, a parasit spitalul clujean indreptandu-se spre Bucuresti.

Marturia unui localnic salvator: Am facut targa din copaci, le-am facut foc (Update 1)

21 ianuarie 2014, ora 10:34 
foc.jpg
Gheorghe Giurgiu, un localnic de 33 de ani din satul Pietreasa (Alba), a fost cel care, alaturi de doi consateni, a ajuns primul, luni seara, la locul accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

"Am auzit de la televizor de avionul prabusit in Muntii Apuseni si am plecat cu doi consateni de-ai mei din satul Pietreasa sa ii cautam pe raniti. Noi trei am ajuns primii, nu a fost niciun padurar. Ne-am dus ca noi suntem de-aici si cunoastem zona, iar cand am ajuns sus pe munte am strigat, ca era bezna de nu se vedea la un metru", a spus Giurgiu, citat deáMediafax.

"Noi pe la ora 19.00 am plecat, am luat-o spre Varful Pietreasa si am aflat ca ar fi avionul intr-o zona cu padure mijlocie, cu plantatii. Din fericire, i-am gasit. Zapada avea o jumatate de metru acolo unde erau ei.áAvionul a dat printre copaci si era rasturnat. Cand am ajuns am vazut ca ii faceau respiratie gura la gura domnisoarei rezidente, pe ea am incercat sa o ajutam prima data, dar apoi am aflat ca a muri", a adaugat Gheorghe Giurgiu.á

El a explicat ca nu se putea face un foc prea mare, pentru ca lemnele erau ude.



"Ranitii strigau de durere, unul era cu amandoua picioarele rupte, am facut o targa din lemnele copacilor, cu o patura.áLe-am facut foc, le-am dat hainele de pe mine ca sa le pun pe ei, pentru ca nu mai puteau de frig, mi-am dat jos maieul si le-am facut foc, si am ramas numai intr-o bluza mai subtire, eu nu am avut nimic, pe ei trebuia sa ii ajut sa se incalzeasca, pentru ca ei au indurat frig", a spus Giurgiu.

Potrivit acestuia, ranitii erau in afara aeronavei, iar pilotul era prins sub avion. "Traim in Romania, dar sa ii gasesti pe oameni dupa sase - sapte ore, nu stiu ce sa zic. Cu toata tehnologia asta, i-am gasit noi, cand puteam sa nu mergem pe jos 4-5 kilometri prin zapada sa ii gasim", a subliniat Gheorghe Giurgiu.

Accidentul aviatic din Cluj: Doi morti - pilotul si un medic rezident; cinci raniti transportati la spital (Articol initial)

21 ianuarie 2014, ora 10:13 
Adrian Iovan.jpg
Pilotul Adrian Iovan (foto) si o femeie, medic rezident, si-au pierdut viata, luni seara, in urma accidentului aviatic care a avut loc intr-o localitate montana din judetul Cluj.

Avionul de tip BN 2, apartinand scolii Superioare de Aviatie, in care se aflau cinci pasageri, pilotul si copilotul, transporta o echipa medicala de la Institutul Clinic Fundeni si de la Spitalul Elias la Oradea unde medicii urmau sa participe la o operatie de prelevare de organe pentru transplant.

In judetul Cluj, zona Belis, avionul s-a prabusit dupa ce ar fi aparut diferite probleme la bord, lucru confirmat si de directorul Romatsa Cluj, Gelu Suliteanu.

"E vorba de un transport medical cu o aeronava de tip BN2 care a raportat la un moment dat, pilotul, ca are o problema la bord si ca va executa o aterizare fortata. S-a intamplat in zona Belis-Scarisoara, cat de curand vor ajunge acolo echipajele SMURD si un elicopter SMURD plecat de la Targu Mures. Se pare ca nu exista niciun decedat. Sunt sapte persoane, dintre care doua erau echipajul", mentiona Gelu Suliteanu.



Purtatorul de cuvant al ISU Cluj, Andrei Biris, declara pentru Agerpres ca in jurul orei 16,30 a fost primit un apel pe numarul de urgenta 112 prin care o persoana anunta ca avionul s-a prabusit si ca erau sapte persoane la bord.

"Persoana respectiva a spus ca nu poate vorbi mult la telefon, pentru ca acorda primul ajutor. A spus ca e un avion de mici dimensiuni cu sapte persoane la bord si ca nu poate vorbi pentru ca trebuie sa acorde primul ajutor. Am trimis echipaje de prim ajutor, avem doua masini 4x4 de prim ajutor. Mai avem si alte echipaje care le urmeaza", a precizat purtatorul de cuvant al ISU Cluj.

Elicopterul care decolase la Targu-Mures si care urma sa ajunga la locul incidentului pentru a prelua ranitii s-a intors din drum din cauza conditiilor meteo nefavorabile.

Intre timp, zeci de pompieri salvatori din Alba, Cluj, Bihor si Mures s-au mobilizat pentru a porni catre locul accidentului si pentru a acorda primul ajutor victimelor. Dificultatea a aparut, insa, din cauza faptului nici pompierii si nici salvamontistii nu au reusit sa identifice, cu exactitate, locul unde s-a produs tragedia.

"IGSU a dispus interventia urmatoarelor autospeciale Ś doua ambulante de tip C incadrate corespunzator, patru ambulante de tip D, doua autospeciale de stingere cu apa si spuma, trei masini de urgenta, doua autospeciale de transport persoane si victime multiple, autospeciale de descarcerare si o autospeciala cu punct de comanda mobil. Ambulantele sunt incadrate in functie de tipurile lor cu medici, paramedici si asistenti. Se va incerca in masura in care se poate sa fie toate persoanele transportate (la spital). La momentul de fata se efectueaza cautari, este o zona montana, este noapte, sunt conditii de ceata, iar fortele dislocate cauta avionul si pasagerii. In momentul de fata avand in vedere ca este o zona montana, nu avem o legatura directa cu fortele care sunt trimise acolo. Avem colegi care sunt in deplasare acolo, care cauta", a spus locotenentul Catalin Chirca, reprezentant al IGSU.

Totodata, ministrul Apararii Nationale, Mircea Dusa, preciza ca autoritatile nu au solicitat sprijin militar si ca ar fi destul de greu de trimis o aeronava la fata locului, avand in vedere conditiile meteo nefavorabile.

Cautarile, la care au participat pompieri, salvamontisti, politisti, padurari, au durat mai bine de sase ore.áSeful IGSU, colonelul Ion Burlui, afirma ca zona a fost impartita in mai multe sectoare si ca fiecare categorie de forta cauta intr-o directie anume.

Potrivit acestuia, cautarile s-au realizat in localitatile Poiana Hora, Giurcuta de Sus si Lacul Fantanele. Pe de alta parte, dispecerul de serviciu al Salvamont Cluj anunta ca ultimele informatii de la echipaje le are de la ora 19,15 si ca in acel moment salvamontistii inca nu ajunsesera la locul accidentului, ci doar in apropiere.

Doctorul Carmen Pantis, coordonatoarea programului de transplant in Bihor, declara, dupa o discutie telefonica purtata cu persoanele ranite, ca cei doi piloti au fracturi la membrele inferioare si le este foarte frig.

"La bordul avionului se aflau dr. Radu Zamfir, expert in chirurgie hepatica, de la Spitalul Fundeni, dr. Valentin Calu, de la Spitalul Elias, dr. Sorin Ianceu, din Bihor, care face stagiu de chirurgie hepatica la Bucuresti si se intorcea acasa sa ajute la operatie si un student. Mai era, dupa cate am aflat eu, dl Iovan, pilotul, si copilotul sauö, a declarat doctor Carmen Pantis.

Ea preciza pentru Agerpres ca a reusit sa vorbeasca la telefon cu ranitii imediat dupa accident, dar ca de atunci nu a mai reusit sa stabileasca nicio legatura.

"Toti sunt raniti si le este foarte frig", afirma dr. Pantis, care vorbise cu dr. Ianceu si care i-a spus ca are fractura de membru superior, contuzie de coloana si rana la un picior.

"Ceilalti, se pare ca au fracturi la membre inferioare, iar medicul de la Elias are contuzie toracica si respira greu", declara dr. Pantis.

Totodata, ea a adaugat ca s-a renuntat la operatia de prelevare de ficat care trebuia sa fie facuta de medicii din avion.

"Programata prelevare de organe trebuia sa aiba loc in paralel, sa se sincronizeze. Echipa de la Bucuresti trebuia sa preleveze ficatul donatorului, ce urma sa fie transportat cu avionul in Capitala, iar echipa din Cluj sa preleveze rinichii, pentru un pacient din Cluj. Veniti cu o ambulanta din Cluj-Napoca, medicii clujeni, condusi de dr. Constantin Liviu, au prelevat luni seara rinichii de la donatoare. impreuna ar fi prelevat mai multe organe pentru a salva viata altor pacienti care aveau nevoie de ele. Din pacate, a trebuit sa renuntam la prelevarea ficatului, dar important este ca sunt in viata", a mai spus dr. Pantis.

Vestea ca ranitii au fost gasiti a venit de la un padurar care cunostea zona si a reusit, in cele din urma, sa ajunga la fata locului.

El le-a raportat autoritatilor ca avionul s-ar afla in zona varfului Petreasa.

Imediat, au venit la locul tragediei si medicii de pe ambulanta.

La fata locului, insa, s-a constatat decesul pilotului Adrian Iovan, care a ramas incarcerat intre resturile epavei, si, ulterior, dupa mai multe manevre de resuscitare, si al unei femei, medic rezident, care se afla in avionul prabusit.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Alba, plutonier Alina Balas, preciza pentru Agerpres ca ceilalti cinci raniti au fost coborati de catre salvatori pana in zona unui drum de unde au putut fi preluati cu masini de teren, urmand sa fie transportati cu ambulante la un spital din Cluj Napoca.

Ranitii sunt transportati la Clinica de Chirurgie I de la Cluj Napoca, a declarat dr. Hadrian Borcea, medicul-sef al SMURD-UPU Bihor.

"Bihoreanul dr. Sorin Ianceu are fracturi, dar acestea nu ii pun viata in pericol. Am vorbit cu el, spune ca starea lui este suportabila. Am hotarat, din motive operative, sa fie dusi toti la Cluj, ca sa fie o evaluare comuna", a precizat medicul-sef SMURD Bihor.

La fata locului se deplaseaza si o echipa de specialisti din cadrul Institutului National de Criminalistic in vederea demararii unei anchete care sa lamureasca contextul in care s-a produs incidentul, informa Politia Romana.áEchipa este formata din experti in accidente aviatice, fiind condusa de directorul INC.

Ofiterii specialisti vor efectua cercetarea la fata locului, sub coordonarea procurorilor din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba-Iulia.

De asemenea, un echipaj de jandarmi al Postului Montan Arieseni urmeaza sa asigure zona de interventie pe durata efectuarii cercetarilor de catre procurori.

Dosarul accidentului aviatic produs luni dupa-amiaza in Muntii Apuseni a fost inregistrat pe rolul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, deoarece primele informatii aratau ca acesta ar fi avut loc pe raza judetului Alba si, in consecinta, competenta ar fi la nivelul acestei institutii.

Purtatorul de cuvant al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, Mihaela Chicea, a declarat, pentru Agerpres, ca se efectueaza cercetari pentru incadrarea juridica a faptelor.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 25 Iunie 2021, 09:52
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter