74% dintre afacerile de familie din Romania declara ca au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, insa antreprenorii din tara noastra sunt mai precauti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste viitorul, ei fiind preocupati mai ales de situatia economica generala si de inasprirea competitiei, arata rezultatele celei mai recente editii ale sondajului global PwC Family Business Survey.
62% dintre
respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii
lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida
si agresiva. Nevoia de continua inovare, instabilitatea pietei,
atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si
globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind cele mai importante
provocari pentru afacerile de familie din Romania.
Pentru a continua sa
creasca, afacerile de familie trebuie sa se adapteze mai repede, sa
inoveze mai devreme si sa-si profesionalizeze felul in care isi
desfasoara operatiunile. Acestea sunt doar cateva dintre concluziile
celui de-al saptelea sondaj bienal PwC pe un esantion global de
2.378 proprietari si directori de afaceri de familie din peste 40 de
tari, inclusiv Romania.
Raportul, intitulat
Up close and professional: the family factor, arata ca, in ciuda
mediului economic dificil, ingreunat de lipsa de forta de munca
talentata, de dificultatile legate de inovatie si guvernanta
corporativa, afacerile de familie raman dinamice si adaptabile.
Astfel, afacerile de familie reprezinta 70-90% din PIB-ul global si
sunt un barometru al sanatatii economiei.
O concluzie
interesanta a editiei din acest an este ca nevoia de profesionalizare
a afacerii devine din ce in ce mai mult o problema centrala a
afacerilor de familie, agravata si de presiunea acerba asupra
preturilor, cresterea costurilor si de mega tendintele care schimba
fata economiei globale. In editia din 2012 aceasta nevoie a fost
foarte putin mentionata, dar anul acesta 40% dintre respondenti au
considerat ca profesionalizarea va fi una dintre provocarile
principale in urmatorii cinci ani. Aceasta trebuie insotita si de o
„profesionalizare†a raporturilor familiei cu compania.
„Este clar ca au
aparut noi provocari la orizont pentru afacerile de familie:
contextul economic este mai dificil, competitia mai agresiva,
presiunea asupra preturilor este in crestere, iar schimbarile se
produc cu o viteza din ce in ce mai mare. Cu toate acestea, afacerile
antreprenoriale dau dovada de rezistenta si de capacitate de
adaptare, ele fiind fundamentul unei cresteri economice sanatoase.
Totusi, exista o dinamica a familiei (family factor) care poate avea
un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat de
catre cei mai multi respondenti†a declarat Alexandru Medelean,
Liderul echipei de servicii integrate
pentru antreprenori si afaceri de familie din cadrul PwC Romania.
Mai competitive, mai
volatile
In general,
afacerile de familie la nivel global sunt in forma relativ buna, 65%
dintre ele inregistrand crestere in ultimele 12 luni, iar 70%
asteptandu-se sa creasca constant in urmatorii cinci ani. 15% cauta
sa isi dezvolte afacerea in mod agresiv, comparativ cu 12% in 2012.
Aceste ambitii de crestere agresiva sunt mai pronuntate in China
(57%), Orientul Mijlociu (40%) si India (40%).
Cu toate acestea,
numarul respondentilor neincrezatori in abilitatile lor de recrutare
a personalului calificat in urmatoarele 12 luni a crescut de la 43%
in 2012 la 49% astazi. Iar procentajul celor care identifica situatia
economica generala ca provocarea principala in anul care urmeaza a
crescut usor de la 60% in 2012 la 63% in 2014.
Pragmatismul castiga
in fata sentimentelor
Afacerile de familie
au devenit mult mai pragmatice fata de sondajul realizat in 2012.
Prioritatile pe care le mentioneaza sunt continuitatea afacerii si
cresterea profitabilitatii. Acestea sunt urmate de factorii care
influenteaza direct aceste obiective, in timp ce subiectele legate de
familie si de comunitate sunt plasate mai jos in ierarhia
prioritatilor.
Cu doi ani in urma,
70% dintre cei chestionati aveau un simt puternic al
responsabilitatii fata de initiativele comunitatii locale;
procentajul acestora a scazut la 59% anul acesta.
„Afacerile de
familie care au raspuns la sondajul global al PwC considera ca si-au
indeplinit ‘responsabilitatea’ fata de comunitatea locala prin
protejarea locurilor de munca pe timpul recesiunii. Acum proprietarii
si managerii afacerilor de familie asteapta din partea guvernelor
sa-si indeplineasca promisiunile legate de imbunatatirea
infrastructurii, reducerea birocratiei si pregatirea unei forte de
munca mai bine specializataâ€, a adaugat Ionut Simion, Partener,
Lider servicii de consultanta fiscala pentru antreprenori si afaceri
de familie, PwC Romania.
Diversificare pentru
supravietuire?
Din sondajul global
din acest an mai rezulta si ca 68% dintre afacerile de familie sunt
implicate in export, vanzarile din strainatate reprezentand
aproximativ un sfert din cifra de afaceri a respondentilor. Aproape
trei sferturi dintre cei chestionati se asteapta sa exporte in
urmatorii cinci ani si sunt de parere ca aceste exporturi vor
reprezenta mai mult de o treime din totalul vanzarilor. Cei mai avizi
exportatori sunt cei care cauta o crestere agresiva a afacerii, care
au cifra de afaceri de peste 100 milioane dolari si care provin din
industria producatoare sau agricultura. Din punct de vedere
geografic, cei mai ambitiosi sunt cei din Europa de Est, tarile BRIC
si cvartetul „MINT†compus din Mexic, Indonezia, Nigeria si
Turcia.
Putine afaceri se
asteapta insa sa exporte catre un numar simtitor mai mare de tari,
majoritatea avand tendinta de a se limita la tarile invecinate sau
cele cu care au o limba si cultura asemanatoare.
"Acest lucru
arata ca le lipsesc fie competentele, fie increderea pentru a
patrunde pe noi piete. Multe ar avea probabil nevoie sa angajeze
personal talentat din exterior pentru a reduce diferentele, iar daca
nu o fac ar putea sa rateze multe oportunitati de crestere†spune
Mihai Anita, Partener, Lider servicii de audit pentru antreprenori si
afaceri de familie, PwC Romania.
Imperativul digital
In editia de anul
acesta a PwC Global CEO Survey, sondaj realizat in randul
directorilor de companii, 81% dintre respondenti au mentionat avansul
tehnologic drept una dintre cele trei mega tendinte globale cu cel
mai mare potential de a le transforma activitatea in urmatorii cinci
ani. In mod similar, si afacerile de familie recunosc impactul in
crestere al tehnologiei digitale, 79% dintre respondentii PwC Family
Business Survey plasand-o printre primele trei mega tendinte.
Un procentaj ridicat
(72%) dintre respondenti sunt de acord ca trebuie sa isi adapteze
modul in care opereaza in exteriorul companiei si sa se organizeze
corespunzator in interiorul ei pentru a optimiza exploatarea
oportunitatilor din sfera digitala si pentru a evita sa fie inghititi
de concurentii mai avansati. Cele mai mari procentaje pentru
intelegerea potentialului comercial al sferei digitale au fost
inregistrate in randul respondentilor din pietele emergente din
Romania (80%), China (77%), Kenya, India si Malaiezia (toate 69%).
Cel mai mic procentaj a fost inregistrat in Irlanda (45%), Marea
Britanie (45%) si Canada (38%).
Profesionalizarea
afacerii
Profesionalizarea
afacerii de familie inseamna structurarea si disciplinarea viziunii
si canalizarea energiei caracteristice acestui tip de companii
antreprenoriale. Aceasta le va ajuta in inovatie, diversificarea mai
eficienta a ramurilor de activitate, cresterea exporturilor si
dezvoltarea mai rapida.
„Profesionalizareaâ€
familiei
Profesionalizarea
afacerii in sine nu este insa suficienta si trebuie insotita de o
abordare la fel de riguroasa a raporturilor de familie. Aceasta
inseamna, de exemplu, stabilirea unor proceduri care sa reglementeze
modul in care familia interactioneaza cu afacerea – inclusiv
stabilirea unei infrastructuri a procesului decizional si a canalelor
formale de comunicare. Acestea se vor dovedi esentiale in situatii
tensionate sau conflictuale. Pe scurt, este vorba despre protejarea
interesului familiei si garantarea supravietuirii firmei.
Succesul succesiunii
O abordare
profesionala este cea mai importanta in cazul succesiunilor. Mult
prea multe afaceri de familie inca nu au realizat cat potential
distructiv are acest aspect. 53% dintre respondenti afirma ca au
planuri de succesiune pentru unele functii de conducere, chiar daca
nu pentru toate, insa doar 30% dintre aceste planuri sunt documentate
in mod corespunzator. Doar 16% declara ca au proceduri de succesiune
detaliate.
„Un plan care nu
este pus pe hartie nu este un plan, este doar o idee. Aceasta este o
problema de care afacerile de familie trebuie sa se ocupe cu aceeasi
seriozitate si energie cu care se ocupa si de profesionalizarea altor
aspecte ale afacerii. Fara aceste planuri, toata afacerea este supusa
risculuiâ€, a adaugat Ionut Simion.
COMPANII
Afaceri de familie: Romania, in zonele cu cei mai ambitiosi exportatori
16 octombrie 2014, ora 13:17
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
26 iulie 2022, ora 10:45 in Companii |
80 vizualizari |
0 comentarii
10 august 2022, ora 10:40 in |
72 vizualizari |
0 comentarii
09 august 2022, ora 11:45 in |
73 vizualizari |
0 comentarii
18 iulie 2022, ora 10:51 in |
85 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Somaco Grup Prefabricate are un nou diector general: Gabriel Ristoiu
- Peste 80% dintre romani, deranjati de stereotipurile din reclamele online - studiu
- 40% dintre experții în HR estimează măriri salariale cu 5-10% în 2022 - studiu
- Arctic dublează capacitatea de producție la fabrica din Ulmi, Dâmboviția
- Xella vinde divizia de prefabricate din beton Macon
Ultima ora
- EY: 56% dintre companiile straine intentioneaza sa infiinteze sau sa isi extinda operatiunile din Romania (joi, 13:57)
- Cum poti divorta si partaja bunurile comune pe cale amiabila in Romania? (marti, 14:06)
- Mircea Varga este noul presedinte al Consiliului de Administratie al TEILOR Holding (joi, 10:39)
- Perturbarile lanturilor de aprovizionare ar putea costa economiile europene pana la 920 de miliarde de euro - Accenture (luni, 11:44)
- EY: 10 moduri prin care companiile isi pot reduce costurile cu energia si gazele naturale (joi, 13:49)
- Ionut Tanasoaica este noul CEO Electromontaj (joi, 13:40)
- Arctic dublează capacitatea de producție la fabrica din Ulmi, Dâmboviția (joi, 13:36)
- Xella vinde divizia de prefabricate din beton Macon (marti, 15:51)
- Arctic deschide in Romania un hub regional de piese de schimb care va deservi 23 de tari (joi, 12:29)
- Agroserv Mariuta: Afaceri de 68,4 milioane de lei in 2021, in crestere cu 40% (marti, 13:56)