COMPANII

Bye-bye West, Go East! De ce au pus firmele romanesti tinta pe fosta URSS

15 ianuarie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Afaceri.jpg
Patronii romani s-au saturat sa tot astepte revenirea economica din Zona Euro si incep, tot mai mult, sa isi mute afacerile spre Est. Si-au limitat business-urile din Occident si au plecat in cautarea unor alti parteneri, mai ales in tarile din fostul spatiu sovietic. Efectele se vad deja – exporturile continua sa creasca, in ciuda crizei, iar afacerile par sa le mearga struna.

Potrivit celor mai noi date furnizate de Institutul National de Statistica, exporturile Romaniei au crescut in luna noiembrie cu 5,3%, la 4,2 miliarde euro – cel mai bun nivel din septembrie 2011, cand au atins nivelul istoric de  4,21 miliarde euro. Pe ansamblul anului 2012 (ianuarie-noiembrie), exporturile au depasit 50 miliarde de euro, atingand astfel un nivel similar cu cel din 2011. 

Spre deosebire de anii trecuti, cand firmele romanesti isi orientau exporturile spre tarile UE, avand in vedere avantajele integrarii europene (absenta taxelor, plata in euro, costurile de transport mai mici etc), acum focusul se indreapta spre tarile din Est, precum Rusia, Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia  si pana la tarile arabe sau Australia. 
Datele INS arata ca, desi comertul extern al Romaniei este realizat in proportie de 70% cu tarile din UE, in ultima vreme lucrurile incep sa se schimbe, iar comertul extracomunitar prinde tot mai mult aripi.

Exporturile in afara UE au crescut la 12,3 miliarde euro in 2012, fata de 12 miliarde in 2011, iar cele din UE au scazut de la 29,9 la 29,5 miliarde de euro. 



Potrivit lui Mihai Ionescu, secretarul general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania, tendinta este una salutara. 

“Eram mult prea dependenti de ce se intampla in UE. Sunt foarte multe firme care s-au axat pe pietele non-UE cu produse de larg consum, cum ar fi articolele de sticlarie, alimentele, imbracamintea, incaltamintea, dulciurile, dar si echipamente industriale sau utilaje. In Asia si Orientul Mijlociu, produsele romanesti sunt cautate, pentru ca ofera un raport bun pret-calitate”, a explicat Ionescu.

 Mobila, IT-ul si produsele bio, la mare cautare

In topul produselor cel mai bine vandute la export pe pietele estice se afla mobila. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR), fosta piata sovietica este cea mai interesata de mobilierul romanesc din lemn natural.

"Rusii si ucrainenii sunt interesati in special de mobilierul clasic, din lemn masiv, care la noi nu mai este atat de cautat’, a declarat omul de afaceri Aurel Rizea, presedintele Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR).
Alte produse “made in Romania” cautate in Orient sunt imbracamintea si incaltamintea. 

Dupa ce in anii trecuti, pietele europene au fost invadate de marfurile din China, moda produselor ieftine dar slabe calitativ a inceput sa apuna, iar viitorul apartine produselor de calitate. 

Din aceasta perspectiva, firmele romanesti sunt in primul val.  Clujenii de la firma de lenjerie Jolidon, de exemplu, au ajuns sa isi vanda mare parte din productie in fostul spatiu sovietic.

Produsele IT, in special software-ul,  alaturi de produsele agricole bio si vinurile au inceput, de asemenea, sa se vanda tot mai bine la export.

Mai nou si Dacia, principalul exportator al Romaniei, a ajuns sa isi caute noi piete de desfacere, explorand cu mare atentie Africa, acolo unde spera sa vanda cu succes noile sale modele. Despre planurile Dacia puteti citi pe larg intr-o analiza DailyBusiness.ro, intitulata "Dacia vrea sa colonizeze Africa. Ce ascunde de fapt planul francezilor".

Potrivit presedintelui ANEIR, Romania are puterea si trebuie sa recucereasca pietele estice pe care a fost prezenta cu succes in anii comunismului.

"Marea noastra problema tine de marketing si promovare. Nu avem inca destule branduri solide, cunoscute international. Sa facem produsele romanesti cunoscute peste tot in lume, fie ca vorbim de mobila, vinuri, masini sau imbracaminte. Vrem sa recastigam pietele pierdute dupa Revolutie, mai cu seama ca cererea in aceste tari a crescut, chiar si in aceasta perioada de criza", a spus Mihai Ionescu, pentru DailyBusiness.ro.

El a avertizat, pe de alta parte, ca avansul exporturilor nu va fi de ajuns sa scoata tara din recesiune. 

"Comertul exterior reprezinta doar un sfert din PIB. Pentru ca Romania sa depaseasca recesiunea in 2013, este nevoie de investitii si de masuri pentru stimularea consumului", a mentionat Ionescu.

Acesta afirma ca avansul exporturilor din 2013 va depinde, in mare masura, de evolutia comertului la nivel international, iar in plan intern, de masurile fiscale ale Guvernului si de stabilitatea cursului de schimb.

"Pentru a atinge un nivel bun la export, va trebui ca statul sa ne ajute sa ne promovam produsele realizate in Romania", crede presedintele ANEIR. 

Potrivit datelor ANEIR si Ministerului Comertului, in prezent cei mai importanti exportatori ai Romaniei sunt constructorii de masini (Dacia, in principal), cei din sectorul petrolier (OMV, Rompetrol Rafinare), sectorul naval, electronice si si cei din industria farmaceutica.

Datele Ministerului Comertului arata ca principalii exportatori, in ultimii ani, au fost Automobile Dacia, Honeywell Technologies SARL, OMV Petrom, Daewoo Mangalia Heavy, Flextronics Manufacturing, Continental Automotive, Philip Morris, Alro SA,  ArcelorMittal Galati, Rompetrol Rafinare SA, Renault Industrie Roumanie, Petrotel LukOil SA Prahova, STX RO Offshore Tulcea, Holzindustrie Schweighofer, Azomures SA.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 19 August 2022, 16:06
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter