- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Gruia Stoica: Voi da statul in judecata

10 Oct, 10:33 • Redactia DailyBusiness
Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat miercuri seara ca in contractul de privatizare a CFR Marfa nu exista niciun termen concret privind plata intregii sume de bani si finalizarea tranzactiei, ci doar precizarea ca acest lucru trebuie sa se intample dupa avizul Consiliului Concurentei.
Gruia Stoica: Voi da statul in judecata

“Conform contractului de privatizare
a CFR Marfa pe care l-am semnat, eu trebuie sa platesc banii dupa
avizul Consiliului Concurentei. Nu exista niciun alt termen concret
in contractul de privatizare in ceea ce priveste finalizarea
tranzactiei. Nu stiu de ce a aparut termenul de 60 de zile in
Hotararea de Guvern. Vanzatorul (Ministerul Transporturilor – n.r.)
ar fi trebuit sa coreleze Hotararea de Guvern cu contractul de
privatizare”, a precizat Stoica, potrivit Agerpres.

El a
subliniat ca, in cazul in care luni, 14 octombrie, Ministerul
Transporturilor va anunta ca procesul de privatizare a esuat, GFR va
actiona in instanta statul roman.

“Ma voi consulta cu
avocatii si ne vom indrepta (in instanta – n.r.) sa ne recuperam
pierderile. [b]Ce vina am eu ca vanzatorul nu a corelat Hotararea de
Guvern cu contractul de privatizare?[/b]”, a aratat omul de
afaceri.

Potrivit acestuia, nu a existat pana acum nicio
tranzactie in Romania sau in Uniunea Europeana unde cumparatorul a
achitat banii inainte de avizul autoritatii de
concurenta.

“Legislatia europeana spune clar: nu se face
niciun transfer fara avizul Consiliului Concurentei, abia atunci
facem si plata. Nu s-a intamplat niciodata in istoria Romaniei sau a
Uniunii Europene sa se plateasca banii fara avizul Concurentei. Eu am
banii, dar pentru a-i plati, trebuie ca vanzatorul sa-si
indeplineasca obligatiile contractuale. [b]Ce sa fac, sa pun acum 200
de milioane de euro si, daca peste cinci luni Consiliul Concurentei
da aviz negativ, cine plateste comisioanele la banci[/b]?”, a mai
spus Stoica.

Intrebat cat de mare este riscul ca procesul de
privatizare sa fie declarat esuat luni, Stoica a raspuns ca nu
stie.

“Daca nu se va prelungi termenul, luni tranzactia va
pica. [b]Eu acum stau, astept si ma uit sa vad pana unde ne putem
juca[/b]. Daca va uitati in istoria AVAS (Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului n.r), o sa vedeti ca aceasta n-ar fi
prima prelungire, ci s-au dat ‘n’ prelungiri. Nu ar fi o prelungire
pentru mine, ci pentru CFR Marfa”, a adaugat omul de
afaceri.

Potrivit Hotararii de Guvern 526/2013 privind
aprobarea conditiilor principale din contractul de privatizarea a CFR
Marfa, GFR trebuie sa achite intreaga suma de bani in termen de 60 de
zile de la intrarea in vigoare a actului normativ, termen care se
implineste pe 13 octombrie. In caz contrar, contractul de privatizare
se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in
intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara
interventia instantei.

Ministerul Transporturilor a initiat o
hotarare de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat pana pe
20 decembrie, insa proiectul nu a fost discutat in sedinta
Executivului de miercuri.

Potrivit unui comunicat al
ministerului remis luni, proiectul de act normativ care vizeaza
prelungirea termenului pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa
asigura parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de catre
GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurentei si inregistrarea
diminuarii capitalului social al transportatorului feroviar de marfa,
lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin
H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013.

Mai
exact, pe langa avizul Consiliului Concurentei, o alta procedura
trebuie indeplinita pana la finalizarea tranzactiei, respectiv
transferul unor active non-core de la CFR Marfa catre alte companii
din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990
privind societatile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la
doua luni de la decizia AGA.

Vineri, Grupul Feroviar Roman a
anuntat ca a platit pana acum 30 de milioane de euro pentru achizitia
CFR Marfa si va achita diferenta pana la 202 milioane de euro
ulterior avizului Consiliului Concurentei.

Potrivit Legii
concurentei, Consiliul trebuie sa decida in 45 de zile de la primirea
documentatiei complete daca avizeaza concentrarea economica sau daca
deschide o investigatie asupra efectelor pe care tranzactia le-ar
putea avea in piata. In cazul in care decide sa deschida o
investigatie, Consiliul are la dispozitie cinci luni pentru a da un
verdict.