COMPANII, FINANTE-BANCI

Marea Hartuiala: Cum il fugareste Fiscul pe antreprenorul roman

05 august 2013, ora 00:07, autor(i): Redactia DailyBusiness.ro   | 10 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Fisc.jpg
Plus 6,5% la incasarile bugetare este procentul obtinut de ANAF in activitatea de colectare venituri din primul trimestru. "Succesul" se datoreaza partial si controalelor tot mai intense ale agentilor fiscali, care au constatat dublarea numarului de firmele inactive in 2012. Merita?

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a colectat la bugetul de stat in primele trei luni ale anului venituri de 27 miliarde lei,áin crestere cu 6,5% fata de perioada similara a anului trecut.

Cresterea a provenit insa din reintregirea veniturilor bugetarilor si din TVA si accize, in vreme ce incasarile din impozitul pe profit au scazut cu 330 milioane de lei.

Pe langa faptul ca tot mai multe firme trec pe pierdere, creste si numarul celor declarate inactive, in urma controalelor ANAF.

Anul trecut, numarul firmelor declarate inactive din punct de vedere fiscal s-a dublat, pana la circa 255.000 de la 127.000 in decembrie 2011.

Conturi blocate


In tentativa a de a colecta tot mai multi bani la bugetul de stat si a disciplina cat mai mult contribuabilii, ANAF a inceput sa faca exces de zel, potrivit declaratiilor unor intreprinzatori.

"ANAF executa companiile fara sa tina cont de contextul economic in care traim. E ca si cum ei ar trai in Germania si se asteapta ca taxele sa fie platite la fix, in timp ce toata lumea stie ca termenele de plata in medie sar de 3 luni de zile", spune proprietarul unui IMM.

Acesta considera ca statul, prin intermediul ANAF, nu ajuta IMM-urile decat sa se scufunde mai tare.

"De altfel, actiunea nu are nicio logica pentru ca in momentul in care numarul contribuabilor scade ca urmare a actiunilor lor drastice de recuperare de taxe, scad si veniturile la buget. Pe romaneste, statul isi cam taie craca singur de sub picioare", adauga proprietarul IMM-ului.



El mentioneaza ca, spre deosebire de acum 2-3 ani, cand trimiteau notificare dupa 3 luni de intarziere la plata, cei de la ANAF nu mai asteapta decat o saptamana maxim doua pana sa blocheze contul societatilor comerciale.

"Desi compania noastra isi plateste darile la stat regulat de 6 ani de zile, de la inceputul anului si pana acum am primit 36 de notificari sau instiintari de poprire de la ANAF. Acum doi ani daca primeam doua tot anul", isi aminteste proprietarul IMM-ului.

Procedeuri invechite

De metodele folosite de ANAF in comunicarea cu contribuabilii este nemultumit si Tiberiu G, proprietarul unei afaceri din domeniul vanzarilor.á

"In fiecare luna sau chiar mai des primesc instiintare de la ANAF ca am de platit sume restante catre stat, de fiecare data cifre mici de ordinul sutelor de lei", povesteste Tiberiu G.

Instiintarea vine sub forma de scrisoare recomandata, cu bilet in casuta postala de la parterul blocului unde locuieste Tiberiu. Acesta trebuie sa se prezinte la posta, in termen de doua zile, pentru a ridicaáscrisoarea.

"De la mine de acasa pana la locul de munca fac aproximativ o ora. Oficiul postal de care apartin se afla in directia opusa, la jumatate de ora de mers. Ajuns la posta, dupa ce stau la coada alaturi de altiáantreprenori, intru in posesia documentului de la Fisc", explica proprietarul business-ului din domeniul vanzarilor.

Documentul contine si instructiuni pentru depunerea unei contestatii. "Ce sa inteleg, ca ei stiu ca eu voi contesta instiintarea? Inseamna ca nu ii intereseaza banii, ci vor numai sa bifeze o activitate", mentioneaza antreprenorul.

El considera ca astfel de probleme pot fi rezolvate mai simplu, fara pierdere de timp. De exemplu, reprezentantii ANAF sa il anunte prin mail sau telefon, sa discute apoi cu contabila firmei si numai daca se ajunge la neintelegeri sa apeleze la documentele tiparite, pentru ca apoi, daca va fi cazul, sa treaca la proceduri in instanta. Mai ales ca sumele sunt de fiecare data destul de mici, incat cheltuielile cu hartia si posta nu se justifica.

"Ma simt mai hartuit decat Moromete, personajul lui Marin Preda, interpretat de Victor Rebengiuc. Parca as da piept cu fonciirea", marturiseste Tiberiu.
DailyBusiness Video: Moromete si fonciirea

Experiente negative in relatia cu ANAF a avut si Cristina H, proprietara unei companii de consultanta in comunicare, advertising si management.

"Odiseea a inceput acum 3 ani. Am primit o citatie la un proces cum ca nu am platit TVA-ul catre stat si impozitul pe profit. Este adevarat ca am avut o intarziere dar la momentul la care am primit citatia totul era platit la zi. Mai interesant e ca eu iniante de aceasta citatie care ma chema in judecata nu primisem nici un fel de somatie de plata", povesteste Cristina H.

Ea mentioneaza ca a vorbit cu un prieten avocat, a facut o intampinare la care a atasat toate dovezile cum ca este la zi cu platile.

"Peste 12 luni, la infatisare, tribunalul a hotarat ca nu exista temei pentru cauza. Statul insa a facut automat recurs. Termenul de judecare: peste alte 8 luni. Am apelat din nou la prietenul avocat, care din nou a scris aceeasi intampinare, am scos din nou de la ANAF hartiile doveditoare cum ca sunt la zi cu toate platile. La recurs din nou curtea a decis ca sunt nevinovata. Caz inchis, dar... cosmarul abia acum a inceput", adauga proprietara companiei de consultanta in comunicare.

La 3 luni de la pronuntare, soc si groaza! Aceasta a constatat ca are contul firmei poprit. In plus, 10.000 de lei disparuti din cont (mai exact toti banii).

"Sun la banca socata si revoltata mi se spune ca poprirea se datoreaza ANAF la care am datorii. Banca nu imi poate fruniza alte infromatii. Eu nu primisem nimic de la ANAF, evident", mai povesteste Cristina H.

Aceasta arata ca, dupa trei luni in care ea si si contabila sa "au umblat pe caile nestiute ale ANAF-ului", pentru a obtine dovada ca este cu platile la zi, i-a fost ridicata poprirea.

"Trec alte trei luni, din nou am poprire pe cont, alti bani luati cu japca. Trec prin acelasi calvar. Deja imi vine sa urlu. Banii, nici primii nici transa doi, nu ii mai vad inapoi. Sunt practic bani platiti in avans catre stat. Alte trei luni, alta poprire", spune revoltata proprietara companiei de consultanta in comunicare.

Notificari peste notificari


Si de parca procesele nu erau de ajuns, Cristina H a inceput sa fie asaltata si cu scrisori. "Curg scrisorile de la ANAF cam una pe saptamana, cateodata chiar si doua. Mi se spune ca ba nu am platit CAS, ba nu am platit TVA, ba nu am platit nu stiu ce", mentioneaza aceasta.

Din cauza experientei anterioare cu ANAF, aceasta este permanent cu platile la zi, precum un ceas elvetian. "Ma duc la posta o data pe saptamana, imi ridic minunatele recomandate care nu au nici o baza reala si o sun pe contabila. Contabila imi spune ca nu sunt singura. Si e adevarat, la posta sunt cutii intregi de astfel de scisorele de amor de la ANAF!", mai spune antreprenoarea.

"Intre timp eu, singurul angajat al micutei mele firme am intrat in concediul de ingrijire copil. Sunt cu toate platile la zi si pentru moment nu mai am de platit CAS de exemplu. Nu conteaza, primesc somatii peste somatii. Ma gandesc serios sa inchid firma dar stiu ca si asta e o procedura anevoioase si mancatoare de timp", conchide cu un gust amar proprietara business-ului de consultanta.

Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii ANAF nu au formulat inca un raspuns.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Loredana P. a spus:
05/08/2013 09:30
Cu cei de la Finante ai deseori impresia ca te trezesti intr-un joc in care partenerul tau detine toti asii. Ei fata de tine nu au obligatii in ceea ce priveste un comportament corect si onest ci doar dreptul sa te execute si sa te penalizeze dupa criterii care deseori scapa unei judecati normale.
 
M. Ionescu a spus:
05/08/2013 10:41
in administratiilr fiscale lucreaza multi incompetenti. noi le-am trimis o scrisoare prin care ii instiintam ca nu platim si ca sa plateasca angajatul care a fost incompetent. surprinzator, dupa citeva astfel de schimburi, au lasat-o balta. ei cereau banii, noi numele angajatilor care s-au facut vinovati, pentru a ne putea recupera pagubele, atit de imagine cit si financiare.
in esenta este vorba despre impunere 0 si faptul ca nu avem datorii, apoi vine "rectificare" in care ne someaza sa platim bani din perioada in care nu aveam datorii. deci clar un caz de incompetenta.
 
Adrians a spus:
05/08/2013 11:48
Se pare ca nimeni nu a sesizat un lucru extreme de interesant - aceste minunate notificari pe care le primim din partea ANAF sint printate de catre o firma din Rm Vilcea.Ai sau nu ai restante,aceste scrisori le primesti oricum.In momentul cind am intrebat motivul primirii acestor notificari mi s-a raspuns ca ele sint generate de un program ANAF care nu este printre cele mai actualizate/performante.Cu alte cuvinte,statul roman reprezentat de ANAF,nu are saracutul banii necesari cumpararii unui sistem mai bun care sa-i salveze atit pe ei cit si pe noi din niste situatii aberante dar are banii necesari platirii unei tipografii care printeaza probabil aproape un million de scrisori trimestrial.Nu cred ca este greu de dat un raspuns care este variant mai ieftina de a iesi din aceasta situatie ridicola ,mai greu cred ca ar fi sa se afle cine este in spatele aacestei tipografii si motivul pt care ANAF nu investeste in imbunatirea softului actual.
 
Ana S. a spus:
05/08/2013 13:16
In Romania nu cred ca mai avem vreo sansa la dreptate. Eu una am inceput sa dezarmez in lupta cu sistemul. Indiferent daca ai sau nu probleme atunci cand te cauta fisculk platesti amenda dupa cifra de afaceri. Pe principiu "de ce iti bati nesatsa.....nu stiu da ea sigur stie". Asa si cu fiscul, ai sau nu "probleme" ei iti dau penalizari si amenzi pe principiu ca in Romanica toti patronii sunt corupti si toti merita sa primeasca amenzi si penalizari cat mai grase. Aici daca ai o mica firma prin care te intretii tu si familia astia nu se lasa pana nu te fac somer. Ori somer/asistat social ori afara din tara...asta e se pare deviza organelor de control. Statul prin organele sale distruge orice afacere corecta autohtona lasand loc liber pt. "anumite" firme ale clasei politice si ale marilor companii de lant.
 
DUMITRU RUSU a spus:
05/08/2013 15:39
Iata cum un mic patron de IMM, care in 2007-2008 lucrind cinstit si fara sa faca vreo ilegalitate ľ increzator in conducerea tarii
si in legile ei - si-a pus in joc toate economiile si capacitatile profesionale pentru a dezvolta firma sa, urmind sa mai si angajeze
doua-trei persoane intr-un nou sediu al firmei, insa ôsprijinitö din toate partile, a ajuns in numai un an si jumatate sa ceara
pensionarea anticipata, ca sa nu devina muritor de foame . . . De citva timp insa, datoriile l-au sufocat, iar ANAF (a lui Blejnar)
i-a pus ôbomboana pe colivaö prin blocarea conturilor, desi firma ar fi avut de recuperat cca. jumatate de milliard de lei vechi !!!
- la data de 17.12.2008, in baza facturii emise de catre vinzatorul sediului firmei mele, am achitat suma de 75.203,93 RON ca si TVA. Valoarea totala a facturii a fost de 471.014,06 RON si aceasta a reprezentat costurile de
achizitie pentru un apartament de 3 camere + doua locuri de parcare subterane + doua boxe, totul urmind sa constituie noul sediul
al firmei mele, unde intentionam sa angajez si 2-3 salariati.
De mentionat ca pentru a putea efectua aceasta plata, a solicitat si obtinut de la banca un credit
ipotecar in valoare de 120.000,00 EUR.
- conform bilantului contabil la 31.12.2008, depus la Administratia Finantelor Publice Sector 6 Bucuresti in data de 01 Iunie 2009 si respectiv a balantei sintetice la data de 31.12.2009 firma mea mai avea de recuperat suma de 69.761,22 RON;
- conform bilantului contabil la 30.06.2009, depus la Administratia Finantelor Publice Sector 6 Bucuresti in data de 16 Iulie 2009 si respectiv a balantei sintetice la data de 31.12.2009 firma mea mai avea de recuperat suma de 62.411,65 RON;
- conform bilantului contabil la 31.12.2009, depus la Oficiul Registrului Comertului in data de 09 August 2010 si respectiv a balantei
sintetice la data de 31.12.2009 firma mea mai avea de recuperat suma de 57.334,93 RON si
- conform bilantului contabil la 30.06.2010, depus la Administratia Finantelor Publice Sector 6 Bucuresti in data de 13 August 2010 si respectiv a balantei sintetice la data de 30.06.2010 firma mea mai avea de recuperat suma de 54.652,25 RON.
- conform balante sintetice, la data de 30.09.2010 firma mea mai avea de recuperat suma de 53.004,25 RON.
Cu toate acestea ľ dupa aprecierea personala a asociatului unic al firmei si semnatar al acestor rinduri ľ desi exista OUG nr. 88/2010 care ľ chipurile ľ ar spune cum ca : Creantele companiilor vor fi compensate din oficiu cu cele ale statului, nu doar la cerere, cum prevede legea in vigoare, iar procesul de executare silita va fi suspendat pentru firmele care au de incasat bani de la buget sau TVA de recuperat (asa cum a declarat fostul ministru al Finantelor, Gheorghe Ialomitianu) firma mea nu mai are demult incasari care sa-i permita sa se dezvolte si abea daca supravietuieste ?!
La data de 13.10.2010 ANAF a emis adrese catre firma DUROFIL COMIMPEX dar si catre 4 banci (doar la doua dintre ele exista conturi ale firmei !) prin care solicita indisponibilizarea sumelor existente si a celor viitoare in valoare de 7.354,00 RON si mai emite in 18.10.2010 o decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii, in valoare de 1.188,00 RON impotriva firmei mele.
Deci, desi exista datele despre suma care ar trebui restituita ca si TVA, ANAF se face ca nu stie nimic si aplica si penalitati la o ôdatorieö de 8-10 ori mai mica a firmei mele, blocind si conturile firmei. Intre timp, mi-a mai fost blocate si conturile de la banca RAIFFEISEN cu care am incercat sa colaborez, avind in vedere ca ar mai exista cereri de produse de genul celor pe care firma le comercialzeaza.
In acest moment, nici nu pot sa inchid conturile in cauza (caci bancile nu-mi dau voie, desi mi-au declarat ca vor incasa cite 20,00 RON luna pentru fiecare cont deschis al firmei, ca si comision de administrare ?!?!). Este strigator la cer !!!
Si cu toate astea, urmare bilantului anual pentru 2011, incheiat si depus la 25.05.2012, firma mea a avt un profit de . . . cca. 8.700,00 RON ! Cu alte cuvinte, se incapataneaza "GREU DE UCIS" !!!
Daca IMM-urile din Romania ar fi "sprijinite" de Guvern, asta insa in mod real, orice TVA sub 50.000,00 lei ar trebui returnat fara alte "cercetari/verificari" ale ANAF (firma mea nu are incasari care sa-i permita sa "suporte" respectivele cheltuieli ale unor controale ale ANAF . . . si sunt convins ca se stiu ce vreau sa spun), spre exemplu in 2013 iata vinzarile firmei mele :
- IANUARIE 2013 - ZERO lei,
- FEBRUARIE 2013 - 2.393,75 lei (inclusiv TVA),
- MARTIE, APRILIE si MAI 2013 - ZERO lei,
- IUNIE 2013 - 2.295,78 lei (inclusiv TVA) si
- IULIE 2013 - ZERO lei.
Din Decembrie 2013 am un cancer, doua operatii in acelasi loc si dupa un tratament "usor", am trecut pe chimioterapie cu citostatice . . .
Iata propunerile mele de sprijin pentru IMM-urile din Romania :
1. - orice TVA achitat incepind din 2007 sa fie restituit catre IMM-uri fara alte conditii de genul CONTROALE/VERIFICARI etc.
2. - toate penalitatile si dobinzile de intirziere la plata sa fie anulate, iar datoria firmelor sa fie re-calculata corect (fara vreo alta penalizare), avind in vedere si faptul ca pentru TVA-ul achitat de firme, platesc si acum dobinzi pentru imprumutul acordat de banca (chiar daca pentru moment nu intentionez sa solicit ANAF sa-mi fie restituite aceste dobinzi, neavind banii necesari pentru "controalele" care dureaza cel putin citeva luni . . .),
2. - sa fie anulata blocarea tuturor conturilor bancare ale firmelor mici (cu cifra de afaceri de sub 5.000 EUR anual), iar daunele legate de imposibilitatea de inchidere a respectivelor
conturi sa fie suportate de functionarii care au decis - abuziv- inchiderea lor
3. - orice alte datorii fata de bugetul de stat, avind in vedere faptul ca in perioada de criza firmele mici nu mai au incasari care sa-i permita sa achite aceste sume, sa fie sterse sau in cel mai rau caz, deduse din suma achitata ca si TVA (si care este departe de a fi fost "egalata" de datoriile firmei catre
buget . .),
4. - constient de faptul ca nici bugetul nu detine prea multi bani, nu voi solicita in prezent restiturea respectivului TVA, tocmai ca si consecinta a faptului ca inteleg greutatile prin care trecem cu totii.
Totusi, in cca. 2-3 ani, sumele ramase sa fie restituite firmelor, care sa primeasca o gura de oxigen", chiar daca mai tirziu decit ar avea nevoie . . . caci : "e bine si mai tarziu decit niciodata" !
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 Octombrie 2020, 01:29
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter