COMPANII

Nou Eldorado in Europa. Cum arata viitorul companiilor din industria farma

27 noiembrie 2014, ora 15:46 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
farma.jpg
Dependenta sectorului farmaceutic de situatia economica a unor tari europene s-a dovedit a fi problematica pentru industrie in perioada 2008 - 2009 si, de asemenea, in timpul crizei datoriilor suverane din 2011 - 2012. In Europa, ca urmare a scaderii cheltuielilor cu sanatatea, companiile farmaceutice sunt acum dornice de revigorare, de extindere pe noi piete si de investitii pe pietele de nisa pentru a iesi din impas, arata o analiza Coface.

In ciuda imbatranirii populatiei, criza economica a avut un impact negativ puternic asupra consumului de medicamente in Europa. De fapt, guvernele, ca principali finantatori, au fost obligati sa reduca cheltuielile cu sanatatea pentru a evita cresterea datoriei si, prin urmare, au limitat lista medicamentelor compensate. In consecinta, ponderea in PIB a cheltuielilor cu medicamentele a scazut in perioada 2003 - 2011, de la 14,9% la 13,4%.

In plus, a fost promovata o politica orientata catre medicamente generice, pe costul companiilor farmaceutice, medicii fiind incurajati de autoritati sa prescrie astfel de medicamente si consumatorii sa se orienteze catre acestea, mult mai mult compensate. In cele din urma, interdependenta tarilor europene in ceea ce priveste preturile alimenteaza efectul de scadere al acestor cheltuieli reduse cu sanatatea.    

Anii `80 au reprezentat o perioada de succes pentru cercetarea si dezvoltarea medicamentelor cunoscute pe piata sub numele de "blockbuster". La inceputul anilor 2000, multe dintre aceste molecule au ajuns la sfarsitul perioadei de protectie oferite de brevetele lor. Unele companii farmaceutice si-au vazut apoi un procent semnificativ din venituri amenintate de aparitia medicamentelor generice pe piata. Din 2010 acest fenomen, "scadere abrupta a vanzarilor la expirarea brevetelor", s-a accelerat si va fi considerabil pana in 2020, cu maxime asteptate, in perioada 2014 - 2016.



Astazi, mai mult ca oricand, autoritatile publice reglementeaza intregul proces de introducere al medicamentelor pe piata. Acest lucru este ilustrat de politicile de pret, cum ar fi "Valoarea de Baza a Medicamentului". Acum, companiile farmaceutice trebuie sa dovedeasca faptul ca, in plus fata de eficacitatea terapeutica, o noua molecula aduce valoare pentru pacient in ceea ce priveste calitatea vietii.  

Aceste obstacole incetinesc procesul de introducere al medicamentelor pe piata si sunt susceptibile de a reduce valoarea compensata a produselor companiilor farmaceutice, care se confrunta cu simultan cu forta concurentiala a producatorilor de medicamente generice. Genericele reprezinta in prezent peste 50% din cota de piata in ceea ce priveste volumul de vanzari (in 2013, raportul a fost de 46% -54% in favoarea medicamentelor generice).

Medicamentele generice sunt create de molecule care au intrat pe domeniul public, nu trebuie sa mai suporte costuri de cercetare si dezvoltare si, prin urmare, pot avea un pret semnificativ mai mic decat medicamentele originale.  

Cu scopul de a stimula productivitatea, companiile farmaceutice se indreapta spre tarile emergente, a caror populatie in curs de imbatranire deschide piete viitoare de dezvoltare. In plus, cele mai recente politici de sanatate ale tarilor recent industrializate sunt orientate catre facilitarea unui acces ridicat la ingrijire.  

"Farma-fuziunea" devine un nou Eldorado pentru companiile farmaceutice europene. Spre deosebire de tarile dezvoltate, vanzarile de medicamente in tarile in curs de dezvoltare ar trebui sa inregistreze o crestere anuala cu doua cifre pana in 2017. Acest potential va compensa partial efectele politicilor de restrangere bugetara din Europa. Grupurile industriale majore recastiga acum cresterea care le-a lipsit in tarile in curs de dezvoltare”, explica Khalid Aït-Yahia, economist analize sectoriale in cadrul Coface.  

O alta stratagema, de asemenea, adoptata de companiile farmaceutice este aceea a mutarii proceselor de cercetare si dezvoltare catre o piata mai mica, dar mai bine evaluata. Nisa bolilor cele mai complexe aduce cu sine o repozitionare strategica pentru sectorul farmaceutic. Aceasta dezvoltare foarte bine directionata implica boli pentru care tratamentele sunt foarte scumpe si de multe ori suportate de catre guverne.  

Companiile farmaceutice isi planifica dezvoltarea in domenii complexe de tratament, cum ar fi oncologia, diabetul si bolile cardiovasculare. In Europa, aceasta perspectiva devine o realitate pentru companiile farmaceutice datorita stransei cooperari cu centrele de cercetare importante la nivel mondial, care sunt principalii generatori de cercetare fundamentala in intelegerea bolilor care sunt dificil de tratat.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 09 Decembrie 2021, 13:23
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter