COMPANII, MEDIA & MARKETING

Sima, Vintu, Popovici, Patriciu, Voiculescu: Investitorii in presa cu dosarul gros

15 octombrie 2012, ora 15:41, autor(i): Raluca Abrihan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
justitie.jpg
Frauda, spalare de bani sau santaj sunt principalele capete de acuzare din dosarele unor mari investitori in "paza democratiei" din Romania. Care este legatura lor cu presa si in ce procese sunt implicati Sima, Vintu, Popovici, Patriciu sau Voiculescu, intr-o analiza DailyBusiness.ro.

Cristian Sima a fost asociat minoritar la firma MediaBit Software SRL in perioada iulie 2006 - septembrie 2012, firma ce opereaza si platforma online HotNews.ro.

Initial, Cristian Sima a avut o participatie de 10% din partile sociale, participare diminuata in anul 2010 la 9% in urma unei majorari de capital. El a fost investitor financiar in firma, fara niciun rol in activitatea de zi cu zi a platformei HotNews.ro. In prezent, nu mai este asociat in firma, scrie Hotnews.

“Relatia cu noi a fost intotdeauna una corecta. Nu s-a implicat in niciun fel in partea editoriala. Este adevarat ca e un om cu experienta, persuasiv si carismatic”, il descrie seful Hotnews, Ioan Margarit.



Cat era de implicat in partea editoriala nu stim, dar un lucru este cert: in urma cu doi ani, Sima publica pe site-ul de stiri articolul “SOV si junimistii”, unde arata cu degetul catre fostul patron al Realitatea Media, Sorin Ovidiu Vantu, numindu-l “CrucisaTorulPotemkin”.

In material Sima il pune alaturi de nume precum Bernard Madoff, Raul Gardini, Ketan Parekh, ”nume care ar putea pune bazele unui dictionar contemporan al infamiei”, spune Sima.

 ”Alaturandu-si numele celor de mai sus, Sorin Ovidiu Vantu s-ar afla intr-o selecta companie. Deosebirea radicala dintre autointitulatul speculator si ceilalti trei este scoala. La ei, pana si escrocii sunt foarte bine instruiti”, mai scrie fostul actionar Hotnews, care in finalul articolului, avand in vedere desele sale aparitii pe postul lui Vintu, nu uita sa mentioneze urmatoarele: ”Nu am avut nicio relatie contractuala cu Realitatea TV, am raspuns invitatiilor de a participa la emisiunile acestui post la fel cum am raspuns si in cazul altor televiziuni.”

Doctor in matematica si expert bursier, Sima este unul primii investitori care au lansat oferte de brokeraj pentru pietele internationale in tara noastra. Firma WBS Holding, infiintata in 1997, a devenit rapid cunoscuta prin investitiile pe bursele internationale si pe piata valutara Forex.  

Sima a devenit rapid un personaj public, fiind invitat la sute de emisiuni televizate. Stilul sau nonconformist, modul taios in care isi expunea ideile, dezinvoltura si aura de specialist in economie i-au atras numerosi fani, iar unii dintre ei l-au ales drept broker.

“Aparand mereu la tv, a convins foarte multe vedete, oameni cu bani din Romania. Cristian Sima, care a fugit cu banii clientilor, de fapt, care probabil a pierdut banii clientilor, este genul de tepar pe care eu, ca jurnalist responsabil, nu-mi permit sa il aduc in emisiune”, a spus Moise Guran in emisiunea Ora de Bussines.

“Omul a facut show pe la televizor pe unde s-a dus. De aceea l-au adus si Soviani si altii si l-au facut vedeta. Mie mi s-a parut ca a furat comportamentul TV al unui alt guru al pietelor care a dat chix la un moment dat, un personaj foarte cunoscut in SUA, care avea o emisiune la CNBS (Jim Cramer - n.r.)”, a mai spus Guran, in emisiunea sa.

El a mai afirmat ca Sima se incadreaza in categoria celor care intra in lumea media pentru a deveni celebri pentru a castiga increderea telespectatorilor, incredere pe care o folosesc in beneficiul afacerilor lor. “In momentul in care iti sugereaza ca ai putea fi fanul lor si sa le dai banii pe pana, se intampla ce s-a intamplat si cu domnul Cristian Sima”, afirma Moise Guran.

Cumpatat si atent la detalii, Sima si-a cucerit clientii prin faptul ca nu le promitea castiguri fabuloase. Le oferea garantia unor profituri mici, insa constante. Intr-un interviu pentru Kamikaze, preluat de Mediafax, acesta afirma ca a pierdut 2,8 milioane de dolari intr-o noapte din cauza unui pariu gresit pe indicele DAX.

El a sustinut vineri seara intr-o emisiune TV, unde a intrat in direct, ca este in Reykjavik (Islanda) si ca a plecat de frica din tara, intrucat i s-ar fi cerut sa isi cedeze toate activele pe care le are dupa ce a pierdut banii clientilor sai.

 Sorin Ovidiu Vintu:  "Am intrat in business de foame"

"Am intrat in business de foame, dar mie nu-mi place bu­si­nessul. Saracia m-a aruncat in business. Nu este dimensiunea mea naturala", declara Vintu in urma cu 3 ani, intr-un interviu pentru Capital.

Pe vremea aceea, el era proprietarul grupului Realitatea-Catavencu, grup format in 2006 si care a cuprins la un moment dat radiourile Guerrilla, Realitatea FM, Gold si Alpha, revistele Academia Catavencu, Tabu, SuperBebe, Idei in Dialog, 24Fun, Jadore, Psihologia Azi, Aventuri la Pescuit, ziarele Cotidianul si Business Standard, televiziunile Realitatea TV, Money Channel TV, Telesport, Romantica si agentia de presaNewsIn.

Prima aparitie televizata a lui Vintu a survenit pe 7 ianurie 2002, la emisiunea Marius Tuca Show.

In 2010, managementul Realitatea Media a fost preluat de Sebastian Ghita, finantatorul Asesoft si actualmente patronul RTV. Acelasi Ghita pentru santajarea caruia SOV se afla acum in inchisoare.

Potrivit acuzarii, in perioada martie - aprilie 2011, Sorin Ovidiu Vintu si Ion Ilie Cezar l-au constrans, prin amenintare, pe Sebastian Ghita, parte vatamata in dosar, sa le remita suma de 150.000 de euro ori si sa accepte denuntarea unui contract cu scopul obtinerii injuste, in folosul lor, de beneficii materiale, cu consecinta prejudicierii partii vatamate.

Judecatoria Sectorului 1 a decis, in 3 februarie, condamnarea lui Sorin Ovidiu Vintu la sase luni de inchisoare cu executare si a lui Ion Ilie Cezar la cinci luni.

Dupa recurs, la data de 21 iunie, CAB a hotarat condamnarea lui Vantu  la un an de inchisoare cu executare in dosarul in care a fost acuzat de santaj.

Un al dosar in care mai este implicat omul de afaceri este cel legat de prabusirea Fondului National de Investitii (FNI) - cel mai scump proces din istoria justitiei, pentru care statul a platit 700.000 lei la fiecare termen de judecata - si Fondul National de Acumulare (FNA). 

In afara de dosarul "Ghita", in toate cazurile penale in care a fost implicat de-a lungul timpului, Vintu a fost achitat sau condamnat abia dupa prescrierea faptelor. In 2006, cand se afla pentru prima data in fata instantei, a declarat ca banii de constituire a BID erau pentru el, in aceea perioada, "maruntis pentru trabucuri".

In septembrie 2010, Vantu a fost arestat preventiv timp de 29 de zile pentru favorizarea lui Nicolae Popa, care fugise din tara. Acesta a fost condamnat, in lipsa, la 15 ani de inchisoare, pentru ca a fraudat peste 300.000 de investitori FNI.

Pe 8 noiembrie anul trecut, acesta a fost arestat preventiv, pentru 29 de zile, impreuna cu Liviu Luca, in dosarul Petromservice, pe motivul delapidarii companiei.

Probele aduse de procurori ar arata ca toate cele 22 de companii offshore prin care a fost fraudata Petromservice sunt controlate de Sorin Ovidiu Vintu si apropiatii acestuia, prejudiciul fiind de peste 83 milioane de euro.

Se intoarce Realitatea Tv in mainile lui Vntu?

Presa scria saptamana trecuta ca postul Realitatea Tv va fi preluat de Vintu dupa ce o instanta judecatoreasca a decis inlocuirea administratorului special la cererea copiilor lui SOV.

Florin Bercea a fost inlocuit cu Sorin Enache, cel care a detinut aceasta functie pana in luna iunie a acestui an, scrie dcnews.ro

Enache a fost inlocuit la finalul lunii iunie cu Florin Bercea, omul de incredere al sindicalistului Liviu Luca, unul dintre creditorii Realitatea TV. Astfel, Sorin Ovidiu Vintu revine la conducerea Realitatea TV prin intermediul copiilor lui.

 Bogdan Popovici si "Trofeul Calitatii"        


Bogdan Popovici a fost condamnat la 6 ani de inchisoare in dosarul "Trofeul Calitatii", in care a fost implicat, alaturi de alte persoane, si Adrian Nastase.

El si sotia sa controlau 8 dintre cele 9 firme implicate in dosarul respectiv, Mediaglobe Invest, Urban Consult , Axa Management , Contur Media, Media On, Forum Invest, Fundatia Invest si Arond Din trustul de presa  Media On pe care il detine facea parte si cunoscuta publicatie Banii Nostri. Printre alte publicatii lansate de el se numara Worldwide Invest , DeBizz , Eurolider si Actualitatea Imobiliara .

In cadrul procesului procurorii au aratat ca toate cele 8 societati au fost folositi  pentru spalarea banilor stran si din taxele de participare platite de sutele de firme private si  companii de stat care au participat la simpozionul "Trofeul Calitatii în Constructii“. 

Banii ar fi fost folositi apoi în campania electorala din 2004, cand Adrian Nastase a candidat la alegerile prezidentiale. 

In ceea ce priveste implicarea sa in politica editoriala a publicatiilor pe care le detinea Valentin Gros, redactor sef Dailybusiness.ro spune ca timp de 5 ani cat a lucrat pentru Media On nu au discutat niciodata nimic legat de munca in redactie.

“Popovici se adresa numai redactorului sef, atat. Iar acesta avea independenta totala in a-si alege oamenii si a lucra cu ei. Nici macar la angajarea mea din 2001 nu a avut loc niciun interviu, nici nu am dat ochii cu Popovici, atunci. Il interesa numai tirajul publicatiei, nu ii placea sa intre in amanunte”, scrie Vali Gros, pe blogul sau.

Curtea Suprema a decis condamnarea sotilor Marina si Bogdan Popovici la 6, respectiv 5 ani de inchisoare in dosarul de coruptie "Trofeul Calitatii“. Acuzatiile: abuz in serviciu, spalare de bani si mai multe infractiuni de fals. Ei s-au prezentat la arest la data de 20 iunie.

Dinu Patriciu, "bogatul care dadea lectii de capitalism"

Dinu Patriciu a infiintat Adevarul Holding in 2006, trustul care detine cotidienele Adevarul, Adevarul de seara, familia cotidianului Click!, revistele Dilema Veche, Dilemateca, Historia, Ok!, Forbes, Foreign Policy Romania. Saptamana trecuta Patriciu a vandut trustul  catre Cristi Burci. Pana la mijlocul anului trecut el publica saptamanal un editorial in Adevarul.

“Lipsa editorialelor lui Dinu Patriciu coincide cu momentul intrarii Mic.ro in faliment. Ultimul editorial a lui Dinu Patriciu in Adevarul dateaza din data de 15 februarie anul acesta, dar si acesta este un editorial vechi, scris practic în luna august a anului trecut. Asta in conditiile in care in fiecare saptamana, cel mai bogat roman dadea lectii de capitalism antrprenorilor romani care nu-si explicau succesul în afaceri a lui Patriciu”, scrie cotidianul.ro.

In septembrie 2006, omul de afaceri Dinu Patriciu a fost trimis in judecata in dosarul Rompetrol, pentru delapidare, spalare de bani si asociere pentru savarsirea de infractiuni.

El este invinuit si de manipularea pietei prin tranzactii sau ordine de tranzactionare care dau sau ar putea da semnale false sau care induc in eroare in legatura cu cererea, oferta sau pretul instrumentelor financiare si care mentin, prin actiunea uneia sau a mai multor persoane actionand impreuna, pretul unuia sau al mai multor instrumente financiare, la un nivel anormal ori artificial, coroborate cu prevederile unui articol din Legea 297 din 2004 privind piata de capital, potrivit Mediafax.

O alta infractiune imputata lui Patriciu este cea de dezvaluire de informatii privilegiate, dar si de initiere sau constituire a unui grup infractional organizat. La 28 august Tribunalul Bucuresti l-a achitat in acest dosar, in care procurorii cereau pedeapsa maxima, de 20 de ani de inchisoare.

Procesul Rompetrol este unul dintre cele mai lungi din Romania, el fiind blocat aproape un an la Curtea Constitutionala (2010-2011), dupa ce avocatii au ridicat mai multe exceptii de neconstitutionalitate.

Abia in aprilie 2010 judecatorii au reusit sa demareze audierea inculpatilor, insa Dinu Patriciu a refuzat sa dea o declaratie in fata instantei, catalogand acest dosar ca pe unul politic.

Dinu Patriciu a fost retinut pe 27 mai 2005, pentru 24 de ore, sub acuzatia de spalare de bani, inselaciune si evaziune fiscala. O parte a dosarului se refera la modul in care Rompetrol a preluat o creanta de 85 de milioane de dolari, care ii parvenea statului roman, potrivit DIICOT.

Tribunalul Bucuresti a constatat pe 21 octombrie 2011 ca s-au prescris doua dintre infractiunile de care este acuzat omul de afaceri Dinu Patriciu si ceilalti inculpati din dosarul Rompetrol - manipularea pietei de capital si divulgarea de informatii privilegiate.

Desi a scapat de doua acuzatii, Patriciu a dus in spate in continuare celelalte infractiuni -  delapidare, spalare de bani, asociere la savarsirea de infractiuni, initiere sau constituire a unui grup infractional organizat, pentru care se va continua judecarea.  

In toti acesti ani, avocatii inculpatilor au invocat diverse argumente care au dus la amanarea procesului. Printre acestea se numara lipsa prin rotatie a avocatilor, atacarea procedurii, ridicarea unor exceptii, inclusiv apelul la Curtea Constitutionala, unde cazul a stat in lucru aproape un an de zile.

 Scapa Dan Voiculescu de dosarul ICA?


La inceputul lunii decembrie 2008, Dan Voiculescu a fost trimis in judecata, alaturi de alte 12 persoane, in dosarul privind privatizarea Institutului de Cercetari Alimentare.

Procurorii DNA sustin ca privatizarea frauduloasa a ICA ar fi fost facuta in folosul lui Dan Voiculescu, fiind realizata prin subevaluarea bunurilor institutului cu peste 7,7 milioane de euro. Potrivit procurorilor, prejudiciul produs in urma acestei privatizari se ridica la peste 60 de milioane de euro, scrie Mediafax.

Dupa trimiterea dosarului pentru judecare Tribunalului Bucuresti, in  2008, Voiculescu a fost ales senator, astfel ca instanta suprema a fost competenta pentru solutionare. Doar ca intre timp Dan Voiculescu s-a retras din Senat, ceea ce presupune ca dosarul sa fie judecat de o judecat de o instanta ordinara.

Mutarea procesului la instanta inferioara va determina amanarea, iar ulterior punerea in discutia tribunalului a unor probe. In 2013 va interveni prescriptia pentru majoritatea faptelor de care este acuzat.

Anul trecut, Inalta Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) a  decis irevocabil ca liderul conservatorilor Dan Voiculescu este colaborator al fostei Securitati, cu numele conspirativ "Felix".

Voiculescu detine, impreuna cu familia, holdingul Grivco, din care face parte trustul Intact Media Group, ce  a luat fiinta ca entitate juridica in anul 2009, inlocuind practic conceptul ce fusese pana atunci trustul Intact.

Grupul Intact si-a inceput operatiunile in Romania in 1991 cu o tipografie rotativa, iar in 1993 a intrat in piata media. In prezent, grupul desfasoara operatiuni pe cinci directii de business respectiv televiziune, radio, print, new media si B2B. Apoi a integrat titlurile de print intr-o singura entitate, respectiv Intact Publishing.

Aceasta este formata din Jurnalul National, Saptamana Financiara, Fin.ro Magazin, Felicia, Good Food, Top Gear si Science Focus.  

De asemenea, anul trecut, Antena TV Group si-a reunit toate statiile locale sub umbrela aceleiasi societati si anunta deschiderea de noi sucursale.

Societatea Antena TV Group opereaza licentele televiziunilor Antena 1, Antena 2, Euforia TV, Antena 3 si Antena 1 International.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 18 Ianuarie 2021, 22:11
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter