- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Adio suveranitate? De ce vrea Germania sa impuna „arbitrul bugetelor”

19 Oct, 14:15 • monica.manea
Cata putere va avea comisarul european care va superviza bugetele nationale, functie instituita la presiunile Germaniei? Declarativ cel putin, acordarea dreptului de veto al CE asupra statelor din zona euro nu face altceva decat sa asigure ca vor fi respectate normele tratatului de stabilitate fiscala.
Adio suveranitate? De ce vrea Germania sa impuna arbitrul bugetelor

Ministrul de Finante al Germaniei, Wolfgang Schauble a propus extinderea prerogativelor comisarului european pentru afaceri economice, acesta urmand sa aiba dreptul de a restrictiona puterea decizionala a guvernelor nationale in cazul politicii bugetare a tarilor din zona euro.

Ideea este sustinuta si de cancelarul german Angela Merkel. Aceasta chiar considera ca ar fi „un pas inainte” ca Europa sa aiba drept de ingerinta asupra bugetelor nationale.

“Unde este surpriza? Aceasta directiva a doamnei Merkel, ca pana la urma Schauble este omul doamnei Merkel, nu face altceva decat sa institutionalizeze o problema stabilita de mai multa vreme”, spune analistul economic Ilie Serbanescu.

La inceputul acestui an a fost semnat pactul de guvernanta fiscala,  un document prin care statele semnatare (toti membrii UE cu exceptia Marii Britanii, Cehiei si Irlandei) se angajeaza sa mentina bugete echilibrate si un deficit structural care sa nu depaseasca 0,5% din produsul intern brut (PIB). 

Pentru ca statele sa nu incalce tratatul, a fost infiintat un mecanism de control, Comisia Europeana urmand sa avizeze, de acum incolo, toate bugetele nationale ale statelor semnatare. Iar cine va incalca regulile, va fi supus unor sanctiuni automate ce vizeaza, in principal, suspendarea fondurilor UE.

Asa ca ne putem intreba care este de fapt scopul acestei propuneri, care se pare ca nu ar aduce o schimbare majora.

[quote=Angela Merkel, cancelarul Germaniei]Credem, si o spun in numele Guvernului german, ca am putea face un pas inainte acordand Europei un drept real de ingerinta in bugetele nationale[/quote]

“Liderii Uniunii Europene au inteles foarte clar ca aceasta Uniune, asa cum exista nu poate sa functioneze, si atunci printr-un plan secret, consolideaza zona euro, considerand de fapt ca aceasta este zona care conteaza. Vorbim de o Uniune Europeana cu doua viteze”, sustine analistul Ionel Blanculescu.

“Lucru dovedit in primul rand de faptul ca acel pact fiscal nu a fost obligatoriu pentru noi. A fost obligatoriu doar pentru statele zonei euro”, mai spune Blanculescu.

“Zona euro poate fi comparata cu un club de golf. Pentru a intra acolo trebuie sa ai o anumita costumatie, un echipament si sa cunosti foarte bine regulile jocului. Vorbim de un cadru elitist”, explica Blanculescu.

“Intr-un astfel de club au intrat niste provinciali. Provincialii imbracati, cum erau imbracati, nu stiu sa vorbeasca, nu cunosc regulile. O perioada cei din club au sperat ca ar putea sa invete,sa se adapteze. S-a dovedit ca nu se poate si atunci au inceput sa ia masuri. Astfel se explica dorinta unei consolidari mai puternice a zonei euro”, spune alanlistul.


Vor rezista “provincialii” noilor reguli?

“Impunerea unui deficit structural pare un plan foarte bun, doar ca impiedica tarile sarace sa se dezvolte. Dupa ce tot Occidentul, cu Germania in frunte, a folosit 40 de ani deficitul bugetar ca factor de impulsionare a cresterii economice, ce s-au gandit ei sa blocheze pe toti nenorocitii pe toti intarziatii, sa nu mai aiba voie sa se dezvolte. Un lucru inadmisibil, dar dupa cum se vede, posibil”, afirma Ilie Serbanescu.

Nu de aceeasi parere este si Blanculescu, care vede ideea ministrului Schauble ca fiind una operationala.

“Dintre toate cele discutate pana acum este cea mai probabil de pus in aplicare, pentru ca oricum avem pactul fiscal, care presupune un control din partea Comisiei Europene pe deficitul structural  si atunci pana cand va reusi sa contorleze bugetul in plenitudinea lui nu mai e decat un pas. Atata timp cat acel deficit structural de 0,5 se realizeaza este clar ca am control pe buget. Practic este o continuare defapt sau o secventa a planului de guvernanta fiscala”, spune Blanculescu.

“Comisarul european va avea drept de veto si sa impuna conditii doar la nivel guvernamental, atunci cand se face constructia bugetara, in momentul in care legea ajunge in Parlament, evident ca acest comisar nu va mai avea niciun cuvant de spus”, explica analistul.

Drum lung de la plan la realitate

Singura institutie care ar putea influenta votul Parlamentului national este Parlamentul European. De aceea ministrul Wolfgang Schauble ridica si problema extinderii puterii Parlamentului european, care ar urma sa fie realizata printr-un “vot flexibil“, noteaza euranet.eu, insa pana acolo este cale lunga.

Cat despre rezultatele planului fiscal, acestea sunt departe de a se face vizibile, spune Ilie Serbanescu, in primul rand pentru ca o asemenea reducere a deficitului bugetar ar insemna ca marii creditori ai Europei si-ar pierde clientii: “daca crede doamne Merkel ca le va veni de hac acestor creditori, se inseala.”

La fel cum nici o autoritate de spupraveghere bancara pare ceva prea usor de realizat.

“Nu va exista o uniune bancara in primul rand din cauza lobby-ului pe care il vor practica bancherii. De ce? Pentru ca bancile nu doresc sa se cunoasca toata natura operatiunilor pe care ele le desfasoara. Sunt o gramada de operatiuni toxice. Este clar ca prin actiuni de lobby se va demonstra ca o astfel de autoritate nu va avea temei legal”, explica Blanculescu.




Sefii de stat si de guvern din cadrul UE au ajuns joi la o intelegere asupra obiectivului de a ajunge la un acord privind cadrul politic al acestei supravegheri bancare înainte de sfarsitul lui 2012 si la o punere in aplicare graduala, in 2013.

Totusi, crearea unei autoritati va necesita timp, si nu „una sau doua luni”, a apreciat cancelarul german, Angela Merkel.