- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Bancher personal? Unde isi investesc averile romanii bogati

11 Mar, 00:07 • adrian.mihaltianu
Piata de private banking din Romania este inca in formare, existand cateva mii de persoane bogate care au un bancher personal, care le indruma spre cel mai avantajos mod de a-si plasa economiile. Vezi cat si in ce investesc acesti clienti.
Bancher personal? Unde isi investesc averile romanii bogati

Clientii de private banking
sunt persoane importante, care gestioneaza o anumita afacere, sunt persoane
foarte ocupate, care doresc sa aiba acces la un serviciu foarte serios care sa
le poata proteja averea, sa le dea siguranta, posibilitatea sa-si continue
activitatea pe care o au in mod curent.

„Desi am asistat la o
dezvoltare sustinuta a pietei in ultimii ani, penetrarea fondurilor de
investitii in Romania comparativ cu tarile europene dezvoltate sau ale Europei
Centrale si de Est este inca redusa, demonstrand potentialul industriei de
investitii din Romania”, a declarat Mihail Ion, presedintele Raiffeisen Asset
Management si presedintele Comitetului de Investitii al Raiffeisen Bank.

Potrivit acestuia, clientii
Raiffeisen Bank au deja o alocare a resurselor financiare catre fondurile de
investitii la un nivel foarte inalt, aproximativ 25% din plasamente fiind
efectuate in fondurile administrate de Raiffeisen Asset Management. Aceasta
utilizare a fondurilor de investitii este cea mai mare din piata romaneasca si
se situeaza deja peste nivelul celorlalte tari europene.

„Piata de private banking in Romania
este inca in formare, evolutie pe care o putem inscrie in strategia generala a
bancilor de centrare pe client, intelegerea aspiratiilor acestuia si adresarea
lor cu solutii specifice. Este o schimbare radicala fata de perioada anilor
2000-2010, cand bancile au fost mai degraba furnizori de produse si servicii”, a spus Mihail Ion.

„Anul 2013 va fi un pas in aceasta evolutie, care se va traduce in cresterea
calitatii serviciilor oferite clientilor cu averi ridicate, imbunatatirea
profesionalismului managerilor de relatii, un progres in diversificarea
plasamentelor clientilor catre structurile de portofolii adecvate, acumularea
de cunostinte si experienta de piata financiara de catre clienti”, a adaugat reprezentantul Raiffeisen Bank.

Totodata, oficialii Bancii
Transilvania considera ca piata de private
banking din Romania va fi, si in 2013, o nisa de succes
,
mai ales datorita posibilitatilor de cross-sell.

Din categoria Clienti Private
Banking BT fac parte persoane care au in conturi ale Bancii Transilvania sume
de [b]peste 100.000 euro[/b] – sau
echivalent – pentru o perioada de cel putin 3 luni consecutive. De asemenea,
fac parte din aceasta categorie clientii care investesc sume semnificative in
subsidiarele Grupului Financiar Banca Transilvania – cum sunt BT Asset
Management sau BT Securities – respectiv in cadrul Sucursalei BT Cipru, dar si
clienti cu carduri premium sau care au imprumuturi mari la BT.

Banca Transilvania a avut in
2012 peste 2.300 de clienti dep banking, in crestere cu 27% fata de 2011. Prin
Divizia de Private Banking, banca gestioneaza active de peste 470 milioane de euro, care sunt in crestere cu
17%, in comparatie cu 2011.

Banca Transilvania si-a
propus, pentru acest an, o crestere cu 15% atat a numarului de clienti de
private banking, cat si a activelor pe acest segment.

La 31 decembrie 2012, activele
administrate prin intermediul serviciului Friedrich Wilhelm Raiffeisen  erau de [b]650 milioane de euro[/b], detinute
de 675 clienti. Aceste cifre arata ca un client „bogat” investeste in medie
circa 1 milion de euro.

Raiffeisen Asset Management
este al doilea mare administrator de fonduri din Romania, cu active in
administrare de 860 milioane de euro – echivalent.

[b]Ce investitii fac clientii
de private banking[/b]

O parte din bancile de pe
piata locala au lansat in ultimii ani o serie de servicii dedicate clientilor
cu active considerabile, de sute de mii de euro.

Abordarile bancilor sunt
diferite in privinta criteriilor de intrare in aceasta categorie de clienti si
in privinta cuantificarii numarului de clienti (de ex , unele banci raporteaza
si membrii familiei titularului unui cont de private banking). In tarile
dezvoltate sunt considerati clienti de private banking cei cu active financiare
de peste 1 milion de dolari, in Europa Centrala si de Est si Romania nivelul
minim este mult mai jos, a explicat Ion.

„Numarul clientilor
considerati de bancile romanesti in categoria private banking este de „[b]cateva mii[/b]. Daca tinem seama de
faptul ca un client poate avea depozite de peste 100.000 euro la mai multe
banci si ca nivelul minim pentru o relatie de private banking in cele mai multe
banci este mai mare de 100.000, atunci intelegem ca e o piata cu cateva mii de clienti”,
a declarat Mihail Ion.

Conform oficialului Raiffeisen
Asset Management, [b]plasamentele[/b]
sunt efectuate in instrumente conservatoare, in general.

„In cazul Raiffeisen, avem o
abordare elevata pentru clientii cu averi ridicate, sub branding-ul Friedrich
Wilhelm Raiffeisen,  nu vorbim despre private banking. Acesti clienti
detin active financiare plasate prin intermediul Raiffeisen de [b]peste 250.000
euro[/b] echivalent, iar plasamentele sunt diversificare dincolo de clasicele
instrumente de economisire, doar un sfert din bani mai sunt plasati in depozite”,
a spus Mihail Ion.

El a adaugat ca sume
consistente sunt investite in fonduri de investitii conservatoare si titluri de
stat, iar intr-o proportie mai redusa in actiuni si produse structurate. „Se
observa deja un interes mai mare catre piata de actiuni sau marfuri, pe care construim
expuneri cu capital partial sau integral protejat si care pot extrage
randamente atractive chiar si in conditii de piata oscilanta”, a aratat acesta.

„Activele administrare de
divizia Friedrich Wilhelm Raiffeisen se situau la finalul anului 2012 la aprox
650 milioane de euro si cu siguranta vor fi mai mari la final de 2013. Nu ne-am
propus insa tinte cantitative, ci calitative, respectiv o experienta la
superlativ a clientului in relatia cu banca si progresul portofoliilor
clientilor catre alocari optime, care sa ofere castiguri mai mari in conditiile
unor riscuri strict controlate”, a precizat Mihail Ion.

Totodata, BCR are clienti care investesc prin private banking peste 1 milion
de euro, poate chiar 5 milioane de euro.

La BCR si UniCredit Tiriac Bank, pragul minim de
investitii pentru clienti de private banking este de 200.000 de euro, disponibili in
diferite plasamente.

Banca Transilvania are un prag minim de 100.000 euro, iar
RBS si Citibank au o limita mai mica, de circa 40.000 de euro lichiditati.

Totodata, ING Wealth Management are peste 500 de clienti cu
disponibilitati foarte mari si cu apetit pentru produse de investitii, clientii
de private banking trebuie sa dispuna de capital de peste 400.000 de euro.

Mai multe banci de pe piata locala ofera servicii de private
banking, precum Raiffeisen Bank, BCR, BRD, ING, OTP Bank, Bancpost, Piraeus
Bank, Citibank, RBS, UniCredit Tiriac Bank sau Banca Transilvania.