FINANTE-BANCI, AUTO

Iarna, cosmarul soferilor. Cine risca "dubla pedeapsa" de la politie si asiguratori

12 noiembrie 2013, ora 00:07, autor(i): Andreea Radu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
masini-iarna.jpg
Vremea capricioasa ne poate lua oricand prin surprindere, atat pe soferi, cat si pe autoritati, care ar trebui sa fie pregatite in orice moment pentru deszapezire. Conducatorii auto trebuie sa fie echipati corespunzator pentru sezonul de iarna. Vezi ce pedepse pregatesc asiguratorii.

Astfel, soferii care conduc pe drumuri publice acoperite de zapada, gheata sau polei sunt amendati, conform legii, de catre Politie, daca nu folosesc anvelopele de iarna. Amenda este in aceasta iarna cuprinsa intre 720 si 1.600 de lei. Totodata, este retinut certificatul de inmatriculare al automobilului.

Dar ce se intampla daca mai sunt implicati si intr-un accident? Ei risca sa nu fie despagubiti de catre compania de asigurari la care au incheiat polita facultativa Casco.

Inca de anul trecut, mai multi asiguratori (printre care Astra, Asirom, Generali, Omniasig sau Groupama) au introdus clauze speciale in contractele de asigurare sau au anuntat ca nu despagubesc clientii care nu respecta legislatia in privinta circulatiei pe drumurile publice in conditii de iarna.



Totusi, potrivit lui Viorel Vasile, CEO-ul Safety Broker, asiguratorii pot refuza plata despagubirilor produse in urma unor accidente in care sunt implicate vehicule nedotate corespunzator conditiilor de iarna, chiar daca nu sunt incluse claze speciale in contractele de asigurare, in conditiile in care legislatia prevede obligativitatea anvelopelor de iarna.

“Nu este necesar sa ai o prevedere speciala in contractul de Casco, in conditiile in care legea spune ca este infractiune daca nu folosesc anvelopele de iarna”, a spus Viorel Vasile, explicand ca aceste daune pot fi analizate in baza excluderii privind incalcarea legislatiei.

In general, in contracte se precizeaza ca vehiculul trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic si legal circulatiei pe drumurile publice, iar legea prevede in mod explicit ca masinile trebuie echipate cu cauciucuri de iarna.

Astfel, Astra Asigurari a anuntat de iarna trecuta ca “nu se acorda despagubiri pentru daunele provocate de ciocniri, loviri sau izbiri cu alte vehicule, animale sau orice alte corpuri mobile sau imobile aflate in afara autovehiculului, caderi in prapastie, derapari sau rasturnari daca vehiculul nu este echipat cu anvelope de iarna".

De asemenea, ca si anul trecut Generali Romania a mentinut fransiza de 30% la politele Casco.

Iuliana Rusei, director Divizia Asigurari Generale din cadrul Generali Romania, a declarat ca la polita Casco, fiind vorba despre o asigurarea facultativa, compania a introdus in conditiile de asigurare urmatoarea prevedere: „se aplica o fransiza procentuala de 30% din cuantumul daunelor survenite in perioada 01 noiembrie - 28/29 februarie, daca autovehiculul asigurat era condus pe drumuri publice, acoperite cu zapada , gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna ...”.

In concluzie, Generali despagubeste pe Casco un procent de 70% din dauna daca, in perioada mentionata mai sus, asiguratul nu respecta impunerea legislativa de a utiliza anvelopele de iarna.

Din acest an, si Asirom a inclus in clauze o fransiza de 25% in cazul accidentelor in care au fost implicati clienti care nu aveau masinile echipate cu cauciucuri de iarna in conditii de iarna - zapada, gheata, polei.

In cazul avarierii autovehiculului asigurat in timpul deplasarii pe un drum public acoperit cu zapada, gheata sau polei, in perioada 01 noiembrie - 28/29 februarie, se aplica o fransiza procentuala de 25% din cuantumul pagubei, daca acesta nu era echipat, in momentul producerii daunei, cu anvelope de iarna, conforme cu standardele de calitate impuse de Ordonanta 5/2011, iar in cazul autovehiculelor a caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 tone si cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9, si cu lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, pe rotile axei sau axelor de tractiune“, a declarat Radu Ionescu, directorul Diviziaei Subscriere Asigurari Auto,Directia Asigurari Generale sin cadrul Asirom.

Ionescu a precizat ca aceasta masura luata de autoritati in vederea echiparii corespunzatoare a autovehiculelor este una binevenita, care se aplica si in alte tari.

Politia a amintit recent ca dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. Astfel, daca intr-o zona minge in septembrie sau octombrie, masinile care trec prin acea zona trebuie echipate corespunzator conditiilor de iarna, altfel risca sa fie amendate.

Soferii trebuie sa isi achizitioneze anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR (Registrul Auto Roman) in cartea de identitate a vehiculului si care poarta marcajul M+S (sau M.S, sau M&S), potrivit legislatiei intrate in vigoare la 1 noiembrie 2011.

Vom circula pe asfalt sau peste mormane?

Ce sperante avem sa rulam direct pe asfalt, fara sa ne impotmolim in mormanele albe?

Anul acesta, prima zapada, cazuta in plina toamna, a si obligat autoritatile sa inchida drumuri. Astfel, 5 drumuri nationale, inclusiv DN1 Brasov – Predeal, au fost inchise la 1 octombrie, pentru deszapezire.

Guvernantii nu dau semne ca au invatat din lectiile trecutului. Mai ales dupa ce au inceput iarna trecuta intr-o nota optimista, ferm convinsi ca natura va fi blanda. La sfarsit de noiembrie, anuntau deja ca se vor descurca in fata nametilor cu bani mai putini. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a avut, in iarna 2012-2013, un buget de 250 milioane lei pentru contractele de deszapezire, cu peste 15% mai mic fata de nivelul fondurilor platite in sezonul anterior.

Dar nu trecuse nici macar o luna de iarna, cand Ministerul Transporturilor constata deja ca activitatea de deszapezire era deficitara din cauza lipsei utilajelor de tip greu, in cazul fenomenelor meteo extreme, si a decis initierea unui program de achizitii de autofreze.

Institutia a derulat in decembrie un control la mai multe baze de deszapezire si a constatat deficiente privind starea tehnica a utilajelor aflate in proprietatea firmelor de deszapezire, diferente intre cantitatile de material antiderapant (sare si nisip) aprovizionate, fata de cele din programul aprobat, dar si dferente intre numarul utilajelor existente si numarul utilajelor din programul aprobat.

Cititi si:
Document oficial: Guvernul se pregateste pentru GERURI ANORMALE 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
mircea a spus:
12/11/2013 19:49
Societatile de asigurare niste jupuitori de bani ai soferilor in situatii extreme.Si atunci de ce sa le mai platim CASCO? Sa ramanem fara bani si...Toti in lume ar face bani speculand orice chichita!Si atunci de ce sa le dam bani?Ca ei sa ramana cu ei si noi cu buzele umflate?
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 30 Octombrie 2020, 07:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter