- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Lipsa educatiei financiare ne transforma in sclavii bancilor

25 Jul, 00:07 • adrian.mihaltianu
Chiar daca tot mai multe banci sau diverse companii din domeniul financiar-bancar au lansat mai multe campanii de educare in ultimii ani, prea putini romani au cunostinte suficiente pentru a intelege lumea financiara. Acesta lipsa a educatiei ii poate transforma pe cetateni in sclavii bancilor.
Lipsa educatiei financiare ne transforma in sclavii bancilor

Pentru a afla mai multe
informatii despre educatia romanilor, DailyBusiness.ro a stat de
vorba cu Razvan Nicolescu (foto), specialist in jurnalismul de business si
autorul cartii “Triunghiul succesului”, care abordeaza si
subiectul educatiei financiare.

DailyBusiness.ro:
Cum vedeti educatia financiara din
Romania?


Razvan Nicolescu:
Educatia financiara este o problema nu doar in Romania, ci
si in Europa in general si in Statele Unite. Este bine ca s-au
introdus in scoli anumite notiuni, dar ele apar tarziu in programa
scolara si sunt pur teoretice.

DB: De la ce varsta trebuie sa incepem?
RN: Copiii trebuie sa inteleaga de mici ce
inseamna active si pasive, care sunt capcanele consumului si ce
implica managementul unei cariere intr-o corporatie sau pe cont
propriu. Fara a intelege lumea financiara macar la nivelul produselor
finaciare zilnice pe care le folosim, nu avem posibilitatea de a ne
alege drumul in viitor. Pana la a investi la bursa este bine sa
stim riscurile unor carduri de credit
, cum ne putem asigura
anumite bunuri sau studiile viitoare sau pur si simplu cum sa ne
analizam propriul profil de risc, cat de dispusi suntem sa riscam
pentru a castiga in diferite etape ale vietii noastre. Totul se invata prin experiente si nu
prin asimilarea teoretica a unor notiuni, de aceea cred ca educatia
financiara este foarte importanta inca de la varste de 5-6 ani chiar
la copii.

DB:
Care ar fi efectele lipsei educatiei
financiare asupra economiei si traiului romanilor?


RN: Lipsa educatiei finaciare ne
aduce in situatia de a deveni sclavii unor banci, a consumului
in loc de investitii sau a angajatorilor, pentru ca suntem nevoiti sa
acceptam orice pentru a ne plati creditele. Sunt datorii bune si
datorii rele care ne transforma in sclavi pe termen mediu si lung
.
Toate acestea ne afecteaza nu doar ca persoane, dar prin lipsa de
motivare ne transforma in functionari care asteapta doar ziua de
salariu pentru a achita creditele si facturile, compania fiind la
randul ei afectata de acesta lipsa de motivare a angajatilor. Nu este
vina bancilor daca noi nu stim cand sa luam un credit si in ce fel de
conditii sa il facem suportabil.

DB: E complicata educatia financiara?
RN: Educatia financiara implica intelegerea
unor situatii practice, astfel ca dobandirea acesteia nu este nici
complicata si nu implica eforturi financiare insemnate. Dar efectul
ei asupra vietii noastre de zi cu zi este imediat si vizibil.

DB:
Cine ar trebui sa se ocupe de aceasta
educatie?
RN:
In mod normal ar trebui sa porneasca din familie si apoi
din scoli
. Este insa usor de inteles ca in general generatiile
care si-au definitivat educatia inainte de 1990 sunt mai putin
pregatite pentru a transmite aceste informatii si experiente mai
departe. La randul sau scoala ca sistem educational formal nu este in
pozitia de a putea genera suficiente experiente, mentinandu-se inca
la nivelul transmiterii de notiuni si concepte teoretice. Cred ca educatia financiara ar trebui
sa vina din zona educatiei informale si sa fie gandita in asa fel
incat, cat mai multe persoane sa aiba acces la ea, fara costuri
semnificative. Este unul dintre motivele pentru care am scris
“Triunghiul succesului” si cred ca este nevoie de cursuri open
care sa popularizeze notiunile elementare din zona financiara si de
afaceri. Aici bancile sau institutiile financiare s-ar putea implica
pentru a mentine aceste cursuri sau conferinte open la costuri
scazute.

DB: Ce tipuri de aplicatii practice ar putea fi utilizate?
RN: In acest moment sunt
in discutii cu o companie de IT sa lansam primul joc de educatie
financiara pe piata romaneasca si sa transformam site-ul
triunghiulsuccesului.ro
intr-o platforma de anvergura in acesta zona. Nu
este o afacere profitabila, dar toti cei care suntem implicati credem
in nevoia de a populariza aceste notiuni de baza.

DB: Cat
de importanta este educatia financiara pentru a avea o afacere de
succes?


RN:

O afacere de succes implica mai mult decat notiunile de baza. Implica
in primul rand cunoasterea domeniului respectiv si castigarea
experientei in zona de business. Putem incepe cu afaceri mai mici,
cum ar fi o franciza sau cu investitii initiale mai reduse, pentru a
evita riscul unui esec financiar care sa ne afecteze pe termen lung.
Important este insa sa invatam din greseli si sa intelegem etapele de
crestere ale unei afaceri, pentru ca multi dintre noi pornesc singuri
la drum si in momentul cand afacerea creste nu reusesc sa se adapteze
si sa coopteze alti membri in echipa.
 
DB:
De unde a pornit ideea cartii „Triunghiul succesului”?


RN:
„Triunghiul succesului” este
un concept care isi propune sa defineasca trei zone importante in
care trebuie sa ne perfectionam continuu. Este important ca in
momentul in care avem succes sa il putem pastra, avand grija ca cele
trei zone care definesc triunghiul sa se afle in echilibru. Este
vorba de educatie financiara, comunicare si netwotking si nivelul
nostru de energie.

DB: Supravietuirea in aceasta lume consta in arta de a castiga bani. Dar pentru a castiga, trebuie sa investesti…
RN: Educatia financiara sta la baza
succesului nostru. Trebuie sa invatam sa investim in bunuri sau idei
care ne vor aduce profit si cash-flow si nu doar in pasive care vor
genera cheltuieli si iar cheltuieli. Este bine sa ne definim un
profil de risc si sa ne diversificam investitiile doar atat cat sa le
putem controla. Acesta este probabil cea mai importanta parte a
cartii. Pe de alta parte este evident ca traim
in mijlocul unor retele de relatii si ca este vital pentru viitorul
nostru sa ne cream acea plasa de sustinere prin networking si prin
intretinerea acestor relatii. Retelele sunt variabile, schimba
accesul clasic la finantare si putere, se autoregleaza si se
adapteaza mai usor la crizele succesive pe care le traim.

Practic
putem vorbi despre viata in retea si de aceea trebuie sa stim sa ne
descurcam. De exemplu ne putem defini trei domenii vitale pentru
viata si cariera noastra si sa ne cream in aceste zone retele de
relatii prin networking si comunicare eficienta.

DB:
Ce tiraj are cartea?


RN:
Cartea are un prim tiraj de
2.500 de exemplare si este distribuita prin librariile si reteaua
Nemira. Pretul unui exemplar este de 24 de lei.

Razvan Nicolescu a
fost timp de opt ani directorul TVR2, din anul 2012 dupa reorganizare
devenind producator executiv al canalului. Avand studii de jurnalism
si management si fiind specializat in jurnalism de afaceri, autor al
cartilor “Mirajul televiziunii” si “Triunghiul succesului”,
Razvan Nicolescu este trainer in comunicare, televiziune si educatie
financiara si detine 50% din reteaua de clinici Imperial
Dent.


Citeste si:

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/aproape-90-dintre-romani-au-un-nivel-redus-de-intelegere-a-banilor-78683/]Aproape
90% dintre romani au un nivel redus de intelegere a banilor[/url]

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/educatia-financiara-pasul-catre-o-piata-bancara-mai-dezvoltata-77435/]Educatia
financiara, pasul catre o piata bancara mai dezvoltata?[/url]