FINANTE-BANCI

Scandalul RCA: Ce sanctiuni risca Astra Asigurari daca acuzatiile service-urilor se adeveresc (Update 1)

08 iulie 2013, ora 17:31, autor(i): Andreea Radu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Service auto.jpg
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a luat act de comunicatul de presa al Asociatiei Societatilor de Service Independente (ASSAI) cu privire la nemultumirile legate de modul de despagubire prin polite RCA emise de societatea Astra Asigurari.

Facem precizarea ca ASSAI nu intra sub sfera de reglementare sau supraveghere a Autoritatii de Supraveghere Financiara si ca orice litigiu izvorat intre ASSAI si vreo societate de asigurari este strict un litigiu comercial de natura sa fie rezolvat intre parti sau prin instanta. Prin urmare, solicitarile oricaror organizatii de tip ASSAI nu intra sub incidenta ASF, care nu poate arbitra litigii contractuale intre service-uri auto si societatile de asigurari”, se arata intr-un comunicat al ASF.

Independent de sesizarea ASSAI, Autoritatea de Supraveghere Financiara informeaza publicul ca a solicitat deja clarificari de la Astra Asigurari in privinta modului in care intelege sa instrumenteze dosarele de dauna, societatea aflandu-se inca in termenul de raspuns pentru aceste clarificari.

In functie de calitatea, obiectivitatea si legalitatea acestor clarificari, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate face demersuri de verificare a modului in care societatea Astra Asigurari intelege sa ii despagubeasca pe cei care fac obiectul dosarelor de dauna.



Ce sanctiuni risca Astra Asigurari

Urmare a demersurilor de verificare si control, ASF poate aplica sanctiuni gradual si progresiv, care merg de la avertisment si amenda, pana la suspendarea si interzicerea emiterii de polite RCA de catre societatile de asigurari, potrivit Legii nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

In cazul Astra Asigurari, compania se afla in termenul de a raspunde la clarificari. Ulterior, in functie de raspuns, ASF poate dispune control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor (daca dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF).

“In privinta modalitatii de despagubire utilizata de Astra Asigurari, aceasta nu face obiectul avizarii de catre ASF, ci doar al verificarii pentru conformitate de incadrare in normele ASF. Normele ASF se refera in principal la plata despagubirilor juste si corecte in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document in dosarul de dauna, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de dauna”, se mai spune in comunicatul Autoritatii.

In plus, referitor la cazurile semnalate prin petitii individuale, ASF face urmatoarele precizari:
  • In cazul in care asiguratorul a formulat o oferta de despagubire “in evaluare proprie” (respectiv inainte de efectuarea reparatiilor), oferta cu care persoana pagubita nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care sa arate marimea prejudiciului si sa solicite plata diferentei de despagubire cuvenite. Societatea de asigurari trebuie sa plateasca diferenta de suma in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.
  • ASF poate verifica daca suma oferita de asigurator (pe baza evaluarii proprii a asiguratorului care trebuie sa se transpuna intr-o OFERTA facuta de asigurator si ACCEPTATA de catre pagubit) este platita in cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de 3 luni de la deschiderea dosarului de dauna.
Autoritatea aminteste ca in cazul in care ASF are indiciile unui comportament abuziv fata de clienti, autoritatea poate dispune control la societatile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sanctionarea astfel: de la avertisment pana la suspendarea si retragerea autorizatiei de emitere de RCA (in cazul politelor de asigurare de raspundere civila).

Service-urile auto acuza Astra Asigurari ca nu plateste nici 50% din costul real al reparatiilor (Articol initial)

08 iulie 2013, ora 16:57, autor(i): Andreea Radu   | 1 comentariu publicat
Service auto.jpg
Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine ca Astra Asigurari gaseste noi modalitati de maximizare a profitului in dauna propriilor pagubiti RCA, in conditiile in care nu plateste nici jumatate din costul reparatiilor autovehiculelor avariate.

Situatia este cu atat mai grava cu cat Astra Asigurari este cea mai mare companie de pe piata asigurarilor, inregistrand pribe brute subscrise in valoare de 321,1 milioane de lei in primele trei luni din acest an.

Astfel, ASSAI atrage public atentia tuturor asiguratilor, brokerilor si Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) despre noul sistem de despagubire promovat de catre Astra Asigurari, sistem care presupune subevaluarea despagubirilor acordate pagubitilor RCA prin efectuarea unor plati diminuate a costurilor de reparatie platite direct pagubitilor.

“In urma cu cateva luni, Astra Asigurari a introdus un nou sistem de despagubire prin care clientul pagubit RCA este pus in imposibilitatea de a-si efectua reparatia masinii avariate intr-un service auto. In loc sa achite costurile de reparatie ale masinii avariate intr-un accident in care pagubitul RCA este nevinovat, acestuia ii este virat in contul sau ori intr-un cont deschis de catre Astra Asigurari pentru client, fara consimtamantul clientului, o suma derizorie de plata, care reprezinta aproximativ 25 - 40% din costurile reale ale reparatiei masinii, iar pagubitul RCA este anuntat ca a fost despagubit”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei.



Astra Asigurari fara a avea nici un document agreat si semnat de catre client pentru suma de despagubire, inchide dosarul de dauna dupa 3 - 4 zile de la avizarea daunei si ii transmite un sms clientului prin care il anunta ca acesta a fost despagubit.

Exemplu de SMS transmis pagubitului RCA de catre societatea Astra de pe numarul de telefon 1879 : “Dl..……., cu data de ….06.2013 puteti ridica suma de ……………. lei despagubire la dosarul de dauna ASTRA nr. ………………….. de la orice unitate BCR cu CI original.

Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care sa accepte reparatia masinii sale in baza politei de asigurare RCA, deoarece clientul figureaza ca despagubit si cu dosarul de dauna inchis.

Conform ASSAI, pentru a obtine banii de reparatii ai masinii avariate, clientul este obligat sa efectueze urmatoarele demersuri:
  1. Sa achite din propriul buzunar intreaga reparatie catre service;
  2. Sa restituie societatii Astra suma derizorie achitata de catre aceasta;
  3. Sa completeze o cerere catre societatea Astra Asigurari prin care sa declare ca nu este de acord cu suma calculata de catre Astra si virata in contul sau si sa solicite plata reparatiilor, conform actelor de reparatie ( deviz de reparatie si factura de reparatii );
  4. Sa puna la dispozitia societatii Astra Asigurari dovada restituirii despagubirii derizorii achitate de catre aceasta;
  5. Sa puna la dispozitia societatii Astra Asigurari dovada platii reparatiilor catre service;
  6. Sa astepte minim 10 zile ca societatea Astra Asigurari sa ii vireze suma de despagubire;
  7. In situatia in care Astra nu achita despagubirea in termenul legal de 10 zile (in cele mai multe cazuri) va fi necesara si efectuarea unei petitii catre ASF pentru a reclama acest abuz si sa astepte minim 30 de zile raspunsul si eventual, rezolvarea  petitiei sale din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara.
Majoritatea clientilor nu isi cunosc drepturile pe care le au, nu cunosc nici solutiile complicate de rezolvare a acestor situatii si accepta o suma care nu le permite repararea masinii avariate intr-un accident de care nu au fost vinovati”, a declarat Cristian Muntean, directorul ASSAI.

Asociatia a subliniat ca, in conditiile in care Astra Asigurari este societatea de asigurari care a vandut cele mai multe polite de asigurare RCA din Romania, aceasta problema ar trebui sa preocupe toti proprietarii de autovehicule din Romania, toti brokerii care recomanda vanzarea politelor de asigurari ai acestei societati de asigurari, precum si institutia de supraveghere financiara (ASF).

ASSAI roaga conducerea ASF sa dispuna de urgenta efectuarea unui control la aceasta societate de asigurari si sa verifice in special urmatoarele aspecte:

- Daca despagubirea derizorie achitata de catre Astra Asigurari se efectueaza in conditii legale.
- Daca exista inaintea efectuarii platii, o cerere de despagubire semnata si completata de catre client cu suma de despagubire acceptata de catre acesta.
- Daca societatea Astra Asigurari isi constituie rezerva de dauna corespunzatoare cu valoarea prejudiciului real.

- Daca societatea Astra Asigurari in raportarile catre ASF transmite informatii corecte cu privire la rezerva de dauna constituita.


De curand a fost informat si Parlamentul Romaniei - Comisia impotriva abuzurilor din Camera Deputatilor, pentru a interveni in corectarea derapajului grav de supraveghere al sistemului de asigurari private din Romania.ASF cunoaste situatia prezentata mai sus si pot proba acest lucru”, a mentionat Cristian Muntean, directorul ASSAI.

Nu intelegem de ce persoane nevinovate de producerea unui accident trebuie sa sufere, iar niste functionari ai statului roman platiti cu zeci de mii de euro pe luna sa supravegheze piata de asigurari din Romania, prin lipsa lor de reactie, favorizeaza cresterea profitului societatii Astra Asigurari in dauna pagubitilor RCA“, a mai spus Cristian Muntean.

La nivelul pietei de asigurari, veniturile din polite RCA au crescut cu 8,34% in 2012,pana la 2,13 miliarde de lei.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Tavi Tudor a spus:
17/07/2013 06:07
ASTRA ASIGURARI – societate de inselatorie-reinselatorie
Cazul ASTRA ASIGURARI este unul cat se poate de elocvent. De la centru s-a dat unda verde la o campanie agresiva de promovare, care are ca scop atragerea unui numar cat mai mare de clienti si cat mai naivi.
Mai mult, pentru a convinge si pe cei mai reticenti, se supraliciteaza cu promisiunea unei proceduri cat se poate de lejere de constatare a pagubelor. Se creaza o atmosfera de inducere in eroare foarte bine ticluita, acoperita de un document cat se poate de avantajos, sub forma politei de asigurare. Contractul in sine, este prezentat ca o anexa, ceva fara prea mare importanta, dar care in realitate vine sa submineze pas cu pas fiecare favoare fluturata in polita de asigurare.
ASTRA asigura cam orice risc poate aparea, dar daca intr-o casa de vacanta sa zicem, se sparge un racord de apa, iar proprietarul revine abia in weekendul viitor si gaseste totul umflat, prabusit, mucegait, atunci intervine partea nespusa a inselatoriei.
ASTRA te incurajeaza sa dai bani mai multi pentru a asigura o locuinta in care nu stai permanent, dar daca se intimpla ceva, despagubirea e refuzata pentru ca nu ai fost acolo sa raportezi.
Mai mult, unii au relatii bune cu vecinii si lasa in grija lor casele de vacanta. Asta nu ajuta prea mult deoarece daca te cheama un vecin si te duci val virtej si gasesti casa inundata, peretii cazuti, totul distrus si te apuci sa evacuezi apa, salti mobila, opresti aparatura, etc, vine ASTRA si zice ca daca nu erai acolo in momentul producerii evenimentului, ei nu au de unde sa stie cind s-a produs si pentru asta nu te despagubesc desi este evident ca refuzul este abuziv.
Oricat de bine citesti contractul, in momentul in care intervine un eveniment nedorit, iti dai seama cate prevederi sunt formulate cu talc, pentru a prosti clientii.
Poate ca e bine ca lumea sa stie aceste lucruri si sa se orienteze spre societatile care nu promit marea cu sarea.
Constientizarea riscului de inselatorie pe care il are o polita incheiata la ASTRA , ar putea fi argumentul cel mai important pentru descurajarea acestor abuzuri. Apoi, la fel de important este ca cei de la Comisia de Supraveghere sa-si faca treaba cu profesionalism, sa apere pagubitii si sa sanctioneze societatea.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 30 Octombrie 2020, 07:02
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter