- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Ce ascunde, de fapt, eticheta tricoloră de pe produsele de la raft? „Produs în România”, păcăleala de care mulți români nu știu

29 Jun, 11:24 • Constantin Cristina
Eticheta tricoloră ascunde adevărul importurilor. Ce nu știu românii despre etichetele de pe produsele marca românească.
Ce ascunde, de fapt, eticheta tricoloră de pe produsele de la raft? „Produs în România”, păcăleala de care mulți români nu știu

Toți românii trebuie să știe ce ascunde, de fapt, eticheta tricoloră ale produsele de pe rafturile supermarketurilor, a notat zf.ro.

Chiar dacă pe produse este inscripționat steagul României, ca și când produsul ar fi pur românesc, ei bine, dacă ne referim la ulei, acesta este făcut cu semințe de floarea-soarelui din Ucraina. În ciuda faptului că România este cel mai mare producător UE de floarea-soarelui, pe eticheta există steagul României, însă are proveniența din Ucraina.

Citește și: Carrefour le oferă clienților ulei gratuit în schimbul uleiului alimentar uzat. Ce condiții trebuie respectate pentru ca uleiul depus să fie acceptat

Ce ascunde, de fapt, eticheta tricoloră de pe produsele de la raft? „Produs în România”, păcăleala de care mulți români nu știu

Când scrie pe eticheta „Produs din România” induce în eroare foarte mulți dintre clienți, majoritatea cred ce scrie pe etichetă, dar adevărul este altul. Scrie că este produs românesc, însă nu se găsește niciun produs care să fie cu semințe de floarea-soarelui din România. Cu toate că țara noastră produce 25% din floarea-soarelui din Uniunea Europeană.

Explicația acestei manevre este că în momentul declanșării războiului în Ucraina, producătorii de ulei din România au interzis importul de ulei din Ucraina, asta după ce și-au făcut stocul de semințe de floarea-soarelui ucrainene, în depozite. Cele românești nu au mai rămas în țară și au fost exportate spre Bulgaria și alte țări.

ulei, eticheta tricoloră
ulei, eticheta tricoloră

„Ţin minte că eram în sală la minister anul trecut când Bunge şi Prutul cereau imperativ să oprim importurile de floarea-soarelui (din Ucraina – n. red.) Acum, morarii şi procesatorii de ulei, după ce întâi au ţipat să se interzică importul de cereale, iar după aceea au cumpărat doar marfă din Ucraina tot anul, acum vor să fie introduse pe listă şi făina şi uleiul brut“, a spus Dragoş Telehuz, secretar de stat în Ministerul Agriculturii.

Potrivit unei analize riguroase realizate de zf.ro. remarcăm că pe uleiurile cele mai frecventate de către români cu certitudinea că sunt românești, mai exact Spornic sau Surâsul Soarelui. ei bine, pe eticheta există drapelul României, dar este cu semințe din Ucraina, deși noi am produs 2,1 tone de astfel de semințe.

Situația este similară şi în cazul mărcilor Floriol (Bunge) sau Untdelemn de la Bunica. În 2022, așa cum arată datele publice, profiturile celor trei mari producători de ulei din România s-au dublat sau chiar triplat, creșterile fiind de ordinul sutelor de milioane de lei.

De asemenea, din importurile de semințe de floarea-soarelui, au fost 360.000 de tone, în valoare de 217 milioane de euro, iar în 2021 România a importat p cantitate de 240.000 de tone, iar în 2022 au sărit la 650.000 de tone, la o valoare de 510 mil. euro.

România este cel mai mare producător de floarea-soarelui din Uniunea Europeană şi unul dintre cei mai mari din lume. Producția însă, cel puțin în 2022, nu s-a dus către procesare locală, fiind înlocuită de cereale ucrainene mai ieftine şi produse în condiții care nu pot fi verificate.

„Vedem o recoltă foarte frumoasă de seminţe de floarea-soarelui pentru acest an, undeva în jurul valorii de 2,8-3,1 milioane de tone. Este normal, pentru că s-a mărit asolamentul în dauna porumbului, cu 100-150.000 de hectare. Dar singurul lucru care contează este ca seminţele de floarea-soarelui să-şi găsească traseul către unităţile de procesare româneşti şi către Piaţa Uniunii Europene“, a spus Cezar Gheorghe, analist expert pe piaţa cerealelor

Alte articole: Cât va costa uleiul, după plafonarea prețurilor la alimentele de bază. Marile magazine au acceptat să reducă costurile