- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

DOCUMENT. Măsurile stabilite de Guvernul Ciolacu pentru reducerea cheltuielilor la stat. Ce se întâmplă de la 1 octombrie 2023

18 Aug, 09:25 • Lupu Alexandra
Guvernul Ciolacu a stabilit măsurile pentru reducerea cheltuielilor de la stat. Iată ce se întâmplă de la 1 octombrie 2023.
DOCUMENT. Măsurile stabilite de Guvernul Ciolacu pentru reducerea cheltuielilor la stat. Ce se întâmplă de la 1 octombrie 2023

Se anunță schimbări majore de la 1 octombrie 2023! Guvernul Ciolacu a stabilit măsurile pentru tăierea cheltuielilor, informează antena3.ro.

Măsurile fiscal-bugetare stabilite de Guvernul Ciolacu

Începând cu 1 octombrie 2023, numărul consilierilor din cabinetele demnitarilor se va reduce la jumătate. Mai mult decât atât, până la 1 ianuarie 2024, numărul secretarilor de stat va scădea cu 20%.

Guvernul Ciolacu a decis că toate posturile vacante pentru astfel de funcții vor fi anulate. Învățământul, Poliția și Spitalele sunt excluse de la aceste măsuri. Într-un document exclusiv se arată că 200.000 de posturi bugetare vor fi desființate de Guvern. Documentul obținut în exclusivitate de sursa citată arată că demiterile efectuate la nivelul conducerii statului nu înseamnă demiteri definitive.

Te-ar putea interesa și următorul subiect: DOCUMENT. Anunțul momentului pentru pensionari! Ministrul Muncii aduce modificări importante la legea pensiilor

Șefii de la stat au posibilitatea de a reveni în funcții executive și să primească compensații în conformitate cu legislația. Dacă vorbim despre beneficiile salariale suplimentare, adică cele acordate pentru hrană, ele vor fi eliminate cu câteva excepții notabile, precum Ministerul Apărării Naționale sau Ministerul Afacerilor Interne.

În cazul celorlalte sporuri, suma maximă nu va depăși 1.000 de lei. Măsura este planificată să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Conform documentului emis de Guvern, următoarele acțiuni sunt luate în considerare:

  • Reducerea de cel puțin 20% a numărului de funcții ocupate efectiv în cadrul demnităților publice de rang înalt, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții, până la data de 1 ianuarie 2024;
  • Funcțiile vacante în cadrul demnităților publice de rang înalt vor fi eliminate din momentul în care intră în vigoare ordonanța, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții;
  • Reducerea cu 50% a numărului de posturi ocupate efectiv de consilieri în cabinetele președinților și vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare, agențiilor și instituțiilor publice de la nivel central, precum și președinților de consilii județene, vicepreședinților, primarilor și viceprimarilor, prefecților și subprefecților până cel târziu la data de 1 octombrie 2023.

Măsurile au fost propuse pentru optimizarea demnităților publice și alocării eficiente a resurselor. De la aceste prevederi sunt exceptate: unitățile de învățământ superior și preuniversitar de stat a căror finanțare este asigurată din fonduri publice; unitățile sanitare de interes public; serviciile publice de apărare națională, ordine publică, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală; serviciile de pază și protecție; serviciile pentru situații de urgență de interes național și local; structurile implicate în implementarea proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile; structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului; alte situații aprobate prin memorandum de către Guvernul României.

În ceea ce privește acordarea de drepturi personalului cu funcții de conducere care este eliberat din funcție în urma reorganizării activității entităților menționate conform alineatului (2), se pare că acesta va beneficia de toate drepturile stipulate de lege, inclusiv de posibilitatea de a fi asigurat cu o funcție de execuție în cadrul acelorași entități unde și-a desfășurat activitatea.

Mai mult decât atât, conform documentului: „Odată cu eliminarea funcției publice de șef birou, se va proceda la desființarea structurilor organizatorice care funcționau sub forma de birouri. Aceste structuri vor continua să funcționeze într-un regim provizoriu până în momentul aprobării noii organigrame și vor îndeplini aceleași atribuții, în conformitate cu prevederile reglementărilor de organizare și funcționare, precum și cu fișa postului. Personalul angajat în cadrul acestor structuri își va menține drepturile salariale existente la momentul desființării structurilor organizatorice de birouri. Echipa de lucru din cadrul birourilor va fi redistribuită în alte structuri organizatorice odată ce noile organigrame vor primi aprobarea necesară”.

Structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe:

a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție;

b) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuție;

c) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 40 de posturi de execuție

Guvern
Guvern

Guvernul a decis ca ordonatorii de credite trebuie să acorde obligatoriu indemnizații de hrană la nivelul anual a două salarii de bază minime brute pe față garantate în plată pentru personalul încadrat ale căror venituri salarialte brute lunare sunt sub 10.000 de lei, începând cu 1 ianuarie 2024. Excepție face personalul Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale, precum și a personalului poliției locale.

Se schimbă sporurile pentru instituțiile din cultură, dar și pentru funcționarii publici:

a) pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;

Prevederile lit. a) ale art.10, cap. II – Sporuri și alte drepturi din Anexa nr. VII – Reglementări specifice personalului din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, din cele aflate în coordonarea prim-ministrului, precum și din cele aflate sub controlul Parlamentului din Legea 153/2017 privind salarizarea personalului finanțat din fonduri publice publicată în Monitorul Oficial al României nr. 492 din 28 iunie 2017 se modifică și se completează după cum urmează:

a) pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;

Prevederile alin.(1), Articolului 1, Punctul B – Reglementări specifice funcționarilor publici Capitolul I, Anexa VIII – Familia ocupațională de funcții bugetare „administrație“ se modifică și se completează cu următorul conținut:

(1) Funcționarii publici beneficiază de un spor pentru condiții periculoase sau vătămătoare de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat.

Personalului Consiliului Concurenței i se acordă un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar pentru condiții de muncă vătămătoare. Începând cu data de 1 ianuarie 2024 instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/județene sau locale își pot desfășura activitatea numai în cazul în care  îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

a) Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;

b) Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;

(2) Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1) se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare;

(3) Prin comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:

a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;

b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;

(4) Forma prin care se reorganizează instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1) respectiv: comasare/desființare/reorganizare /fuzionare sau transfer de activitate și număr de personal se aprobă prin hotărâri ale Guvernului României sau după caz prin hotărâri ale autorităților publice locale/județene după caz;

(5) Personalul disponibilizat ca urmare a reorganizării activității instituțiilor publice prevăzute la alin.(1) beneficiază de toate drepturile legale salariale prevăzute de lege;

(6) Conducătorii instituțiilor publice care au în subordine/coordonare/autoritate instituții publice cărora le sunt incidente prevederile alin.(1) au obligația de a aproba noile organigrame, regulamente de organizare și funcționare și să ia alte măsuri prevăzute de lege până la data de 31 decembrie 2023;

(7) Prin excepție de la prevederile alin.(1) pentru instituțiile publice din domeniul educației, sănătății, asistenței și protecției sociale precum și din alte domenii aprobate prin memorandum în Guvernul României termenul de intrare în vigoare este data de 1 ianuarie 2025.

Totodată, serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene începând cu 1 ianuarie 2024:

(2) Fac parte din categoriile de servicii publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale următoarele:

a) Direcțiile Județene de Tineret și Sport care se află în coordonarea /subordonarea/autoritatea Ministerului Tineretului și Familiei;

b) Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii;

c) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;

d) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;

e) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;

f) Inspectoratele Generale Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;

Guvernul a mai stabilit că numărul consilierilor din cabinetele președinților consiliilor de administrație, președinților, vicepreședinților, directorilor generali, directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar de stat sau al unităților administrativ teritoriale se reduce cu 50% începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Consiliul de administrație poate fi alcătuit din 5-7 membri în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiții: au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro; au cel puțin 50 de angajați.

Vezi și: Cine sunt bugetarii care vor fi dați afară! Marcel Boloș anunță luna în care ar putea să fie pusă în aplicare ordonanța austerității