- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Educația civică lasă de dorit în rândul românilor. Ce au reclamat aceștia la ANPC, în 2024: „Este principala problemă, oamenii nu știu asta”

02 Apr, 19:22 • Bocioacă Bianca
La Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt înregistare an de an un număr mare de reclamații. În urma sesizărilor au reieșit două concluzii: românii nu citesc ce semnează și nu știu căror instituții să se adreseze în cazul unei probleme.
Educația civică lasă de dorit în rândul românilor. Ce au reclamat aceștia la ANPC, în 2024: „Este principala problemă, oamenii nu știu asta”

Există situații în care oamenii se adresează în mod greșit către ANPC. Cu toate astea, numărul acestui tip de reclamații eronate este atenuat față de alți ani. Cineva a reclamat, de mai multe ori, la Protecția Consumatorilor că fostul angajator nu îi eliberează actul doveditor de vechime în muncă.

„Persoana respectivă nu are calitatea de consumator. Consumatori suntem atunci când cumpărăm un produs sau ni se prestează contra cost un serviciu pentru care suntem nemulțumiți. Este vorba despre o fostă relație de muncă și documentul este necesar pentru reconstituirea unor drepturi. Nu are neapărat legătură cu instituția noastră, a precizat Violeta Nedelcu, comisar șef adjunct la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Argeș, potrivit adevarul.ro.

Citește și: ANPC a descoperit produse din pui cu Salmonella, în mai multe magazine din țară. S-au dat amenzi de peste 45.000 lei

Au existat și cazuri de sesizări făcute de membrii asociațiilor de proprietari, în care aceștia sunt nemulțumiți de președinții asociațiilor.

„Nu suntem în prezența unui raport comercial între un operator economic și un consumator, ci între membru al unei asociații și conducerea acelei asociații, spune șefa CJPC Argeș.

De ce se adresează românii către ANPC

Un procent foarte mare din reclamațiile înregistrate la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Argeș se referă la produse și servicii nealimentare, cu precădere serviciile de comunicații, servicii de coletărie, comerț eșectronic, servicii financiare, termenele pentru garanția produselor nealimentare, respectarea clauzelor contractuale etc. Oamenii au avut nemulțumiri legate și de instituțiile financiare nebancare.

Sunt oameni care, din păcate, nu citesc înainte să semneze cam la ce condiții contractuale s-au înhămat. Devin condiții contractuale mai grele în momentul în care o persoană nu-și plătește obligațiile. Ni se întâmplă dese ori să vedem reclamații de către persoane care au făcut astăzi un contract de credit și după șase luni ni se adresează nouă că au crescut costurile foarte mult, dar între timp nu au efectuat nicio plată, mai spune Violeta Nedelcu.

De obicei, oamenii sesizează că au fost „păcăliți” să ia o decizie, contestând modelitatea de vânzare a produsului respectiv.

Oamenii susțin că nu au luat decizia în cunoștință de cauză. De regulă, ne referim la o decizie de tranzacționare în sensul în care au fost cumva induși în eroare de vreo caracteristică, de vreun preț și face parte din categoria aspectelor pe care noi le apreciem ca fiind practici comerciale înșelătoare, mai spune șefa CJPC.

Comerțul electronic este unul dintre motivele pentru care oamenii se adreseaz ANPC.

„Vorbim despre dreptul de retur. Este principalul avantaj al comerțului electronic, care este obligatoriu prin lege pentru tot ceea ce înseamnă comerțul la distanță. Trebuie să urmăm niște pași și să returnăm produsul dacă, pur și simplu, nu este exact cum ne-am așteptat, în anumite condiții care ar trebui să fie clare pe site-ul  respectiv. De aici apar probleme. Sunt persoane care doresc să returneze produse utilizate, aici devin lucrurile puțin mai dificile. Sunt și produse care nu pot fi returnate, de exemplu produsele făcute pe comandă pentru că sunt făcute după niște criterii de ei stabilite”, explică Nedelcu.

Citește și: ANPC a dat-o la întors! Paul Anghel, despre puii vopsiți: „Este vorba despre o expresie metaforică”

Cum depui o sesizare la ANPC

ANPC se poate sesiza atât online, cât și fizic, la sediul instituției. Este recomandat să depuneți o sesizare numai după ce încercați să rezolvați pe cale amiabilă problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În cazul în care nu se poate ajunge la o înțelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unității, atunci puteți depune o reclamație.

Cea mai simplă metodă este aceea de a accesa site-ul ANPC, unde există două modalități de depunere a unei petiții: o sesizare standard, cu număr de înregistrare, în care avem o pretenție materială și o informare rapidă, fără regim juridic, constituind posibila bază pentru controalele și verificările tematice.

Îți dai acceptul pentru a depune o sesizare, după care îți apare formularul pe care trebuie să îl completezi cu datele personale de contact și se atașează documentele justificative la final. Termenul de răspuns este, de obicei, de 30 de zile, la care se mai pot adăuga 15 zile prelungire, în cazul în care situația impune o cercetare mai amănunțită.