- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Codurile QR in Romania: Ce potential are noua aplicatie in campaniile de marketing

14 May, 13:31 • monica.manea
Daca la nivel global sute de milioane de oameni folosesc QR codurile, in Romania acestea sunt foarte putin cunoscute, in conditiile in care doar 1% dintre utilizatorii de telefonie mobile folosesc aceasta aplicatia. Astfel, specialistii in marketing incerca sa explice companiilor cum isi pot promova brandul prin intermediul noilor tehnologii.
Codurile QR in Romania: Ce potential are noua aplicatie in campaniile de marketing

In Romania, in prezent exista aproximativ 23,6 milioane de cartele SIM active.

La nivel global sunt 380 de milioane de oameni care folosesc QR codul (quick response code). Japonezii sunt cei mai familiarizati cu aceasta aplicatie. Astfel, in Japnia 60% dintre cei care au telefoane mobile folosesc QR codul, pe cand in Europa rata per total este de 14%, conform unui studio TNS Global.

Principalul avantaj al folosirii codurilor bidimensionale in marketing il reprezinta faptul ca intermediaza accesul consumatorului la campaniile si ofertele unui brand prin intermediul telefonului mobil. Prin decodarea unui cod prezentat de brand offline consumatorul acceseaza informatii suplimentare care beneficiaza de avantajele mediului digital.

„Valorificarea codurilor bidimensionale in actiunile de marketing poate fi extreme de variata. Cea mai simpla si utilizata strategie de marketing prin integrarea codurilor bidimensionale, consta in completarea comuniicarii offline cu informatii multimedia oferite pe telefonul mobil”, ne explica Bogdan Apostol, directorul Voxline Comunication. El da aici ca exemplu producatorii de filme, care promoveaza vizualizarea trailerelor direct pe telefonul mobil prin inserarea unui QR Code pe afisele si reclamele tiparite in care se anunta noul film.

[b]Ce este de fapt un cod bidimensional?[/b]

Codurile bidimensionale sunt o varietate complexa a conoscutelor coduri de bare pe care le intalnim pe toate produsele. Spre desebire de codurile de bare care sunt unidimensionale, informatia este stocata doar orizontal, cele bidimensionale permit stocarea unei varietati si cantitati mult mai mari de date, precum simblurile sau linkurile. Decodarea se face prin intermediul telefonului mobil, pe care trebuie sa ai instalata o aplicatie care te va ajuta sa scanezi codul.

„Exista multe tipuri de coduri bidimensionale folosite in prezent. Fiecare furnizor si-a creat de la inceput o solutie proprie pe care a incercat sa o impuna pe piata. [b]Codurile QR sunt insa cele mai populare[/b] si utilizate tipuri de coduri bidimensionale, in marketing” arata cei de la Voxline.

QR codul este cel mai popular pentru ca la uitilizarea lui nu trebuie sa platesti drepturi de autor, fiind astfel preferat de marketeri, care l-au promovat prin campaniile lor in randul consumatorilor.

El are o capacitate mare de stocare a informatiei, peste 7.000 de caractere numerice, pe cand un cod de bare unidimensional poate stoca maxim 20 de caractere.

Exista cateva elemente foarte importante de care o companie trebuie sa tina cont atunci cand doreste sa foloseasca aceste coduri in campania sa de marketing. In primul rand [b]trebuie adaptat continutul[/b]. „Dimensiunile variate ale ecranelor telefoanelor mobile presupun realizarea aceluiasi continut intr-o varietate de dimenisiuni cat mai mare. Cea mai frecventa eroare este lipsa unui site adaptat pentru mobil pe care consumatorul va ajunge dupa decodarea QR codului”, explica cei de la Voxline.

Ei ne mai arata cat de important este si [b]accesul la continut[/b]. Camera foto nu este principala cauza a esecului unei decodari, de cele mai mule ori aplicatia este de vina, pentru ca nu stie sa decodeze respectivul cod, adesea pentru ca acesta este un format proprietar si nu universal, precum sunt QR codurile.

Un alt element consta in [b]educarea publicului[/b], pentru ca utilizarea acestor coduri este inca la inceput. Apoi [b]masurarea si monitorizarea[/b] prin care compania poate afla in timp util cate persoane, cine si cand acceseaza continutul promovat si toate acestea fara a mai fi nevoita sa apeleze la firme specializate in monitorizare.

Nu in ultimul rand, [b]creativitatea[/b] este un element esential in utilizarea QR codurilor. Companiile care au stiut sa foloseasca aceste coduri intr-un mod inedit au reusit sa isi imbunatateasca considerabil vanzarile. De exemplu cei de la E-Bay, prin conceptul lor „always open” prin care se faceau cumparaturi doar prin scanarea codurilor QR. Dupa scanare aveai acces la pagina de mobil dedicata de unde se realiza achizitia prin intermediul PayPal. Anul trecut E-Bay a reusit sa vanda astfel un obiect pe secunda.

Un alt exemplu este cel al Diesel Spania, care a hotarat sa isi popularizeze produsele prin „Facebook offline”. Fiecarui produs din magazin ii era asociat un cod QR, care, dupa decodare ducea utilizatorul catre o pagina web optimizata, de unde acesta putea da „like” pe Facebook produsului respectiv, impreuna cu mesajul „Sunt in magazinul Diesel’s Fuencarral exact in acest moment si imi place aceasta pereche de jeans…”.