MEDIA & MARKETING

Sfat pentru antreprenori de la fondatorul publicitatii in lift: Incepeti cu banii de buzunar

16 septembrie 2009, ora 00:01, autor(i): Andra Gheorghe   | 2 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
TUDOR-MEDIU.jpg
Cum a reusit Tudor Maxim, un tanar care face publicitate, cocheteaza cu turismul, e pasionat de calatorii si detesta ideea de a avea un program fix? Fondatorul business-ului de publicitate in lifturi Elevate isi aminteste cum a inceput si vorbeste despre cum ar trebui sa arate initiativa antreprenoriala in Romania.
"Exista niste scuze pe care le-am intalnit constant in ultima vreme: lipsa banilor, a partenerilor, criza. Sunt multe zone de nisa unde tocmai pentru ca s-au incetinit motoarele sau unele companii au disparut complet, ar fi momentul propice sa intri, mai ales ca start-up. Pentru ca nu ai costuri, sau ai costuri foarte mici. Dar asta e o chestie pe care n-o constientizeaza prea multi si nici nu fac eforturi in acest sens", explica Maxim.

"Costurile reale incep sa apara atunci cand ai clienti si te dezvolti. Dar pana in momentul acela poti sa o faci foarte bine cu banii de buzunar, si daca faci ceva valoros, cu siguranta vei putea atrage atentia unui finantator. Dar nu pentru o idee pe care o au si altii cu miile... tara asta e plina de idei".

In linii mari, povestea lui este cunoscuta. Pe scurt, ideea de a face publicitate in lifturi a avut-o in urma cu circa 5 ani, pe vremea cand era student la Drept. Urca cu liftul si se uita in gol pe pereti, plictisindu-se. Atunci s-a gandit ca e un spatiu care ofera vizibilitate si ca ar putea fi folosit in promovare. Nu avea pic de experienta si era o idee pe care nu o implementase nimeni pana atunci in Romania.



In filozofia sa de afaceri, greseala joaca un rol important.

"Incerc sa uit greutatile pe care le-am intampinat de-a lungul timpului cu business-ul asta. Greselile sunt, pana una-alta, partea cea mai importanta a procesului de invatare. Facand greseli, ti se formeaza si caracterul", isi incepe povestea Tudor Maxim, 27 de ani, managing partner-ul Elevate, cu un usor accent moldovenesc.

"Am stat si m-am gandit la inceput la faptul ca nu am experienta. Dar mi-am pus intrebarea: e altcineva mai priceput in Romania, care sa fi facut chestia asta? Nu. Deci insemna ca eram cel mai priceput, si cel mai aproape sa incep. Daca nu exista experti intr-o zona, devii tu expert".

De la ideea care i-a venit in lift pana la lansarea firmei au trecut doar 2 saptamani, timp in care, alaturi de alti doi parteneri, a facut toate analizele SWOT, planificarile, matricile logice si alte instrumente pe care urmau sa le foloseasca. Fonduri nu aveau. Asa ca trebuia sa convinga un client, primul, sa semneze cu ei si sa le faca plata in avans. Si au reusit, cu Hollywood Multiplex.

"Le multumim si acum. A fost foarte greu sa-i convingem sa lucreze cu noi. Aveam 22 de ani cand am intrat in negocieri cu directorul general", zambeste seful Elevate.

Nu veneau la client decat cu o recomandare de la Headvertising, prin Serban Alexandrescu, pe care Tudor Maxim l-a cunoscut in timpul Olimpiadelor Comunicarii.

Negocierile au fost dificile. "Atat pentru ca era pentru prima data cand o faceam, dar in primul rand pentru ca vroiam cu orice pret plata in avans. Nu aveam fondurile pentru a incepe o afacere. Sistemul a fost gandit ca plata de la primul client sa genereze costurile. Si am reusit", explica antreprenorul.

Banii primiti de la Hollywood Multiplex, 6.000 euro in 2 transe, au fost investiti integral... in rame pentru reclamele agatate pe peretii lifturilor.

Lucrurile au inceput sa se aseze, iar tanarul, transformat din student in manager, vorbeste acum cu detasarea cunoscatorului despre nisa pe care a lansat-o, si care in prezent nu depaseste cu mult valoarea de piata de 1 milion euro. Din aceasta valoare insa, Elevate controleaza peste 50%.

"Cand am lansat Elevate, nu prea exista o piata de indoor advertising in Romania. Oops Media era singura foarte vizibila, iar restul nu ofereau ceva foarte consistent ca activitate. Indoor Media a trustului Pro erau foarte discreti. Cand ne-am lansat noi si am inceput sa comunicam, la vreun an de zile au inceput sa comunice si restul", explica acesta.

Elevate a incheiat anul 2008 cu venituri de circa 500.000 euro. In conditiile actuale de criza, Maxim este destul de rezervat cu estimarile, dar spera sa termine anul in curs cel putin la nivelul celui precedent.

"In primele 6 luni din 2009, veniturile au fost cam la acelasi nivel cu cele din S1 2008. Pana la sfarsitul anului ne dorim sa putem pastra ce am avut anul trecut, sau macar sa ne apropiem. Semne am avut... si bune si rele", explica Tudor Maxim.

"Sunt companii puternice care trebuie sa isi ajute filialele din alte tari si atunci, desi sunt foarte profitabile in Romania, isi anuleaza campaniile de media. Dar nu suntem singurii afectati. Sunt alte companii care investesc oricum. Multe si-au redirectionat bugetele doar pe TV. Au fost si anulari de campanii, au fost si clienti care ne-au uimit si au continuat sa investeasca", continua managerul Elevate.

Cazul uneia dintre companiile care au continuat sa investeasca in indoor este Citi Bank.

"Citi a intrat cu 2 tipuri de campanii: una clasica, in lift, care nu a inceput inca, si una mai neconventionala. Au facut un info chiosc la parterul unei cladiri foarte mari de birouri unde are sediu si o banca concurenta. Asta ne-a amuzat foarte tare", spune Maxim.

"Acum suntem pe un usor break even. Bine, contabil suntem pe profit. Dar banii aceia exista doar virtual. De incasat, incasam tarziu o parte din ei, si atunci cand ii incasam ii investim", explica Maxim.

Elevate nu este singurul business indoor controlat de tanarul antreprenor.

"Mai avem o companie cu care facem indoor advertising in saloane de coafura, pe care nu am comunicat-o pana acum, Chic Media se numeste. Deocamdata e o investitie nerecuperata.Tocmai pentru ca nu avea legatura cu pozitionarea Elevate, am gandit-o ca pe un brand separat. Am cumparat acum 9-10 luni. Tranzactia a fost de pana in 20.000 euro", spune Tudor Maxim.

"Compania e functionala, dar eforturile nostre s-au canalizat pe Elevate. Am vrut sa punem la punct reteaua principala, sa o stapanim bine, iar in paralel am desfasurat cateva campanii si cu Chic, pentru niste clienti Elevate", adauga acesta.

In Romania, indoor-ul atrage din ce in ce mai multi clienti, chiar si in acest an mai greu, sustine Maxim, tocmai pentru ca utilizeaza bugete relativ mici si targetare buna.

"Fiind unul din spatiile cele mai apropiate de consumator, este o nisa pe care, cu siguranta, o marca trebuie sa fie prezenta. Nu exclusiv, pentru ca nu stiu daca poate genera singur rezultate, cum nu cred ca un singur media, oricare ar fi el - poate doar TV-ul - ar putea genera rezultate. Dar toate celelalte sunt complementare".

Unul dintre planurile comunicate de ceva vreme de Maxim pe palierul indoor este extinderea business-ului Elevate in Europa.

"In ceea ce priveste extinderea in afara, suntem in stadiul primelor contacte. Ne-am dori un prim contract pana la sfarsitul anului, dar ar fi ok daca am putea aloca mai multe resurse pe zona aceasta. Nu ne-am propus o tara anume in care vrem sa intram initial. Vom merge in prima care va fi cu adevarat interesata si va avea resurse sa investeasca acolo in ceea ce ne dorim noi. Acum trimitem primele propuneri", afirma managerul.

Pe langa publicitate, Tudor Maxim este implicat si in alte activitati, de la organizari de evenimente, dezvoltare de softuri, pana la turism.

Turismul l-a incercat prin "Dor de Bucovina", pensiunea in care se pregateste sa implementeze un soft gandit ca sistem de rezervari low-cost pe cazare.

"Am niste mici indoieli, imi pun intrebarea de ce nu s-a facut pana acum lucrul asta, dar... conteaza mai putin. Important e ca il vom implementa si vom vedea daca are succes. Sistemul este similar liniilor aeriene low-cost: iti rezervi camera din timp si o platesti la un pret mult mai mic decat daca ai lua-o pe loc. Ideea ar fi ca initial sa folosesc softul ca pilot, la pensiunea mea, si pe urma sa il extindem la un numar mai mare de unitati de cazare. Dar astea sunt planuri de viitor", sustine Maxim.

Un alt plan pe care omul de afaceri se concentreaza in prezent este pe portalul CladiriDeBirouri.ro, care isi propune sa ofere informatii detaliate referitoare la cladirile de birouri si spatiile rezidentiale din Romania.

Fiecare zi de job arata, in prezent, diferit pentru tanarul antreprenor Tudor Maxim, care recunoaste ca nu are un program fix.

"Nu-mi plac foarte mult agendele fixe. Am un program relativ spontan. Nu sunt genul care sa stie la fiecare 5 minute ce are de facut. Insa am zile in care sunt si cate 14 ore conectat la lucru. Asta inainte de a pleca undeva in tara, cand trebuie sa trag mai tare. In rest, muncesc in jur de 10-11 ore zilnic".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Nicky a spus:
21/09/2009 19:17
Teoretic, postarea de mesaje publicitare in lifturi pare buna; dar cam seamana cu mailurile nesolicitate. Nu stiu cate persoane ar aprecia sa fie informate in legatura cu un anumit produs in timpul "calatoriei" cu liftul. Un drum intre parter si etajul 10, dureaza in medie 35 de secunde, pentru un lift uzual. Practic, cam 80% din acest timp poate fi folosit pentru a viziona unul sau mai multe afise. Ar fi mult mai penetrant utilizarea altor medii; de ex. o statueta interactiva, sa zicem Venus, care poate prezenta vocal o anumita oferta, decat banalele afise sau LCD-uri, care, chiar daca prezinta un concept ok, vor fi tratate cu indiferenta persoanelor deja satule de mesaje. Deci, daca ideea pare a fi una profitabila, trebuie cautata o abordare diferita fata de celelalte metode. O zi cat mai buna si spor la ideei.
 
Daniel Nedelcu a spus:
18/12/2012 20:19
Punctul forte al reclamei in lift este ca mesajul publicitar este afisat intrun mediu intim, unde nu exista alti factori perturbatori. In plus, daca sunt de exemplu 2 persoane in lift, ele tind sa evite contactul viziual si....ghici ce....cauta ceva de lucru (ca atunci cadn suntem pe banca de asteptare si citim orice avem la indemana - chiar si pe ambalaje).
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 25 Iunie 2021, 10:24
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter