MEDIA & MARKETING

Unde a disparut Ghita Ciobanul? Viata scurta a unui personaj in publicitate

26 februarie 2014, ora 11:21, autor(i): Andreea Stefan   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
GC.jpg
Dupa ce a ajuns celebru pana si in presa internationala, Ghita Ciobanul a disparut din spoturile tv si din reclamele outdoor. Acum, singura prezenta a personajului publicitar in spatiul public mai este doar cea de pe pagina sa de Facebook.  Iar Vodafone, compania pentru care el a facut reclama, se promoveaza pe posturile TV printr-un spot nou.

Disparitia ciobanului roman de la televizor este pusa sub semnul intrebarii in conditiile in care viata sa publicitara nu a durat decat putin peste sase luni, Vodafone lansand campania de brand in luna septembrie a anului trecut.  Si asta in comparatie cu actorul Paul Ipate, care a reprezentat Vodafone in reclamele tv timp de cativa ani.

Intrebati de DailyBusiness.ro unde a disparut personajul, reprezentantii operatorului telecom au spus ca Vodafone are un contract pe termen lung cu Ghita Ciobanul si continua sa desfasoare campanii cu acesta.

“In momentul de fata, avem in plina desfasurare Camera Oaspetilor de pe Facebook, prin care Ghita isi invita si isi gazduieste prietenii la Jina. Platforma noastra de comunicare ‘Romanii au initiativa’ presupune utilizarea mai multor personaje in cadrul campaniilor, in functie de dinamica strategiei comerciale", au precizat oficialii Vodafone Romania, fara sa dea alte detalii. 



La momentul aparitiei spotului TV, Laura Barbu, director, brand si marketing communications la Vodafone Romania, declara ca respectiva campanie a fost conceputa pentru a le arata oamenilor “povesti adevarate ale romanilor curajosi”.

“Vedem in jur mii de romani care, asemenea personajului campaniei noastre, incearca lucruri noi si progreseaza in fiecare zi. Comunicatiile mobile sunt un adevarat catalizator care ne poate ajuta sa evoluam, ca indivizi si comunitate”, spunea atunci Laura Barbu.

DailyBusiness Video: Ghita Ciobanul


Dupa demararea campaniei, Vodafone Romania a obtinut in perioada octombrie-decembrie, trimestrul al treilea al anului fiscal 2013-2014, venituri din servicii de 177,1 milioane de euro, in crestere cu 0,4% in baza organica fata de aceeasi perioada a anului trecut. 

Si asta dupa ce in primele sase luni ale anului fiscal, perioada aprilie-septembrie, Vodafone a inregistrat venituri din servicii de 352,9 milioane euro, in scadere cu 3,6%.

Cu toate acestea, Ghita Ciobanul nu se mai vede la televizor, Vodafone promovandu-se acum printr-un nou spot tv.

Stefan Liute, strategy director al agentiei Storience, a explicat pentru DailyBusiness.ro ca, brandul Vodafone are cu siguranta un plan care implica „retragerea”, temporara sau definitiva, a personajului publicitar.

“Ne vom da seama de acest plan pe masura ce el va fi executat si va deveni public”, a adaugat Liute.

Potrivit acestuia, inlocuirea unui personaj publicitar nu este puternic si negativ resimtita de public daca brandul introduce pe altcineva sau altceva in locul lui.

“Cazurile in care publicul se ataseaza tare de un personaj sau de o mascota sunt foarte, foarte rare. Iar atata vreme cat noua alternativa e placuta si relevanta, iesirea din scena a vechiului personaj nu va afecta nici publicul, nici brandul. Ce este important e ca asocierile noului venit sa fie pozitive si sa se ‘ia’ usor de pe personaj pe brand. Iar personajele care se perinda in timp prin comunicarea brandului sa asigure o consecventa a acestor asocieri”, a mai spus reprezentantul agentiei de branding Storience.

Cat traieste un personaj publicitar

Potrivit acestuia, viata publicitara a unui personaj poate dura de la o singura aparitie, atunci cand efectul este “catastrofal”,  pana la intinderea pe mai multe generatii, un exemplu in acest sens fiind Bidendum, omul mascota al Michelin sau Betty Crocker, un personaj feminin realist ce reprezinta brandul alimentar omonim, proprietate a companiei General Mills.

Stefan Liute a mai spus ca Ciobanul Ghita este placut de romani pentru ca se recunosc in el.

“Ghita este un cioban autentic, nu o facatura. Ca atare, el ar putea avea succes si in alte piete sau tari unde consumatorii seamana mult cu noi, romanii. Nu suntem singura natiune pastorala de pe lumea asta. In plus, asocierea unei meserii atat de vechi cu o tehnologie atat de noua ca cea a comunicatiilor mobile este neasteptata si, prin asta, de impact”, a adaugat reprezentantul Storience.
 
Priza la public a personajului publicitar este cu atat mai mare cu cat el a fost descoperit si nu creat, iar ulterior adoptat ca purtator de imagine, considera Stefan Liute.

O abordare riscanta

Desi este “o abordare foarte buna”, Liute atentioneaza insa ca este un una scumpa si riscanta. Si asta pentru ca “pana la urma e vorba de un om adevarat, cu o viata nici simpla, nici previzibila”.

“Un astfel de om e greu de gasit, chiar daca stii foarte clar ce cauti. E imposibil de controlat 100%, nu poti apela la el 24 de ore din 24, nu-l poti pune intr-un sertar si scoate neschimbat de acolo dupa cinci ani, asa cum faci cu o mascota sau cu un personaj imaginar”, a completat reprezentantul Storience.

Ghita cu Ponta
Ghita cu Ponta
Pana acum, in mediul online, disparitia de la TV si OOH  a personajului promovat de Vodafone a fost pusa pe seama fotografiilor facute de acesta cu personaje politice precum Victor Ponta si Daniel Constantin.

Operatorul telecom nu a confirmat insa teoria vehiculata in online.

Intrebat daca retragerea lui Ghita Ciobanul este legata de fotografiile respective, Stefan Liute a spus ca “doar managerii brandului cunosc motivatiile reale pentru aceasta decizie. Din exterior, noi putem vedea doar corelatia intre cele doua intamplari, dar corelatia nu inseamna obligatoriu si cauzalitate”.

Popularitatea Ciobanului Ghita a fost atat de crescuta incat, la inceputul anului,  BBC a publicat un amplu reportaj despre Ghita, dar si despre obiceiurile si traditiile ciobanilor romani, intitulat "Balada ciobanului roman".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Alin S. a spus:
26/02/2014 16:15
Nu am nimic cu Ghita, dar la Vodafone Romania am avut de-a face cu cei mai neprofesionisti si ingoranti angajati dintre toate retelele de telefonie fixa si mobila. Te pacalesc pana devii clientul lor apoi indiferent ce problema ai te ignora toti pana la expirarea contractului. Angajatii Vodafone, in relatia cu clientii sunt deplorabili si foarte slab pregatiti.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 17 Noiembrie 2019, 20:20
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter