TURISM

Lumea subterana: 5 tuneluri misterioase din Romania

29 septembrie 2013, ora 10:07, autor(i): Madalina Pana   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
foto: wikimedia
foto: wikimedia
Atractiile turistice din Romania se gasesc atat la suprafata cat si in subteran. Chiar daca sunt mai putin cunoscute, obiectivele ascunse in pamant pot fi la fel de spectaculoase. DailyBusiness.ro va prezinta in randurile de mai jos cinci tuneluri care duc catre locuri incarcate de istorie.


Misterul ingropat in Bucegi

Constructorul german Iuluis Berger a demarat in 1914 lucrarile la tunelul Izvor din muntii Bucegi, care urma sa aiba 5.600 de metri si sa asigure o trecere rapida intre tara Romaneasca si Ardeal. Din pacate, razboiul a oprit repede lucrarea, reluata abia in 1938 si abandonata din nou.
foto: wikimapia
foto: wikimapia

In 1941 trupele naziste de ocupatie au reluat constructia cu cel mai rapid ritm de pana atunci, dar finalul celei de-a doua conflagratie mondiala, insemnand si finalul lucrarilor, nu si al lucrarii. In partea damboviteana a tunelului au fost realizati 480 de metri, din care doar 100 au fost betonati. In 1985, 2 echipe de la securitate au detonat intrarea.

In Prahova, tunelul exista inca, dar a intrat in proprietate privata, dupa ce zeci de ani a fost depozit de branza al societatii de profil din judet. Astazi, tunelul nazistilor adaposteste o ciupercarie. Nici o autoritate a statului nu a fost interesata sa declare Tunelul Izvor ca monument tehnic, dupa exemplul halelor UPET din centrul municipiului, scrie Gazeta Dambovitei.

Cel mai lung tunel rutierá
Tunelul rutier Capra-Balea Lac strabate muntele Paltinul intre cotele 2.025 si 2.042 de metri, potrivit infoghidromania.com.



Cu o lungime de 887 de metri, este cel mai lung tunel rutier din Romania si cea mai inalta constructie destinata transportului cu masina din Romania.

Galeria are patru metri si jumatate, iar circulatia se face pe o singura banda pentru ambele sensuri. Tunelul este iluminat artificial si are aerisire naturala.

Primul tunel de autostrada
In vara aceasta, a fost finalizata infrastructura primului tunel de pe autostrada din Romania, dupa care constructorii autostrazii Orastie - Sibiu au demarat lucrarile de asfaltare. Galeria tunelului are 340 de metri lungime si a fost realizata intr-un an.

Tunelul face parte din autostrada Orastie-Sibiu, unde lucrarile au inceput in luna iunie a anului 2011, iar termenul de finalizare a fost stabilit in prima faza pentru luna aprilie a acestui an. Din cauza unor alunecari de teren semnalate in toamna lui 2012, constructorii au decis sa amane inaugurarea autostrazii pana spre sfarsitul lui 2013, potrivitáDigi24

Balaurul incolacit de la Tg Ocna
foto: blog.vacantesicalatorii.ro
foto: blog.vacantesicalatorii.ro
In Salina Tg. Ocna se intra printr-un tunel lung de trei kilometri. Din cand in cand, sabii de lumina taie intunericul dens si rece. Tasnesc din lampile galbene, sinistre, ca niste ochi de balaur, pitite in nisele sapate in peretii de sare. Tunelul insusi pare un balaur incolacit.

Exploatarea de sare a fost atestata in documente in anul 1380, dar e, probabil, mult mai veche. Aflam ca totul e sapat in jurul pilonului central si ca exploatarea, de la Orizontul 11, foloseste benzi transportoare, iar ôaerajulö se face cu ajutorul ventilatoarelor prin ôguriö care ies in padure. In sfarsit, ajungem in burta muntelui de sare. Din microbuzul caldut, cu miros de oras inecat in praf si gaze de esapament, iesim direct in atmosfera ionizata, la 13 grade, scrie Agenda Bacau.

Depozit de branzeturi
Pana la finalizarea proiectului de modernizare a salinei Turda, accesul turistilor in salina se facea prin galeria de transport Franz Josef . Acest tunel a fost sapat intre anii 1853-1871 pentru a usura si ieftini transportul sarii la suprafata. La terminarea sa avea 780 m, dar pana la sfarsitul sec. al XIX- lea a fost prelungit cu inca 137 m.

Salina Turda, care la inceputurile ei a fost una dintre cele mai importante saline din Transilvania, incepe sa decada dupa 1840, din cauza concurentei tot mai puternice áa salinei de la Ocna Mures. Declinul productiei a dus la inchiderea exploatatii in anul 1932.

Dupa anul 1950 pana in anul 1992, cand a fost redeschisa pentru public ca obiectiv turistic, primii 500 m ai galeriei de transport Franz Josef au fost utilizati ca depozit de branzeturi.áIn anul 2008 salina a intrat intr-un amplu proces de modernizare si amenajare, in valoare de 6 mil. euro, fiind redata circuitului turistic incepand cu luna ianuarie 2010.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Florin a spus:
30/09/2013 20:56
"cea mai inalta constructie destinata transportului cu masina din Romania." - de fapt este al doilea ca ţn?l?ime, deschiderea mai noului Transalpina duce mai sus limita ţn Pasul Urdele. :)
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 09 Decembrie 2021, 06:54
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter