Turism

Hais-ul si cea-ul. Sau furia pe care noi o vom plati

15 Apr, 00:07 • Redactia DailyBusiness
Era o vreme cand industria de branding visa cu ochii deschisi la parteneriate cu celebri consultanti de afara. Oamenii sperau la constructii de brand – atat de tara, cat si turistic – sanatoase, facute ca la carte. Multi s-au trezit din visare. Racaielile politice, nepriceperea ministrilor si risipa de bani au devenit pilonii oricarei constructii de brand. Impropriu spus „constructie”.
Hais-ul si cea-ul. Sau furia pe care noi o vom plati

Acum cativa ani,
luam la rand librariile si chioscurile din centrul Capitalei, sa
gasesc o harta cu trasee din Muntii Fagaras si una cu Varful
Moldoveanu, cel mai inalt varf din tara. Aveam o urgenta.


Nu sint doamna,
nu avem harti de-astea. Vin si strainii si ne cer”, m-a lamurit o
librareasa, de vreo 50 de ani.

La vremea aceea,
Romania era in plina febra de promovare a turismului montan, inclusiv
peste hotare. Indemnul „Explore the Carpathian Garden”, comunicat
pe multi bani europeni (cca 14 mil. euro, potrivit presei) avea
misiunea sa ii convinga pe straini sa vina in Carpati, sa-i exploreze
– cum spunea si sloganul.

Si totusi, daca
vin strainii, ca sint multi cazati aici in centru, unde le spuneti sa
mearga sa-si cumpere?”, am intrebat eu.

Sa ii scrieti
lui Udrea. Din banii aia multi, sa faca si niste harti”, a apasat
librareasa, cu o privire aspra. M-am incruntat.

Dar o harta cu
Valea Prahovei nu v-ajuta?”

[b]John, oops, te-am
pacalit[/b]

M-am incruntat si
mai tare. M-am pus in pielea unui strain iubitor de munte care, sa
presupunem, a fost atins de reclamele de promovare a Carpatilor
romanesti. Sa ii spunem John.


John e montaniard
adevarat. Ii place natura virgina, cauta salbaticia. Bucuria lui e sa
exploreze trasee noi, piscuri spectaculoase. L-a tentat invitatia
„Explore the Carpathian Garden”. Exact ce cauta pentru urmatoarea
vacanta. Numai ca, odata ajuns in Romania, se simte pacalit. De
taximetristi, de servicii, si – mai ales – de faptul ca nu
gaseste o harta cu cel mai mare masiv romanesc, in inima capitalei.


E furios si scrie pe
Facebook si pe blogul lui. Are cateva mii de contacte in comunitatea
lui. Furia lui John impanzeste online-ul, ajunge si in presa. In
final, atinge mai multi oameni decat reclamele platite de romani.


[b]Explorati,
explorati. Dincolo de frunza[/b]

Proiectul de
promovare a turismului romanesc dezvoltat sub fostul ministru, Elena
Udrea, a fost intors pe toate partile. Specialisti in branding si
publicitate, jurnalisti, politicieni si simpli cetateni si-au dat cu
parerea.


La nivel de mase,
dar si de elite, s-a creat un munte de perceptie in jurul logo-ului.
De aceea, dezbaterea s-a redus atat de primitiv la „Frunza lui
Udrea”. In mod corect si responsabil, dezbaterea si solutiile ar fi
trebuit sa teasa o panza deasa si groasa in jurul unor intrebari
concrete.
[img=3916][/img]


Iata cateva: Cand
ajung turistii in Romania, de unde isi cumpara harti detaliate cu
muntii nostri? Cine e responsabil cu productia si distributia lor?
Odata ajunsi in munti, unde sint probleme cu marcajele? Avem refugii
suficiente? Cum stam cu serviciile de urgenta la altitudine? Cati
bani au investit Udrea si specialistii contractati de ea in
cercetarea, rezolvarea si comunicarea clara a acestor aspecte? Pe ce
criterii si-a ales Udrea echipa si destinatia banilor destinati
acestui proiect?


Frunza ar fi trebuit
sa fie ultima preocupare.


[b]O luam de la
capat? Pe banii nostri[/b]

Numai ca subiectul
Frunza a reaparut, in luna martie. Actualul ministru, Maria Grapini a
aruncat bomba pe Facebook, in acelasi ton, primitiv, al dezbaterii.
„Alt simbol”, „va trebui”, „rebranding” – sunt
cuvintele folosite de Grapini intr-un status din 16 martie. Ministrul
isi arata limpede intentiile de a demola proiectul actual, facut cu
„bani multi de la UE”, cum spune chiar ea. Udrea a atacat inapoi
cu declaratii si niste cifre, Grapini a ridicat tonul la TV.

Ce uita sa le spuna
Grapini votantilor? Ca „banii multi de la UE” sunt imprumutati,
nu dati. Si ca noi si copiii nostri ii vom da inapoi. Cu dobanda. Din
buzunarele noastre. Nu exista praf magic, sa dam cu el si sa se
returneze singuri. Si ca, pentru a pune altceva in locul Frunzei lui
Udrea, e nevoie de alti bani. Tot multi. Nici rebrandingul nu se face
cu praf magic. Ci tot din buzunarele noastre.


[b]„Daca Grapini
il opreste, trebuie sa returneze banii”[/b]

„Isi asuma niste chestii pe care banuiesc ca nu le cunoaste”, spune Bogdan Branzas, Creative Director & CEO al Branzas Design. „Proiectul lui Udrea e facut pe bani europeni. Daca Grapini il opreste, trebuie sa returneze banii”, atrage Branzas atentia.

De ce incepe Grapini
o dezbatere pe Facebook, pe un subiect unde e vorba de bani publici?
Stefan Liute, Strategy Director la Storience raspunde: „lipsa de
profesionalism”. Proiectul „nu este unul personal”,
argumenteaza Liute. „In plus, un astfel de sondaj demarat de un
lider institutional creeaza asteptari. Ori, in acest moment, este
nepotrivit sa creezi asteptari, in lipsa unui plan clar de actiune”.

Liute spune ca
„diletantismul a fost evident si pe vremea ministeriatului d-nei
Udrea”. Apoi pune degetul pe rana: Adevaratele probleme in turism
sunt: „incoerenta statului” in stimularea economica a turismului
si „lipsa unei adevarate orientari spre client”.


Yes, John, you’re
damn right. Doamnele se cearta si uita de furia ta. Noi platim.

***
[b]Larisa
Ghitulescu[/b], autorul analizei, are 15 ani de experienta in
jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in
comunicare.