Turism

Maria Grapini, interviu: “Nu poate fi vorba de returnare de fonduri UE”

26 Apr, 00:07 • Redactia DailyBusiness
Ministerul Turismului are un buget de 12 mil. de euro pentru promovarea brandului turistic al Romaniei in 2013, a declarat Ministrul delegat pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism, Maria Grapini (foto), intr-un interviu pentru Dailybusiness.ro.
Maria Grapini, interviu: “Nu poate fi vorba de returnare de fonduri UE”

Grapini respinge
ipoteza returnarii de fonduri catre UE, vehiculata recent in
contextul unui eventual rebranding in turism. Totul a plecat de la un
anunt al Ministrului pe Facebook, in luna martie: „Brandul a fost
construit pe bani multi de la UE si va trebui sa vad cum putem face
rebranding”.

Ce alt simbol
(decat frunza – n.r.) am putea folosi, care sa reprezinte
potentialul turistic romanesc? Brandul a fost construit pe bani multi
de la UE si va trebui sa vad cum putem face rebranding!”.

Anuntul
Mariei Grapini, pe pagina sa de Facebook, in data de 16 martie, a
starnit o serie de critici din partea specialistilor in branding, dar
si din partea fostului Ministru al Turismului, Elena Udrea.
Criticile au vizat,
in mod special, ipoteza ca Romania ar trebui sa returneze Uniunii
Europene fondurile pentru promovarea turismului – 75 mil. de euro –
in cazul in care proiectul inceput sub fosta guvernare va fi oprit.

Intr-un interviu
pentru Dailybusiness.ro, Grapini lamureste statusul demersului sau,
prioritatile sale de promovare, bugetul de care dispune, dar si
alegerea retelei de socializare Facebook ca si canal de comunicare
institutionala intr-un proiect strategic pentru Romania.

[b]„Nu poate fi
vorba de nici o returnare de fonduri”[/b]

In intervalul care
s-a scurs de la anuntul sau, Ministerul nu a demarat un proces de
rebranding, de „renuntare” la brandul de turism lansat in 2010.
„In momentul de fata vom  realiza, conform graficului de
implementare a proiectului, un studiu referitor la impactul
actualului brand turistic de tara asupra potentialilor turisti”,
spune Ministrul. In functie de rezultatele obtinute, precizeaza
Grapini, „vom analiza posibilitatea modificarii/completarii unor
elemente ale actualei strategii de promovare a brandului de turism al
Romaniei”.

Grapini respinge
ipoteza ca Romania ar returna Uniunii Europene fondurile pentru
promovarea brandului turistic, in contextul actiunilor pe care le
intreprinde in prezent. „Nu poate fi vorba de nici o returnare de
fonduri primite de la Uniunea Europeana”. Intrebata cu ce
specialisti s-a consultat inainte de a da startul acestui proces de
schimbare, Ministrul nu a oferit un raspuns.


[b]Urmeaza
sub-branduri: turism cultural, sanatate, eco-turism[/b]

Grapini da de
inteles ca turismul romanesc are mai multe de oferit decat „Gradina
Carpatina”. Intentia ei este sa creeze „sub-branduri sectoriale”,
in colaborare cu industria turistica si autoritatile locale. Intr-o
prima etapa, este vorba de sub-branduri pentru turismul cultural, de
sanatate (balnear), eco-turism, rural, „care ar putea promova mai
eficient produsele competitive” ale Romaniei.
[img=3973][/img]

Grapini mentioneaza
Delta Dunarii, „izvoarele termale, care reprezinta o treime din
resursa termala a Europei”, „cetatile dacice de o valoare
culturala inestimabila”, „ariile 100% ecoturistice”.

Bugetul proiectului,
care include si actiunile de promovare a brandului de turism, pana la
31 iulie 2015,  este de 75 milioane euro. Care este bugetul
pentru 2013? Aproximativ 12 milioane de euro, potrivit lui Grapini.

[b]De ce
Facebook?[/b]

De ce a inceput
Grapini o dezbatere pe Facebook, pe un subiect unde e vorba de bani
publici? „In ultimii ani s-a evidentiat in mod deosebit impactul
foarte mare al retelelor sociale asupra modului in care se vinde un
produs turistic,  in care se dezvolta o fidelitate fata de un
brand (…) si, de ce nu, in ceea ce priveste felul in care se
promoveaza o tara”. Grapini spune ca ales Facebook „pentru a
testa impactul brandului de turism asupra utilizatorilor, pentru a
afla opinii favorabile sau  a se stabili numarul celor care nu
apreciaza acest brand.”

Specialistii in
branding cred insa altceva: e „lipsa de profesionalism”. Stefan
Liute, Strategy Director la Storience argumenta recent ca proiectul
„nu este unul personal”. „In plus, un astfel de sondaj demarat
de un lider institutional creeaza asteptari. Ori, in acest moment,
este nepotrivit sa creezi asteptari, in lipsa unui plan clar de
actiune”. 

***
Larisa
Ghitulescu
, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism
si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.