COMPANII

5 industrii unde productia locala face legea in piata

28 septembrie 2011, ora 00:07, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
brewery.jpg
Importurile nu au reusit sa cucereasca mai mult de 10% din aceste piete, dominate in continuare de productia locala. Vezi ce industrii locale satisfac consumul intern in proportie de peste 90%.

1.Industria berii

In prezent, 99% din cantitatea de bere consumata in Romania este asigurata din productia interna, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei.

Industria berii genereaza in total un numar de 96.400 locuri de munca, atat in unitatile de productie, cat si in sectoare adiacente precum retail, industrie ospitaliera, furnizori si distribuitori.



Din cauza climatului economic instabil, piata berii din Romania a inregistrat o diminuare cu 3,5% in 2010 fata de anul precedent, pana la 17 milioane de hectolitri. In ultimii doi ani, piata berii a scazut cu 16% comparativ cu 2008, anul in care vanzarile de bere in volum au atins o cota maxima de 20,2 mililoane hectolitri.

Cele cinci companii membre ale Asociatiei "Berarii Romaniei" au produs la nivelul anului 2010 un volum de 15,3 milioane hectolitri de bere. Principalele companii de profil sunt Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Beweries.

2.Industria vinului

In ultimii trei ani, pe fondul crizei economice, piata totala a vinului a scazut de la circa 450 milioane euro la 350 milioane euro. In aceasta perioada, producatorii si comerciantii de vinuri a trebuit sa se readapteze la o noua forma a cererii, indreptata indeosebi catre vinurile din categoriile medium si ieftin. Vinurile din categoria premium au inregistrat scaderi semnificative in cota de piata, potrivit Patronatului din industria de profil.

Chiar daca reprezinta sub 10% din piata totala, importurile de vin au reinceput sa creasca, dupa minimul de 14,8 milioane euro atins in 2009. Anul trecut acestea au insumat 20,7 milioane euro urmand ca doar in primele 6 luni ale acestui an sa atinga 22,6 milioane euro.

Importurile masive de vin varsat din cursul anului curent se explica prin productia scazuta de vin national in 2010 si prin tendinta marilor producatori si imbuteliatori de a acoperi nevoia de consum din piata interna.

Pe de alta parte, exporturile de vin ale Romaniei au scazut de la 13,7 milioane euro in 2009 la 12,8 milioane euro in 2010 si 7,9 milioane euro in primele sase luni. Principalele tari destinatie sunt Germania, China si Statele Unite ale Americii. Principalele tari de origine sunt: Spania, Italia si Moldova.

"In ultima parte a anului apar semne ale revitalizarii pietei de consum de vinuri in Romania si prognozam stabilitatea pietei", au spus reprezentantii Patronatului de profil.

Pe aceasta piata activeaza companii ca Murfatlar, Vincon Vrancea, Jidvei, Cotnari, Cramele Recas, Domeniile Tohani, Cramele Halewood si Ostrovit.

3.Industria cimentului

In Romania, industria cimentului, care detine ponderea cea mai importanta din piata materialelor de constructii, a suferit in 2010 o scadere de 36% fata de 2008 si de circa 12% fata de 2009, ajungand la un consum de 6,85 milioane de tone ciment, nivel inregistrat in 2005.

"Piata cimentului a avut o valoare de 500-600 milioane euro anul trecut si nu ne asteptam la evolutii spectaculoase in 2011", a spus Mihai Rohan, presedintele patronatulului din industria cimentului si altor produse minerale pentru constructii - CIROM.

El a apreciat ca piata totala a materialelor de constructii din Romania a avut o valoare de 4,4 miliarde euro anul trecut.

In ceea ce priveste primul trimestru din 2011, Rohan sustine ca productia de ciment din Romania a crescut cu 13%, la 798.000 de tone, iar vanzarile pe piata interna s-au majorat cu 7,6%, la 734.000 tone.

Romania nu este dependenta de importurile de ciment. In anul de boom economic 2008, se estimeaza ca din din cele circa 11 milioane de tone de ciment vandute in Romania, numai 300.000-400.000 de tone au provenit din import.

Piata de ciment este dominata de 3 mari producatori: Holcim (Elvetia), Lafarge (Franta) si HeidelbergCement (Germania).

4.Energie electrica

Consumul de energie electrica a crescut cu 4% in primele 7 luni ale anului, pana la 30,46 miliarde KWh, potrivit celor mai recente date de la Institutul National de Statistica (INS).

99,1% din consum a fost acoperit din productia interna, in vreme ce importurile au reprezentat doar 0,9%. In primele 7 luni din 2010, importurile reprezentau 1,5% din consum.

Totodata, exporturile de energie electrica au crescut de 2,2 ori in perioada mentionata, pana la aproape 2 miliarde de KWh.

Principalii producatori de energie electrica din Romania sunt Termoelectrica, cele 3 complexuri energetice din Oltenia (CE Turceni, CE Rovinari si CE Craiova), Hidroelectrica si Nuclearelectrica.

5.Carne de pui

Importurile reprezinta sub 10% si din piata carnii de pui, evaluata intre 700-800 milioane euro de catre Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).Valoarea importurilor se mentine anul acesta la nivelul din 2010, de respectiv circa 50 milioane euro, potrivit lui Ilie Van, presedintele Uniunii.

Printre principalii jucatori de pe piata de carne de pui din Romania se numara Transavia Alba Iulia, Agricola Bacau, Agrisol International si societatile Avicola din Crevedia, Buzau, Calarasi si Iasi.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 26 Mai 2020, 02:37
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter