- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Consiliul Fiscal: Cresterea veniturilor din contributiile sociale in bugetul pe 2011 este nerealista

06 Dec, 19:19 • Redactia DailyBusiness
Cresterea incasarilor din contributiile sociale incluse in proiectul bugetului pentru anului viitor este nefundamentata si apare ca nerealista, in conditiile in care cadrul macroeconomic nu s-a modificat, iar performanta din acest an a fost mai slaba decat in 2009, potrivit Consiliului Fiscal.
Consiliul Fiscal: Cresterea veniturilor din contributiile sociale in bugetul pe 2011 este nerealista

„Desi cadrul macroeconomic nu s-a modificat, iar performanta incasarilor din contributii sociale in anul 2010 a fost mai slaba decat cea programata, veniturile aferente acestui capitol din bugetul consolidat pentru anul 2011 sunt mai mari cu 428 milioane lei fata de proiectia inclusa in Strategia fiscal-bugetara aprobata de Guvern”, se arata intr-o opinie formulata de Consiliul Fiscal, citat de Mediafax.

Potrivit analistilor, revizuirea este cauzata de o crestere cu 17% fata de nivelul estimat pentru 2010 a incasarilor din contributii de asigurari sociale de sanatate datorate de asigurati, care nu poate fi explicata decat in ipoteza unor masuri legislative generatoare de venituri suplimentare.

„Pe baza setului de informatii disponibil la data redactarii acestei opinii, dinamica acestui capitol de venituri apare ca nerealista. Consiliul fiscal recomanda Guvernului sa clarifice fundamentarea evolutiei acestui capitol de venituri. In plus, Consiliul fiscal isi reitereaza rezervele cu privire la ipotezele privind dinamica salariului mediu brut si a numarului de salariati, considerand ca acestea implica riscuri de nerealizare a veniturilor bugetare programate”, se arata in raport.

In acest context, Consiliul Fiscal reitereaza lipsa transparentei in fundamentarea proiectiilor de venituri si a programului de cheltuieli si recomanda detalierea pentru fiecare componenta de venituri a bazelor macroeconomice relevante, a elasticitatilor luate in calcul si a impactului masurilor legislative care le afecteaza.

Analistii dau ca exemplu intentia transpunerii in Codul fiscal a Directivei 2010/12/CE privind structura si nivelul accizelor aplicate produselor din tutun, fara a fi prezentata maniera concreta de implementare a acesteia.

„Este important de precizat daca transpunerea directivei in legislatia nationala se va face intr-un singura etapa (in 2011) sau esalonat (in acest caz trebuind, totodata, detaliat calendarul de implementare), avand in vedere faptul ca termenul limita de transpunere a directivei comunitare in legislatia nationala este, in cazul Romaniei, 31 decembrie 2017”, spune Consiliul.

Totodata, in opinia Consiliului Fiscal, raportul care insoteste proiectul de buget nu ofera informatii privind integrarea politicilor sectoriale cu resursele bugetare.

„Enuntarea unor prioritati clare si consolidarea legaturilor dintre rezultate si cheltuieli este esentiala pentru a permite evaluarea calitativa a politicilor sectoriale, astfel incat sumele din buget sa reflecte cu adevarat prioritatile nationale si sa o faca intr-o maniera explicita. In lipsa unei evaluari transparente din punct de vedere al costurilor, obiectivele sectoriale asumate nu pot fi considerate credibile”, se mentioneaza in raport.

Consiliul Fiscal recomanda ca pentru fiecare dintre obiectivele sectoriale asumate sa fie precizate termene clare de indeplinire, indicatori care sa permita monitorizarea acestora, precum si detalierea resurselor financiare implicate.

Cheltuielile cu asistenta sociala inregistreaza o scadere semnificativa fata de niveul estimat pentru 2011 in strategia fiscal bugetara aprobata de Guvern, pe baza unor propuneri de modificari legislative aflate inca in faza de discutie (de exemplu cele referitoare la indemnizatia de maternitate si schimbarea referintei pentru ajutorul de somaj).

„In lipsa unor clarificari privind forma finala a modificarilor legislative avute in vedere si a prezentarii transparente a impactului acestora asupra cheltuielilor, Consiliul Fiscal nu poate considera realist nivelul prevazut in buget. In plus, modificarile de substanta ce intervin, la nivelul politicii sociale comparativ cu parametrii acestei definiti in strategia fiscal-bugetara, in pofida perioadei scurte ce a trecut de la aprobarea acesteia de catre Guvern, sunt in contradictie cu principiul stabilitatii ce ar trebui sa stea la baza unei politici fiscal-bugetare responsabile”, se spune in opinia Consiliului Fiscal.

Consiliul Fiscal apreciaza angajamentul Guvernului fata de o traiectorie de consolidare fiscala compatibila cu eliminarea deficitului excesiv pana la finele anului 2012, dar acest lucru este conditionat de eliminarea arieratelor, dat fiind faptul ca limita de 3% din PIB prevazuta in Pactul de stabilitate si crestere este stabilita pe baza metodologiei ESA95 (ce ia in considerare angajamentele bugetare), dar proiectia pe termen mediu din legea bugetului are insa in vedere pentru anul 2012 un nivel al deficitului bugetar de 3% din PIB stabilit in baza cash.

Reducerea deficitului bugetar la 4,4% in anul 2011 poate fi realizata, in conditiile in care impactul pachetului de masuri de ajustare fiscala adoptat in acest an se va reflecta integral in anul 2011, iar eforturile de mentinere sub control a cheltuielilor bugetare prevazute in proiectul de buget se vor materializa, mai spun analistii.

Potrivit vicepresedintelui PDL Gheorghe Flutur, Guvernul intentioneaza sa trimita, marti, la Parlament Legea bugetului de stat pe 2011, aratand ca mai sunt discutii pe aceasta tema cu grupurile parlamentare ale coalitiei, iar Guvernul va adopta bugetul cel tarziu marti dimineata.