FINANTE-BANCI

Volksbank plateste daune morale pentru clauzele abuzive

16 aprilie 2013, ora 16:14, autor(i): Andreea Radu   | 13 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Judecata-Gavel.jpg
Avocatul Avram Codrut a declarat ca au fost castigate in mod irevocabil 3 procese vizand clauzele abuzive din contractele Volksbank Romania, in care s-au acordat consumatorilor daune morale pentru prejudiciile suferite.

“In data de 15 aprilie 2013, au fost pronuntate trei sentinte, prin care s-au respins recursurile formulate de catre SC Volksbank Romania SA impotriva a trei hotarari prin care se acordau consumatorilor daune morale pentru prejudiciile suferite ca urmare a comportamentului contractual al acestei banci”, a spus avocatul.

Astfel, Volksbank are de platit daune de 2.196 lei pentru un dosar, 1.000 de franci elvetieni (echivalentul in lei) pentru al doilea dosar si 2.000 de franci elvetieni pentru al treilea dosar, a explicat Avram Codrut pentru DailyBusiness.ro.

De asemenea, banca trebuie sa restituie si comisioanele abuzive.

Acestea sunt primele sentinte irevocabile de acest gen din Romania si au fost pronuntate in dosarele nr. 43503/300/2011, 1435/300/2012, 1437/300/2012 de catre Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a Civila. Consumatorii din aceste dosare au fost reprezentati de catre avocat Avram Codrut.



Prin aceste sentinte au fost mentinute solutiile instantei de fond, in care au fost constatate nule absolut, in baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, clauzele privind: comisionul de risc, redenumit ulterior comision de administrare credit, modificarea unilaterala de catre banca a nivelului dobanzii creditului, declararea scadentei anticipate fara a se specifica motivul, perceperea de sume de bani suplimentare neprevazute in contract.

Banca a fost obligata sa returneze toate sumele incasate in contul acestor comisioane, din momentul incheierii contractului si pana la zi, la care se adauga dobanda legala, si sa nu mai incaseze aceste sume pentru viitor ?i sa perceapa, pe intreaga perioada a derularii contractului, dobanda fixa prevazuta in contractul initial (ulterior, modificata in mod abuziv, prin transformarea ei in dobanda variabila).

S-a retinut ca „starea de teama, de stres si de incertitudine resimtita de consumatori ca urmare a faptului ca banca a transformat discretionar rata dobanzii din fixa in variabila, cuantumul acesteia devenind astfel greu de anticipat, starea de revolta cu privire la sumele ridicate percepute de banca” reclama o reparatie baneasca, sub forma acordarii de daune morale, mentioneaza avocatul.

“Aceste solutii sunt rezultatul atitudinii institutiilor de credit fata de clientii lor, a lipsei de respect si a refuzului de a dialoga cu acestia”, a spus Avram Codrut.

Trebuie mentionat ca aceste sentinte vor deveni un precedent important, in acest moment aflandu-se in curs de judecata in caile de atac mai multe astfel de cauze cuprinzand dispozitii de obligare la plata de daune morale a acestei societati”, a adaugat avocatul.

Recent, avocatul Avram Codrut a castigat si primul proces impotriva Credit Europe Bank, privind comisioanele abuzive din contractele acestei banci.

Au fost declarate abuzive comisionul de acordare si comisionul de administrare lunar, banca ( Credit Europe Bank) fiind obligata sa returneze toate sumele incasate in contul acestor comisioane din momentul incheierii contractului si pana in prezent, la care se adauga dobanda legala. De asemenea, s-a decis incetarea incasarii acestor sume pe viitor. Mentionam ca sentinta a fost pronuntata si impotriva Credit Europe Ipotecar IFN S.A.”, se arata intr-un comunicat transmis de avocat.

Ce spune Volksbank

Oficialii bancii sustin ca judecatorul a acordat, in cazul celor trei dosare, daune morale fara sa aiba dovezi privind prejudiciul suferit de clienti.

“In primul rand ar trebui sa precizam ca practica acordarii de daune morale este izolata in randul instantelor din Romania. Astfel de cazuri apar cu precadere la nivelul Judecatoriei Sectorului 2, la nivelul anumitor judecatori, in timp ce alte judecatorii din Bucuresti si Tribunalul resping frecvent cererile privind daunele morale. Chiar si la Judecatoria sectorului 2, in cazuri judecate de alti magistrati, in spete similare, s-au respins pretentiile privind daunele morale”, spun reprezentantii Volksbank.

Acestia au subliniat ca, in ceea ce priveste cele trei cazuri amintite (de la Judecatoria Sectorului 2), judecatorul a acordat daune morale, fara sa aiba dovezi care sa demostreze prejudiciul suferit de client, dincolo de prevederile contractuale constestate. In aceste cazuri nu s-au prezentat dovezi (documente medicale, declaratii ale martorilor, etc), iar judecatorul s-a pronuntat fara niciun probatoriu. Chiar si in motivarea sentintelor, judecatorul recunoaste ca “stabilirea cuantumului despagubirilor, include o mare doza de aproximare”.

Jurisprudenta Inaltei Curti (dec 98/2012) arata ca prejudiciul, ca element al raspunderii civile delictuale, trebuie dovedit, neputand fi acordata cu titlu de despagubire o anumita suma solicitata de reclamanti, in lipsa unor dovezi care sa justifice cuantumul acesteia. Or, sentintele invocate recent, nu respecta aceasta conditie.

“Cuantumul sumelor acordate cu titlu de daune morale de judecatoria sectorului 2 sunt aproximativ egale cu cheltuielile de judecata, avand un impact marginal asupra cheltuililor bancii. In dosarul 1427/300/2012, s-au acordat daune morale reprezentand 20% din suma solicitata initial”, au mai precizat reprezentantii Volksbank.

Citeste si: Cel mai mare proces colectiv castigat de clientii Volksbank
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Cristi Valeriu a spus:
16/04/2013 16:44
Au fost stresati doar cand li s-au marit comisioanele, dar cand s-au ingesuit sa ia toti credite nu erau cuprinsi de panica ca poate n-au de unde sa dea banii inapoi? Daune morale, o mare prostie.
 
Gabi a spus:
17/04/2013 08:27
Toti camatarii, care se vor a fi banci, sa plateasca daune morale pt. activitatile ilegale.BCR si VB sunt lideri la camatarie. Pt. toate hotiilesi jupuiala, ca la drumul mare, sa plateasca pana or da ortul popii.
 
Nicula Marius a spus:
17/04/2013 18:11
Nu este vorba de modul in care s-a ingramadit lumea sa ia credit in acest caz.Eliminand asa zis situatiile creditelor "oferite cu buletinul", multe credite s-au oferit in cazul unor dosare solide si studiate. Cu toate acestea in momentul in care situatia a devenit dificila pentru Romania incepand cu 2008-2009, cand rata somajului a crescut, salariile au cunoscut deprecieri, inflatia a crescut si mediul afacerilor s-a dus pe apa sambetei, bancile si-au majorat ratele, au perceput comisioane ilegale si totodata s-au folosit de clauze abuzive refuzand dialogul. Daunele morale sunt argumentate, nu discut despre cumulul lor. Cum sa fie o "mare prostie" o procedura care in strainatate se foloseste de zeci de ani?!!!!
 
Luc a spus:
18/04/2013 12:28
Valeriu , cumva lucrezi la vreo banca ... tu nu ai credite ai vea sa-ti faca si tie asa : modificare dobanzii si schimbarea comisionului de risc in comision de administrare ... Nu va mai bagati daca nu aveti nici o treaba
 
Elena a spus:
30/11/2013 16:54
Si eu sunt in acceasi situatie fericita. Am castigat irevocabil eliminarea comisionului de risc, pe care l-au redenumit de administrare, revenirea la dobanda mea initiala si daune morale. Il recomand cu toata caldura pe domnul avocat Avram Codrut, care este un profesionist adevarat si cel mai bun in aceste procese. Eu mai stiu, personal, cel putin 5 clienti ai dansului, care au castigat tot irevocabil si stiu ca are mult mai multi. Cei de la Volksbank comenteaza si ei, dar sa platesti mai mult cu 400-500 ron, altii cu 1000-2000, e normal sa te streseze. Valeriu, nu m-am inghesuit sa iau credit, a trebuit.
 
Pagini: 123
Materialele zilei din FINANTE-BANCI
in | 0 vizualizari | 0 comentarii

Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Duminica, 24 Septembrie 2017, 15:08
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter