- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

\”Fricile\” si sperantele PR-ului in 2009

27 Feb, 00:01 • andra.gheorghe
Cinci reprezentanti de top ai industriei de relatii publice (PR) din Romania au vorbit pentru DailyBusiness.ro despre bugetele si oportunitatile relatiilor publice in 2009, in contextul in care comunicarea este lovita din plin de criza financiara, iar clientii sunt mult mai prudenti cu investitiile.
\Fricile\ si sperantele PR-ului in 2009

Izbucnirea crizei a produs un grad ridicat de instabilitate in industria de PR locala, soldata cu declaratii ingrijoratoare are oamenilor de comunicare. Daca in noiembrie 2008 se vorbea despre un declin abrupt al pietei, si scaderi cu pana la 40% a bugetelor, 2009 a inceput cu declaratii mai „asezate”.

Specialistii din PR au inceput sa vorbeasca despre o posibila relocare a investitiilor din servicii mai scumpe de comunicare, din advertising de pilda, spre relatii publice, noile estimari plasand piata de PR in 2009 la nivelul de anul trecut, ba chiar in usoara crestere, de 5-10%.

Tereza Valcan, general manager Civitas Global Ketchum – o companie nou-intrata pe piata de PR locala, Sorana Savu, managing partner-ul Premium PR, Hortensia Nastase, managing director Lowe PR, Catalina Stan, president and CEO, BDR Associates Communication Group si Monica Jitariuc, PR coordinator in cadrul Friends Advertising, au expus strategiile de business pe care le vor adopta anul acesta pentru a depasi criza.

Teoria se opune practicii

Teoria spune ca datorita instabilitatii economice si a restrangerii bugetelor, companiile se vor concentra anul acesta pe eficientizarea eforturilor de comunicare, cu accent pe comunicare interna si chiar externa, a afirmat Tereza Valcan, sefa Civitas Global Ketchum.

„Din pacate insa, daca generalizez la nivel de piata, practica spune contrariul. Vad in jur o multime de companii care devin introvertite, care isi restrang activitatile de comunicare, in asteptarea unor zile mai insorite. Insa cred ca aceste companii risca mult mai mult prin lipsa comunicarii: ele risca sa piarda increderea partenerilor, angajatilor, investitorilor sau a consumatorilor”.

In 2009, comunicarea va fi un element esential intr-un climat dominat de incertitudine, care ii va diferentia pe lideri de perdanti, considera Valcan.

PR online, comunicare interna, actiuni si strategii anticriza

Online-ul va avea o pondere din ce in ce mai ridicata in activitatile de relatii publice de anul acesta, considera reprezentantii Lowe PR.

„Exista multe speculatii cultivate de acest climat economic atipic, insa, spre norocul nostru, majoritatea sunt favorabile PR-ului. Este clar ca, in acest context de criza, toate companiile preocupate de reputatia lor si de sanatatea business-ului vor continua sa isi directioneze bugetele de comunicare si catre PR. Dincolo de orice dubiu, in zilele ce vin va creste foarte mult ponderea PR 2.0 in strategiile de comunicare”, este de parere Hortensia Nastase, managing director Lowe PR.

Opinia lui Nastase este impartasita si de Valcan, potrivit careia, comunicarea, si in PR, se muta din ce in ce mai mult pe mediul online.

Alaturi de comunicare pe Internet, strategiile si actiunile de managementul crizei sunt din ce in ce mai prezente in munca specialistilor de la Lowe de anul acesta.

„Desi strategiile de media relations, comunicarea interna si event management-ul continua sa aiba o pondere sporita in ceea ce numim daily scope of work (n.r. – activitati zilnice), strategiile si actiunile de management al crizei sunt din ce in ce mai prezente in munca noastra de anul acesta. Estimez, de asemenea, ca vom creiona din ce in ce mai multe strategii de comunicare interna anul acesta”, spune managing directorul Lowe.

Stan, BDR: Nu este momentul pentru nimeni sa piarda un client traditional

Principala directie de business a BDR in 2009 este consultanta strategica pentru reorientarea comunicarii companiilor, cu rezultate masurabile in conditiile de austeritate financiara cu care se confrunta toti clientii, fie interni, fie externi, potrivit Catalinei Stan, CEO-ul BDR.

[quote=Catalina Stan, BDR]Nu este momentul pentru nimeni sa piarda un client traditional[/quote]
Cu toate ca agentia va continua sa atraga clienti noi anul acesta, clientii traditionali – spune Catalina Stan – strang in aceste momente, mai mult ca oricand, relatia cu furnizorul de relatii publice, bizuindu-se pe capacitatea agentiei de a-i sustine in vremuri de recesiune.

„Nu este momentul pentru nimeni sa piarda un client traditional. Dar ne concentram mult si pe oportunitati de business, cautam noi proiecte, nu numai pe piata romaneasca, pentru ca indiferent de vremuri, ne dorim sa ne dezvoltam in orice conditii economice, chiar si vitrege”, explica Stan.

2009 nu schimba orientarea serviciilor Premium PR

Potrivit Soranei Savu, managing partner-ul Premium PR, anul acesta nu schimba cu nimic orientarea agentiei din punct de vedere al serviciilor.

„Am pus accent de la bun inceput pe consultanta si pe comunicare strategica, pe comunicare interna, financiara si de business si acestea sunt domeniile care, pe vreme rea, tind sa aiba cautare”, afirma Savu.

„Singurul domeniu in care am remarcat reduceri considerabile anul acesta comparativ cu anul trecut este acela al organizarii de evenimente speciale. Acesta este, insa, un domeniu in care am avut proiecte doar ca parte a unor campanii integrate de comunicare, ample, deci reducerile in aceasta zona nu ne influenteaza”, a adaugat managing partenerul Premium.

[quote=Sorana Savu, Premium PR]Acum cativa ani companiile erau rezervate pentru ca nu aveau exercitiul comunicarii. Acum sunt rezervate pentru ca nu pot, nu stiu sau nu au voie sa comunice[/quote]
„Practic, vreme buna pentru PR-ul din Romania a fost doar in ultimii doi-trei ani. Stim foarte bine cum este sa actionezi pe o piata rezervata in ceea ce priveste comunicarea. Acum cativa ani companiile erau rezervate pentru ca nu aveau exercitiul comunicarii. Acum sunt rezervate pentru ca nu pot, nu stiu sau nu au voie sa comunice”, spune Savu.

Cum arata conturile gestionate pe timp de criza

Potrivit Soranei Savu, din punct de vedere al fee-urilor (n.r. – onorariilor), singurul punct de vedere care conteaza, valoarea medie a conturilor, s-a mentinut.

„Au fost clienti care au anuntat reduceri temporare de activitate sau restrangeri ale activitatii, dar avem si clienti care vor si pot sa valorifice oportunitatile pe care situatia actuala le ofera. Cresterile si scaderile s-au echilibrat. La nivelul bugetelor totale, scad proiectele care implica costuri cu terti – evenimente, materiale promotionale, tiparituri de informare”, a adaugat aceasta.

Catalina Stan, CEO-ul BDR, afirma la randul sau ca valoarea conturilor a ramas in general neschimbata, observand insa ca au „inghetat” alte activitati pe care clientii si le programau suplimentar.

Si in cazul departamentului de PR al Friends Advertising, valoarea platita pentru serviciile propriu-zise de PR a ramas aceeasi, insa cum nu toti clientii si-au definitivat bugetele pe 2009, surprize mai pot aparea.

„Cotam (n.r. tarifam) la fel. Avem contracte din anul trecut, iar fee-ul lunar este acelasi. Pe proiecte sumele variaza in sus sau in jos in functie de complexitatea proiectelor. Nu vad insa o schimbare la nivel de bugete. Totusi, unii dintre clienti nu si-au definitivat varianta finala a bugetelor de comunicare pentru 2009 si pot aparea surprize”, sustine Monica Jitariuc, PR Coordinator in cadrul Friends Advertising.

Amenintari reale: dependenta de un singur client, erodarea fee-urilor, taierea integrala si definitiva a bugetelor

Sorana Savu sustine ca pentru piata, cel mai periculos factor ar fi erodarea fee-urilor, fapt tradus in randul clientilor prin optiunea pentru agentii mai ieftine, iar in randul agentiilor, prin optiunea de reducere a fee-urilor pe acelasi nivel de activitate.

„Erodarea fee-urilor ne poate aduce inapoi, in perioada in care pregatirea profesionala a oamenilor se facea conjunctural, cand nu se investea in training, in servicii complexe, in strategie si nici in seniori, cand orice era acceptabil pentru ca era ieftin sau gratis. Profesia trage ponoasele acelor vremuri si acum, pentru ca reputatia ei nu e masurata numai de clientii care au platit cu discount, ci si de alte publicuri – jurnalistii fiind unul important”, a explicat managing partnerul Premium PR.

Un alt factor de risc enuntat de Savu este dependenta de un client principal si de un singur domeniu de activitate.

„Sectoarele economice au dinamici diferite, care se pot echilibra, dar exista unele care au scazut puternic si au slabe sanse de revenire, cu toate ca erau vedetele anilor trecuti. Dependenta de asemenea clienti e periculoasa, dar daca exista flexibilitate te poti replia reorientandu-te pe alte domenii”, a motivat aceasta.

Nivelul de specializare al oamenilor care fac PR-ul este un alt factor de risc pentru industria de comunicare.

„Am invatat in acesti ani ca nu tot ce zboara se mananca. La nivelul industriei, (ne)specializarea oamenilor este o problema care ne poate expune la riscuri nedorite”, conform Hortensiei Nastase, managing directorul Lowe PR.

Catalina Stan considera ca exista un singur factor real de periculozitate pentru industrie: sa se taie integral si definitiv bugetele pentru activitati de PR.

„Atunci va trebui sa ne reorientam catre alte industrii colaterale, in care companiile ar mai fi dispuse sa investeasca pentru a-si sustine imaginea”, a spus Nastase.

Pe piata locala de PR, estimata in 2008 la circa 30 de milioane euro, mai sunt prezente agentii ca The Practice, Millenium Communications, DC Communication, GMP PR, Prais, McCann PR, Ogilvy PR, 4 Ace sau Saatchi&Saatchi.