MEDIA & MARKETING

Noua lege a publicitatii stradale. Care sunt regulile si dificultatile de implementare

10 iulie 2013, ora 18:01, autor(i): Andreea Radu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
publicitate-outdoor4.jpg
Legea nr. 185 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate a intrat in vigoare luni, 8 iulie, reglementand pentru prima data intr-o maniera unitara piata de publicitate stradala din Romania. Vezi care sunt elementele de noutate, dar si dificultatile de implementare.

Legea urmareste organizarea activitatii de publicitate stradala, in vederea asigurarii unui cadru construit coerent, armonios si sigur, pentru protectia valorilor mediului natural si antropic, prezervarea calitatii peisajului si respectarea cerintelor calitatii in constructii, precizeaza casa de avocatura bpv Grigorescu Stefanica.

In acest scop, Legea fixeaza setul de reguli generale ce vor trebui respectate la amplasarea diverselor mijloace de publicitate, fie acestea structuri cu fundatie sau fara fundatie si stabileste formalitatile de aprobare a amplasarii acestora. In plus, Legea reglementeaza conditiile mentinerii pe amplasamente a mijloacelor de publicitate legal autorizate anterior intrarii sale in vigoare.

Legea a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 405 in data de 5 iulie 2013.



Elemente de noutate

Regulamentele locale de publicitate: Legea prevede ca organizarea efectiva a activitatii de publicitate in teritoriu, in limitele regulilor generale fixate prin Lege, se va face la nivelul fiecarui municipiu, oras si respectiv comuna cu monumente inscrise in lista patrimoniului mondial UNESCO, pe baza unor regulamente locale de publicitate ce urmeaza a fi adoptate de catre Consiliile Locale ale acestora, respectiv de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

"Observam ca in anumite municipii astfel de regulamente au fost adoptate mai inainte de intrarea in vigoare a Legii. Pentru aceste cazuri, Legea prevede ca acele regulamente isi mentin valabilitatea, trebuind insa modificate si completate pentru a fi in acord cu prevederile Legii", au spus avocatii bpv Grigorescu Stefanica.

De principiu, termenul de elaborare, respectiv de modificare si completare a acestor regulamente locale de publicitate este de 60 de zile de la intrarea in vigoare a Legii.

Prin aceste regulamente locale de publicitate in teritoriul administrat vor fi delimitate doua categorii de zone de publicitate, anume zonele de publicitate largita (unde pot fi amplasate toate categoriile de mijloace de publicitate) si, respectiv, zonele de publicitate restransa (unde se impun restrictii speciale, privind categoriile permise de mijloace de publicitate, mergand pana la interdictia totala de amplasare a acestora).

In plus, prin regulamentele locale de publicitate se vor identifica amplasamentele din domeniul public sau privat al localitatii destinate montarii mijloacelor de publicitate si se vor stabili detaliile privind organizarea licitatiilor publice pentru atribuirea acestora.

Formalitati de aprobare a amplasarii: Amplasarea mijloacele de publicitate este supusa unor formalitati de autorizare, respectiv de avizare, dupa cum acestea contin structuri cu fundatie, respectiv fara fundatie.

In cazul structurilor cu fundatie, aprobarea executarii lucrarilor pentru amplasare se face prin autorizatia de construire, emisa in conditiile Legii 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Autorizatia va cuprinde in mod expres obligatiile ce decurg din caracterul provizoriu si durata de existenta limitata a structurii respective, inclusiv termenul de incetare a functionarii acestuia.

In cazul structurilor fara fundatie, amplasarea este permisa in cadrul unor campanii publicitare sau activitati de promovare de maxim 30 de zile, desfasurate pe domeniul public sau pe proprietarea privata a persoanelor fizice sau juridice, scop in care autoritatile administratiei publice locale vor emite, la cerere, avize pentru publicitate temporara. Valabilitatea avizului este de maxim 30 de zile, cu posibilitatea de a fi prelungit o singura data, cu o perioada cel mult egala cu cea stabilita initial.

Desfiintarea structurilor cu fundatie: Legea stabileste reguli stricte privind desfiintarea structurilor respective de pe amplasament la expirarea termenului de functionare, in cazul neobtinerii prelungirii acestuia. Astfel, in 15 zile de la expirarea termenului, proprietarul structurii are obligatia de a o desfiinta si de a aduce imobilul in starea initiala. in caz contrar, primarul/ primarul general al municipiului Bucuresti va dispune desfiintarea acestuia pe cale administrativa, fara emiterea unei autorizatii de desfiintare si fara sesizarea instantelor judecatoresti.

Avocatii precizeaza ca este important ca aceste masuri vor putea fi luate indiferent de categoria de proprietate pe care sunt amplasate structurile, fie ea domeniu public sau proprietate privata, si ca toate cheltuielile aferente actiunilor de desfiintare revin proprietarilor structurilor respective. Procedura de desfiintare se poate declansa din oficiu, la sesizarea Inspectoratului de Stat in Constructii sau la cererea detinatorului imobilului.

Dificultati de implementare

Termen scurt de conformare: Atentie deosebita trebuie acordata perioadei foarte scurte in care operatorii de publicitate si celelalte persoane care activeaza in domeniul publicitatii stradale trebuie sa se conformeze noilor reguli impuse de Lege, anume pana cel tarziu la 1 ianuarie 2014.

Mai exact, Legea prevede ca mijloacele de publicitate autorizate anterior datei de intrare in vigoare a Legii pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2014.

Prin exceptie, pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la expirarea contractelor in curs (deci si ulterior datei de 1 ianuarie 2014), acele mijloace de publicitate care respecta prevederile acestei Legi si ale regulamentelor locale de publicitate, fapt ce urmeaza a fi confirmat de autoritatile administratiei publice locale.

Casa de avocatura bpv Grigorescu Stefanica subliniaza ca problema termenului de conformare pentru aceasta situatie a fost clarificata anul trecut de Curtea Constitutionala prin decizia nr. 26 din 18 ianuarie 2012 publicata in Monitorul Oficial nr. 116 din 15.02.2012, cu ocazia verificarii constitutionalitatii proiectului Legii, inainte de promulgare, la solicitarea unui grup de parlamentari. Astfel, Curtea a explicat ca, in lipsa acordarii unui termen adecvat pentru conformarea la noile obligatii impuse de legiuitor, se incalca principiul securitatii juridice, determinand aparitia unor situatii de incoerenta si instabilitate legislativa.

Bbpv Grigorescu Stefanica este o societate romaneasca independenta de avocati, cu o oferta completa de servicii (full service) pentru proiecte si litigii. Expertiza din ariile de practica juridica este potentata de cunostintele sectoriale in domeniile energie, infrastructura, utilitati, mediu inconjurator, tehnologie, farmaceutice si agricultura.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 23 Ianuarie 2022, 04:22
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter